poster

Pension pro svobodné pány

Komedie

Československo, 1967, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Cimr
    ***

    Na toto opravdu radši do divadla, na film je zápletka (muž se chce zbavit ženy, než přijde jeho spolubydlící) ubohá a i když se oba výborní hlavní představitelé snaží seč mohou, aby příběh nezačal nudit (hlavně sexy Janžurová), nepovede se, protože směřuje od ničeho nikam, stále se (nějakých 70 minut) točí v kruhu. Žena už je skoro venku, když najednou zjistí, že zapomněla kabelku, pak zase že má hlad, pak zase něco. A po té hodině už to zkrátka není vtipné. Dočkáme se i několika nepříjemných klišé (schovávání ve skříni), které konzervativní divadelní prkna snesou, ale od filmu čekáme tak nějak víc. Navíc si myslím, že příběh měl skončit s odchodem ženy, to by byla taková hezká tečka, a nemusel být vyhnán až do oné podivné křečovité absurdity..(1.1.2012)

  • gudaulin
    ***

    Každý ví nebo aspoň tuší, že existuje podstatný rozdíl mezi filmovým a divadelním herectvím. Celá řada proslulých divadelních herců měla problém, když poprvé hrála před kamerami a musela zmírňovat gestikulaci i mimiku. Stejně tak celá řada filmových hvězd na divadelních prknech úplně propadla. A stejný rozdíl je ve zpracování námětu v divadelní hře a ve filmu. Divadlo si může dovolit daleko větší nadsázku a stylizaci, která by ve filmu vypadala křečovitě nebo aspoň nepatřičně. Přesně tohle postihlo Penzion pro svobodné pány, který v sobě nezapře divadelní předlohu a gagy i styl hraní patří jednoznačně na jeviště. Všechny ty scény, kde jedna postava nevidí druhou apod., divák ocení resp. přijme v divadelním hledišti, ale na plátně to vypadá nepřirozeně. Tenhle Krejčíkův snímek se na druhou stranu může opřít o tři špičkové charakterní herce, kteří navíc disponují obrovským komediálním talentem a hrají tady ze všech sil, přihrávají si fóry a je radost se dívat, jak se navzájem hecují k maximálnímu výkonu. Navzdory tomu se nerozhoduju mezi 4. a 5. hvězdičkou, ale vzhledem k výše uvedenému volím nižší hodnocení. Je to prostě moc umělé a jako záznam divadelního představení by to fungovalo mnohem líp. Celkový dojem: 65 %.(31.10.2011)

  • Blofeld
    ****

    Celovečerní učebnice komediálního herectví a časování v podání famózní ústřední dvojice - bohužel demonstrovaného na prostinké schematické frašce. Potěší také přihrávající Jiří Hrzán a velmi mile mě překvapila Věra Ferbasová, která patrně od doby svých úděsných výkonů let třicátých (jak to vyjádřil jeden kolega recenzent, "to nebyla herečka, to byla mrkací panna") navštěvovala herecké kurzy.(14.10.2008)

  • sportovec
    *****

    S jistou nadsázkou se dá říci, že tímto dílem tehdy složila česká kinematografie hraného filmu další zkoušku své umělecké dospělosti a i světovosti. Jsou-li ve skvěle vypointovaném díle nějaké slabiny - platí to spíše pro druhou polovinu PENSIONu - nejsou dány zvoleným Krejčíkovým přístupem, ale zcela zjevně anglickou dramatickou předlohou. Precízní výprava, vzorné vystřižení londýnské ulice v Praze-Liboci, jak svěřila Iva Janžurové všetečnému mikrofonu bonusů, až minuciózní práce nad každou pointou, to jsou jen dílčí drahokamy velkopé mozaiky krejčíkovského konceptu. Fanouškové tohoto poloinscenačního typu filmu nemohou nebýt nenadšeni skvělými kreacemi všech herců ve velkých i malých rolích bez rozdílu Ferbasovou (opakovaně tu potvrdila svou hereckou třídu jdoucí vysoko nad figurkaření jejích filmů z třicátých a čtyřicátých let) počínaje a Janžurovou konče; za zmínku stojí i mihnutí se mladé, přesličné Nadi Urbánkové. Je otázkou, jak by svou úlohu zvládl a jaké pojetí by dostal přiřčeno Vladimír Pucholt; jisté je, že Hrzán svou suverenitou vdechl přidělené flamendrovské roli svébytný rozměr velkého herce už tehdy. Utěšená podívaná na zdařilé dílo rychle dozrávajícího nezaměnitelného režiséra se poprávu řadí k nejvýraznějším dílům své doby české (československé) filmové vlny - jak se dnes říká - zlatých let šedesátých v jejich počínající vrcholné fázi.(5.5.2008)

  • kingik
    ***

    Do pensinonu pro svobodné pány mají přísný zákaz dámské návštěvy. Jak se zbavit uprostřed noci otravné ženské, v neopakovatelném podání Ivy Janžurové, poskytne návod neopakovatelně "uksichtěný" Josef Abrhám. A ten začátek je vtipný, ale po nějaké době se dostaví zdlouhavost a přijde se i na to, jak je to tak nějak vesměs o ničem. Pro vybrané herecké výkony a pro pár starých perníčků, když dámu honí mlsná, se to vyplatí vidět. Snad mě cholerický režisér Krejčík nezaškrtí, když si dovolím o jeho filmu prohlásit, že je to vtipná konina natočená s divadelním minimalismem, který je ve filmu vždy spíše na škodu. 60%(3.6.2012)

  • - Iva Janžurová musela nahradit v roli Andělky Jiřinu Jiráskovou. (Elisebah)

  • - S Jiřím Hrzánem si Iva Janžurová zahrála ve stejnémroce také ve filmu Svatba jako řemen (1967), který režíroval taky Jiří Krejčík. Za obě filmy Iva dostala cenu Trilobita. (tulen12345)

  • - Komedie Seana O'Caesyho patří k tehdejším slavným představením pražského Činoherního klubu. Když ji režisér Jiří Krejčík roku 1967 filmoval, využil i herců, kteří v tomto představení účinkovali. (Lynette)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace