Reklama

Reklama

Soumrak dne

  • USA The Remains of the Day (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony HopkinsEmma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (264)

Kaka 

všechny recenze uživatele

Příběh je vyprávěn v pomalém tempu a je jen na divákovi, jestli je ochoten přistoupit na fakt, že se v něm vlastně nic moc neděje. Režisér se zaměřil jen a pouze na detailní studie charakterů, jejich city, emoce. Co se však týče filmu jako celku, tak musím přiznat, že jsem měl s udržením stoprocentní pozornosti v některých pasážích docela velké problémy. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

I když se emocím Hopkinsův hlavní představitel snaží bránit všemi prostředky - jeho největším "prohřeškem" je tak stručné zaklení při rozbití lahve s vínem - je film nesmírně citlivý, britsky ponurý, ale ne depresivní, a nanejvýš pohlcující. Herecky i režijně prakticky bezchybné, z hlediska narativního mi chybělo nějaké vyvrcholení, silná scéna, která by se nesmazatelně zapsala do paměti. I přesto však zážitek. ()

Reklama

curunir 

všechny recenze uživatele

,,SLEČNA KENTONOVÁ?" ,,PÁN STEVENS, JE MI TO VEĽMI ĽÚTO. VÁŠ OTEC PRED NIEKOĽKÝMI MINÚTAMI ZOMREL." ,,...ACH, ÁNO..." ,,JE MI TO NAOZAJ VEĽMI ĽÚTO ... KIEŽ BY SOM VÁS MOHLA DÁKO UTEŠIŤ..." ,,...ÁNO..." ,,NEPôJDETE ZA NÍM?" ,,SOM TERAZ VEĽMI ZANEPRÁZDNENÝ, SLEČNA. SNÁĎ AŽ ZA CHVÍĽU, ÁNO?" ,,KEĎ JE TO TAK, DOVOLÍTE MI ZATLAČIŤ MU OČI?" ,,BOL BY SOM VÁM VEĽMI VĎAČNÝ, SLEČNA. ...ĎAKUJEM. ...ĎAKUJEM. ...SLEČNA, OTEC BY SI PRIAL, ABY SOM POKRAČOVAL V PRÁCI. NEMôŽEM HO SKLAMAŤ." ,,NIE... SAMOZREJME, ŽE NIE, SAMOZREJME." ,,ĎAKUJEM." __ Nemám, čo by som viac dodal k tomuto ozajstnému filmovému skvostu. Ten rok kraľoval Oscarom Spielbergov zoznam, takže aj to je dôvod, prečo ostalo len pri nomináciach. (2137. hodnotenie, 111. komentár k filmu) ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Politika appeasementu pohledem (ne)romance, kde vilné pohledy, věty vzájemné náklonosti či jakékoli přiznání citů nepřichází v úvahu. Veškerá pnutí vytvářející smyslnost se skrývá v prostých osloveních "pane/slečno" a distingovaných poklonách dobře odvedené práce. O co lépe napsaná, o to lépe zahraná charakterová studie jedince zdánlivě bez názorů, emocí a osobního života. Jedince, jehož osobností je "jsem tu, abych sloužil". Scénář lepší předlohy; byť i ta je nesporně vynikající, tak je vyprávěna Stevensem čili se ztrácí aura fasády nepřístupnosti ústřední postavy. Sofistikovaný a utlumený "jen tak mimoděk" pohled na velká životní i historická témata. Navzdory zdánlivé chladnosti (či díky ní?) je to předně o živoucích postavách a vroucích emocích. A to, paradoxně, bez jakýchkoli emocí; natož vroucích. ()

erased 

všechny recenze uživatele

Vynikající knižní předloha jde znát, ale samotná nestačí k tomu, aby i filmová adaptace dosahovala její geniality. Díky výborné režii a ještě lepšímu herectví ústřední dvojice se jí však tato adaptace málem vyrovná. Nebýt několika málo příběhových zkratek a především jednoznačnému odsouzení kontroverzní politiky lorda Darlingtona, která v knize měla poměrně důležitou roli a byla záměrně prezentována naivně racionálně a tak nějak sympaticky, mohly se alespoň pro mě stát The Remains of the Day stejně důležitým filmem, jako je předloha pro anglický kánon. Každopádně je zde Anthony Hopkins v životní roli, kterou doposud nepřekonal a i těch zbylých 7 Oscarových nominací svědčí o mnohém. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (14)

  • Ve snímku se nový americký majitel panství v Darlingtonu jmenuje pan Lewis (Christopher Reeve), avšak v knižní předloze se jmenuje pan Farraday. (chelseaman22)

Reklama

Reklama