Režie:
Iširó HondaHudba:
Akira IfukubeHrají:
Takaši Šimura, Kin Sugai, Iširó Honda, Kendži Sahara, Momoko Kóči, Akira Takarada, Akihiko Hirata, Fujuki Murakami, Tadaši Okabe, Toranosuke Ogawa (více)Obsahy(1)
Japonsko dalo světovému filmu mnoho velikánů, ale žádný z tvůrců ani herců se co do známosti nemůže měřit s padesátimetrovým monstrem celosvětově známým pod poangličtěným jménem Godzilla. Úspěch původního filmu, který držíte v rukou, odstartoval boom filmových monster v Japonsku, jejichž popularita se udržela až dodnes. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (159)
Ostudně přiznávám, že jsem byl od mládí "odkojený" na Emmerichově Godzille a k původnímu filmu jsem se dokopal až teď. Originální Gojira působí z hlediska dnešního diváka na mnohých místech vcelku směšně a rozhodně se na filmu stihl za ta desetiletí od premiéry podepsat a citelně zakousnout zub času. Nicméně i tak jde o technicky zdařilý kaiju film, jenž nabízí nejednu působivou scénu a přetavuje na velké plátno nejznámější přerostlé monstrum v dějinách kinematografie. Ať už jde o ikonický "roar", atomový dech, destruktivní scény s ničením města či "likvidátor kyslíku" - Hondova Godzilla má své "vintage" kouzlo. ()
Působivé. Měl jsem jako asi každý, kdo se vydá tímto směrem (směr: Pravěk vizuálních efektů) obavy, zda to nebude až příliš velké sousto pro mé smysly tak hezky na poslušného pejska vycvičené prskavkami a autopticony Baye, ale po pokusu s trailerem jsem si řekl, že by to přece jenom jít mohlo. A ono opravdu šlo. Možná tomu pomohla dokonce ta černobílá, ale největší plusy dávám rozhodně za tu nepříjemně výraznou bezmoc a depresivnost, která lze cítit napříč snímkem. Jistě, stále jsem nepřišel tak úplně na chuť tomu starému způsobu předků přehrávat (hlavně pak emoce) jak to jen jde (u Asiatů ještě výraznější než kdekoliv jinde), ale odpustivše tohle, vím si představit, jak těžce to muselo působit na jakéhokoliv diváka, který se nad filmem trochu zamyslel, hlavně pak samozřejmě tam v císařství. A pokud se našel někdo, kdo film bral čistě jako demoličního předka blockbusteru, užil si to určitě stejně a mnohem víc než já dneska sequely zmíněné hitovky. A popravdě jsem si na toho člověka v kostýmu krále monster, pro kterého to vskutku musely být zajímavé zážitky, zvyknul velice rychle, ba co víc, prakticky ho za člověka v kostýmu vůbec nebral (všechna čest i způsobu, jakým je film .. a Godzilla nasnímán – teď se hodí i v čistě jazykovém smyslu, že Godzilla je bůh, ne bohyně - pomáhá to té legendě k mnohem lehčímu rozvinu) a některé záběry jeho rozpoutaného pekla by se lehce staly wallpaper materiálem i teď. Co se týče lidského aspektu, má tu výraznou roli (ne jak v pozdějších dílech, kde sice má výraznou roli částečně taky, ale kolikrát prakticky v rámci zcela odlišných vedlejších linek) a co si budem povídat, Oxygen Destroyer už mám na seznamu mých nejoblíbenějších přístrojů posledního soudu (doomsday machine). Celkově tak nemám problém jít na ty velmi hezké 4 a těším se na své hodnocení dalších dílů (ehm). PS: Po té americké verzi netoužím, i když by to mohlo být zajímavé v rámci průzkumu prehistorie marketingových strategií, případně nahrazování titulků předěláním filmu s pomocí dodání herců ze své krajiny. PPS: Málem jsem zapomněl na jeden z dalších příspěvků tohoto filmu (kromě toho, že nám dal kaiju žánr ve své klasické podobě) – a to je hlavní hudební motiv. Málo co by dokázalo vystihnout tu velkolepost a hrůznost Godzilly jako tohle skvělé téma. Škoda, že v dalších filmech ho stále upravovali a omezovali (do jisté doby). 8/10 ()
Prvý film s legendárnym monštrom môže v modernej dobe pôsobiť v trikových sekvenciách smiešne, má však nepopierateľnú historickú hodnotu a aj prekvapivo myšlienkový presah. Vyrovnávanie sa japonských tvorcov s jadrovými útokmi na Hirošimu a Nagasaki dokáže v pasážach bez slávneho netvora prekvapivo chytiť pod krkom. Množstvo pokračovaní a variácií dôležitosť tohto diela trochu pochovali, preto by bolo dobré sa občas vrátiť tam, kde to skutočne začalo. ()
Jednou vetou by sa dal vystizny komentar napisat takto : "Ak je King Kong otcom vsetkych monster filmov, Godzilla je ich matkov". A je to pravda. Ak sa bavime o monster filmoch, kde monstrum prinasa skazu a smrt, toto je film, ktory postavil vacsinu zakladnych pravidiel tohto zanru. Poznate to. Experimenty zo zbranami ci toxicky odpad - a na svete je zruda obrovitych rozmerov. Pocas pozerania filmu som s usmevom na tvari zistoval, kolko malo sa v tomto zanre od jeho vzniku zmenilo. Poravde, okrem specialnych efektov skoro nic (vynechajme teraz mnohe pokracovania Godzilly, kde monstra bojovali medzi sebou - to je vlastne osobitny podzaner). Kostra pribehu a dramaticka vystavba Godzilly je prakticky dokonala, a necudujem sa preto, ze sa v roznych obmenach a variaciach pouziva do dnes (naposledy korejsky Host). Povinne citanie pre kazdeho, kto berie film vazne. Nebojte sa vysokeho veku tohto filmu. Babicka Godzilla skriva prekvapenia, ktore vas dostanu aj po 50tich rokoch od jej narodenia. ()
Je to do určité míry (tak do půlky stopáže) skvělá práce s ukazováním/neukazováním monstra a budováním napětí, mít tu ale dvacet let tohle jako jediní funkční prvek mi přijde jako že ne dost. 100 minut spoléhat na opětovné těšení se na znovupřítomnost Godzilly po jeho x-tém zjevení už prostě nestačí. Mrzí mě, že očividná snaha o přesah šla úplně mimo mě - přišla mi poněkud toporná a nastrčená. Je ale hezké, že se Japonci pokusili o víc než obyčejný monster film pro pobavení (na rozdíl od obou amerických verzí). Především skvělé a dodnes plně funkční triky, které hodně předčily moje očekávání, to pak táhnou skoro ke čtyřem hvězdám... ale nedotáhnou. 3 a 1/2 bez jakékoliv "úcty" - s ní bych čtyři hvězdy klidně dal. ()
Galerie (27)
Photo © Toho Co., Ltd. All Rights Reserved
Zajímavosti (57)
- Štúdio Tôhô Kabushiki Kaisha produkovalo zároveň s týmto filmom aj inú, finančne náročnejšiu snímku, Shichinin no samurai (1954), čo ho takmer priviedlo k bankrotu. (beso74)
- Pri príležitosti 50. výročia vzniku filmu dostala Godzilla svoju hviezdu na hollywoodskom chodníku slávy v Los Angeles. (beso74)
- Eiji Tsuburaya, vedúci špeciálnych efektov, pôvodne plánoval, aby Godzilla (Gojira) vyzerala ako obrovská chobotnica. Až neskôr ju pretvoril na stvorenie podobné dinosaurovi. (Nekrofil)
Reklama