Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (686)
Túžba človeka porovnať svoje chovanie a správanie s inými, zhovievavo sa pousmiať, poľutovať, či z nadhľadu okomentovať životy a denné rituály susedov je ľuďom vlastná naprieč kultúrami. Len otvorené spoločnosti si však dovolia vystavovať svoje súkromie ako na tanieri. Zrak muža, nedobrovoľne pripútaného na čas k vozíku, využije túto otvorenosť amerického veľkomestského spôsobu bývania a sústredí sa na životy, odohrávajúce sa za oknami oproti. Je si vedomý možného postihu za takéto špicľovanie cudzích súkromí, ale túžba dozvedieť sa čosi patriace do intímnej sféry iných a zostať pri tom podľa možností nepozorovaný, sú silnejšie. Kamera voyersky vchádza do cudzích príbytkov, približuje detaily, pričom v striedaní dňa a noci, iskrivých dialógov a zatajeného dychu sa rozohráva fascinujúca hra tieňov. Táto atmosféru vytvárajúca paráda len podtrhuje záhadné konanie v protiľahľom byte. Muž zatiahne do dobrodružného pátrania svoju ošetrovateľku i partnerku, pričom zároveň konfrontuje svoj skeptický postoj k budúcemu uzavretiu vlastného manželstva s tým, čo sa mu ukazuje pred očami: zrútené, nešťastné vzťahy, osamelosť, manželské hádky, novomanžel pod papučou, riešenie partnerskej prázdnoty sériou povrchných známostí.... Všetky hitchcocovské ingrediencie fungujú na výbornú. Len drobná poznámočka na záver: V našich zemepisných končinách, kde základným vyjadrením vzťahu bývajúcich k okoliu je dôkladné zastretie okien záclonami, žalúziami, roletami a navrch hrubým závesom, by podobný film nikdy nemohol vzniknúť. ()
Kriminálno-mysteriózna delikatesa, ktorá ulahodí milovníkom Hitchovej svojskosti. Stále viac mi imponuje obrazová poetika jeho filmov, postupné odhaľovanie motívov bez samoúčelných orgií špecifických pre "dnešné filmy". Vynikajúci scenár + herci, pričom Grace Kelly je svetlým bodom v pochmúrnom deji. ()
Hitchcock 50. let, to jsou především všechny ty slavné filmy se Stewartem a Kelly, v Oknu do dvora je máme hned oba. Není to špatné, sledovat ten vztah morouse upoutaného na křeslo s nohou v sádře a jeho snahu se rozejít s načančanou blondýnkou, jejíž jediná starost je naškrobená sukně. Díky mikrosvětu pavlačového dvora se toto vztahové nic mění v atraktivní detektivku a nakonec i ten vztah hlavních hrdinů se mění v cosi, co stojí za pozornost. Vcelku příjemný zážitek, vhodný k občasným reprízám. ()
Pod Hitchcockovou sádelnatou slupkou bilo srdce romantika. Ale představte si, co by se stalo, kdyby přišel za producenty a řekl "Pánové, mám nápad na další film. Ale tentokrát žádný thriller. Natočím romantickou komedii!" Budil by stejnou důvěru jako notorický alkoholik, škemrající o peníze na čaj. Takže na to šel od lesa a znamenitou romantickou komedii natočil pod pláštíkem znamenité detektivky. Vyšetřování vraždy je v Okně záminkou, která slouží Grace Kellyové jako příležitost k demonstraci toho, že je ženou mimořádných kvalit a zalouží si být Jimmym Stewartem vzata na vědomí. I kdyby v životě nenatočila nic víc, stejně bych ji zbožňoval. 100% ()
Filmy sešlé věkem často dojíždí na přemíru kýče, technické nedokonalosti a nechtěně úsměvné herecké kreace, tudíž mě snímek, mající se odehrávat v jediné místnosti, zprvu trochu děsil. O to větší bylo překvapení - Okno do dvora zůstává po celou svou stopáž svěžím, napínavým a zábavným dílem. Precizní herci, dialogy, gradace... Hitchcock je filmový perfekcionista, jemu čest. ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Alfred Hitchcock kontroloval i ty nejmenší detaily. Když zabíral Lisu Carol Fremont (Grace Kelly) v průsvitné košilce, sjel ji pohledem a řekl: "Ta podprsenka nevypadá moc dobře, budeme tam muset něco přidat." Herečka nakonec odmítla vycpávky, jen s kostymérkou provedla menší úpravy. Když poté vkročila na scénu, Hitchcock spokojeně prohodil: "No vidíte, jaký je to rozdíl!" (Epistemolog)
- Téměř všechny záběry byly pořízeny z bytu L.B. 'Jeffa' Jefferiese (James Stewart). Hlavní postava se tak objevuje v každé scéně filmu. (Kulmon)
- Film byl po celá desetiletí nedostupný. Autorská práva k Oknu do dvora, jakož i ke snímkům Provaz (1948), Potíže s Harrym (1955), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Vertigo (1958) totiž Alfred Hitchcock odkoupil zpět a jako dědičku ustanovil svou dceru. V kinech se pak film znovu promítal až kolem roku 1984. V roce 1971 ho odvysílala “načerno“ televizní stanice ABC. (džanik)
Reklama