Režie:
Jack ArnoldKamera:
George RobinsonHudba:
Herman SteinHrají:
John Agar, Mara Corday, Leo G. Carroll, Nestor Paiva, Raymond Bailey, Steve Darrell, Clint Eastwood, Tom London, Dee Carroll, Bing Russell, Robert Robinson (více)Obsahy(1)
Profesor Gerald Deemer pracuje na zvláštnej výživnej látke, ktorá pomáha uľahčiť situáciu s prídelmi jedla. K tejto situácii prišlo vzhľadom na celosvetový nárast populácie. Profesorove experimenty sú čiastočne úspešné, no výsledkom sú i zlyhania. Jedného dňa si dvaja Deemerovi kolegovia aplikujú túto výživu, no neúspešne, po niekoľkých dňoch zomierajú. Jeden z nich pred smrťou zošalie a snaží sa látku aplikovať i Deemerovi. Počas súboja im unikne tarantula, ktorá má v sebe tú istú látku. Na slobode začne tarantula narastať a útočiť na dobytok i ľudí... (matriosa)
(více)Videa (1)
Recenze (82)
Sympatický príspevok k studenovojnovým paranoidným scifíčkam 50. rokov. Opäť tu máme vedca, ktorému sa pokus vymkne kontrole, ženskú vedkyňu, mladého vedca, ktorý sa zrejme v budúcnosti s ňou dá dokopy, šerifa a zopár nevinných obetí, pre istotu anonymných vidlákov. Lenže aj na 50. roky je v niektorých aspektov film až príliš naivný. Ťažko veriť, že si také monštrum vlastne nikto nevšimol a len tak voľne sa nejakú dobu potuluje po okolí. Akoby toto púštne mestečko bolo odrezané od sveta tak, že ani lietadlo nad ním nepreletí. Útoky tarantuly a vtipne pasívne chovanie obetí je už dnes bohužiaľ nechcená, čisto parodická záležitosť. ()
Excelentní "monster movie" z časů, které dávno zapadly prachem a jež byly s nadcházející dobou postupně z cesty nemilosrdně "vykopány" nastupujícími technickými vymoženostmi. Jenže právě tato černobílá, klasická, trikově se ještě vyvíjející, a mnohdy nedokonalá díla dokáží ve spoustě překonat celé zástupy současných megalomanských hollywoodských projektů. Disponují totiž tím, co spoustě digitálně a trikově perfektně a dokonale "vypilovaných" děl chybí. Atmosféra, nostalgie, vizuální nestabilita, galantní a rozvážní mužové a půvabné ženy, které v těchto filmech ještě nebyly nuceny se svlékat. K tomu připojím vydařený scénář a sympaticky elegantní, "dobové" dialogy mezi Johnem Agarem a Marou Corday. Jak potěší filmová mluva, která neobsahuje vulgární výrazy, nadávky či dokonce klišé. A jak potěší, když na scéně neběhají polosvlečení nagelovaní hezounci a když se v každém záběru neobjevují skoro vyslečené, vyumělkované nádhery. Tenkrát se točily pouze horory. Teď jsou to často brutální horory s cílovou skupinou mladistvých a pubertálních, kteří dokáží jejich "kvality" patřičně ocenit a kteří nejspíš netuší vůbec nic o starých, klasických hororech. A i kdyby, to jediné, co by jim nejspíš dokázali věnovat, by byl patřičně hekavý výsměch, nezájem či snad dokonce hluboká arogance. Je fajn, se prostřednictvím těchto filmů vrátit do starých časů a na chvíli se tak odpoutat od neustále se zrychlující filmové konzumní mašinérie. ()
Je opravdu obdivuhodné, že Tarantula vznikla v roce 1955. Po trikové stránce má totiž co nabídnout i dnes, téměř šedesát let od svého natočení. Příběh je sice klasický - typické, hororové béčko z 50. let, ale béčko zábavné a kvalitní. Tarantula je docela napínavá (líbí se mi hlavně scéna, kdy se obří pavouk dívá oknem do ložnice mladé ženy), triky jsou opravdu povedené (v žádném případě úsměvné), herci jsou sympatičtí a díky krátké stopáži snímek rychle uteče a nestačí nudit. Perličkou (pro mě ne nezajímavou) je, že roli mladého pilota, který v závěru filmu zachraňuje město před pavoučím terorem si střihl Clint Eastwood. No jo, už v 50. letech to byl sakra frajer... ()
Další vynikající monster horor Jacka Arnolda. Sice se v první tři čtvrtě hodině jenom vyšetřuje, ale odsýpá to a nestíhá nudit, i když se tarantule občas jen tak objeví na obzoru. Pak to ale děj vezme ze svahu šusem, nezničitelnej obří pavouk, kterýho nezastaví ani nálože dynamitu, pochoduje krajinou a likviduje každého, kdo se mu postaví do cesty (škoda jen, že jich je tak málo). Všechny postavy jsou jen tak načrtnuty, ale nechybí ze stálého ansámblu monster movies nikdo a všichni jsou docela sympatičtí. A do toho nádherná pouštní krajina. Sakriš, až se jednou dostanu do Ameriky, možná udělám výjimku a kromě velkých měst na východním pobřeží se podívám i do arizonské a novomexické pouště. Obří pavouk se v ní nádherně vyjímá, i když jeho výška záběr od záběru kolísá (jednou je tak velkej, že jedním článkem nohy strhá telefonní sloupy, vzápětí jenom dvakrát vyšší než člověk). Takže i navzdory tomu, že děj je lehce plošší a závěr to vezme zkratkou, jde o výbornou podívanou. ()
No jasně, Incredible Shrinking Man to není a leccos se tomu dá vytknout (hlavně uspěchaný konec a prostřední část, kdy se mnohokrát opakuje situace, že se někde v pozadí zjeví kráčející tarantule, ale nikdy nezautočí a nikdo si jí nevšimne, takže vyprávění přešlapuje namístě), ale díky dobrému řemeslnému zpracování a charakterním hercům má Tarantula vynikající padesátkovou atmosféru a daří se jí dobře bavit i po mnoha letech. ()
Galerie (90)
Photo © Universal Pictures
Reklama