Režie:
Karel KachyňaKamera:
Jan ČuříkHudba:
Milan SvobodaHrají:
Karel Heřmánek, Soňa Valentová, Miroslava Pleštilová, Zuzana Geislerová, Alena Kreuzmannová, Oldřich Vlach, Antonín Procházka, Ivan Vyskočil, Václav Babka (více)Obsahy(1)
Příběh komediálního filmu režiséra Karla Kachyni se odehrává v průběhu dálkového pochodu, jehož se účastní malý sociologický vzorek společnosti 80. let: čtyřicetiletý architekt Jan, jeho mladší kolega Robert s milenkou Eliškou a jejich šéf Crha, doprovázený rovněž svou milenkou. Cílem, k němuž dámy a pánové směřují, je meta sto kilometrů. Pro hlavního hrdinu však cesta znamená víc. Každé zastavení symbolizuje určitou etapu jeho života a zároveň klade nejednu všeobecnou otázku. Je kolem nás v oblasti mravní všechno v pořádku? Má poctivý, čestný a talentovaný člověk šanci uspět? A proto se Jan také na 85. kilometru vzbouří a odmítne se dále přetvařovat... Vtipná alegorie odráží situaci v české společnosti 80. let, unavené tehdejší realitou, a zřetelně napovídá, jak ji řešit. V hlavní roli uvidíme Karla Heřmánka. Vyprávění rámuje vystoupení tehdy oblíbené rockové skupiny Tango. (Česká televize)
(více)Recenze (102)
Vyborny namet, kdy ctyricetilety chlap "bilancuje" svuj zivot behem 100km pochodu. Vtipne, trefne a bohuzel mnohdy pravdive i dnes. Svym zpusobem nadcasovy film. Karel Hermanek byl v 80.-90. letech v neskutecne forme a mam pocit, ze je stale nedoceneny. Z hercu potesi i Sona Valentova (ve sve dobe velmi atraktivni) a tradicne vyborny Oldrich Vlach. Kachyna i v tomto filmu drzi latku dost vysoko, priznam se vsak, ze bych v tomto pripade jeho rukopis nepoznal, spise mi to evokuje tvorbu Very Chytilove. ()
Film Karla Kachyni, kterým reflektuje zaprděnost reálného socialismu na story dálkového podnikového pochodu, který absolvuje v nesportovním outfitu Heřmánek se svou milenkou v podání Mirky Pleštilové. Je zvláštní jak tento druh filmu na rozdíl od jiných dobových témat je naprosto nepřenositelný v čase. Vidět to někdo kolem dvaceti, tak nepochopí. ()
Citlivý a s humorným nadhledem vyprávěný příběh krize středního věku jednoho obyčejného architekta „za vrcholem sil“, excelentně ztvárněného Karlem Heřmánkem, která kulminuje během 100km pochodu na nějž se vykolejený hlavní hrdina vydává v lakýrkách a s aktovkou. S fyzickou krizí během pochodu se vynořuje i jeho krize existenční, pracovní a rodinná a z pochodu, ke kterému se hlavní hrdina dostal jako slepý k houslím, se postupně stává iniciátor jeho vzdoru proti životním okolnostem, které ho semlely. Přestože je konec otevřený, problémy nevyřešené a hlavní hrdina klopýtá na osmdesátém kilometru, zůstává v divákovi hřejivá naděje, že ona katarze, kterou během pochodu prošel, povede k dobrému konci. Pro mě spolu s Krávou nejlepší film Karla Kachyni. ()
Všem problémům se utéct nedá, a tak se jim Karel Heřmánek pokouší alespoň ujít. Má na to špatné boty, heká, funí, kulhá, párkrát se chce vrátit, ale vždycky ho něco nakrkne takovým způsobem, že jde dál - puchýře nepuchýře. Jo a taky rozbíjí sklo. Tenhle film je krásná metafora, která o lidech a o životě říká mnoho. ()
100 kilometrový pochod jako metafora krize středního věku? Proč ne, nápad je to originální a funkční. Naopak prostřihy, ve kterých se řeší pracovní problémy, už tak zajímavé nejsou. Naštěstí Kachyňa měl schovaný jeden velký trumf a tím je Karel Heřmánek, kterému role padne jak ušitá a jeho buldočí zarputilost mu lze bez problémů uvěřit. Film sice nedosahuje takového účinku, kterým disponoval například Olmerův snímek Jako jed, to ale neznamená, že by v sobě neměl kus životní pravdy, naopak. 7/10 ()
Galerie (37)
Photo © Filmové studio Barrandov / Karel Ješátko
Zajímavosti (5)
- Dana Syslová propůjčila svůj hlas Soně Valentové (Madla). (sator)
- Na začátku filmu hraje skupina Tango píseň „Co s tím sklem?“. Ve filmu zazní hned dvakrát. (M.B)
- Kolvara (Karel Heřmánek) bydlí na adrese Janáčkovo nábřeží 23 v Praze na Smíchově. Řadový novorenesanční činžovní dům o pěti patrech navrhl roku 1878 architekt Alois Filcík. Jedná se o významný příklad neorenesanční obytné architektury se zachovalými původními umělecko-řemeslnými prvky, součást jednoho z nejvýznamnějších domovních pražských bloků z období 19. století. (sator)
Reklama