Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (407)
Spolu s Pýchou a předsudkem mé nejoblíbenější zpracování románu od Jane Austen. Film, který dokáže člověka zahřát u srdce, protože i sám film v sobě to srdce ukrývá. Ve svém žánru by tento film jen těžko hledal konkurenci, rovnat se mu asi doopravdy může pouze pozdější "Pýcha a předsudek" Joea Wrighta. Skvělé vyobrazení staré Anglie a společnosti. Výborný scénář a hlavně výborné herecké výkony. Skutečně nevím, které herecké jméno bych tady vyzdvihla. Film má sice přes dvě hodiny, ale u tohoto filmu se zkrátka nelze nudit. Já si film pustím kdykoliv znovu. Bravo. ()
Výborný scénář a skvělá režie. Základní předpoklad pro dobrý film je zde splněn vrchovatě. Dokonale vykreslená atmosféra staré Anglie a vztahů mezi lidmi v té době s důrazem na osudovou lásku. Kdo je příznivec romantických filmů s vynikajícími hereckými výkony, tak tady si přijde na své. Celá plejáda anglických herců spolu se jménem režiséra je zárukou hlubokého zážitku.... Těžko tady někoho vyzdvihnout, ale kdybych musel, pak určitě výkon Alana Rickmana. Skvělý film ! ()
Jedna z mých filmových lásek! NÁDHERA. Dokonale obsazená ústřední čtveřice: Hugh a Alan, Emma a Kate,...Hugh Laurie ve vedlejší roli :), Patrick Doyle a jeho krásná HUDBA, snové anglické prostředí, úžasně napsané dialogy, vtip i dojetí. Nezapomenutelná závěrečná scéna s Emmou Thompson (už toho na ni bylo moc :)) That My heart is, and always will be....yours. :) http://www.youtube.com/watch?v=Xjo4KIVLrXM * http://www.youtube.com/watch?v=S1bRamJA1Qo ()
Tuhle milostnou romantiku, kde občas i slzy vstoupí do očí, opravdu můžu. Přesto vše stylové ladění a obsah děje specielně u Jane Austen odpovídá spíše tomu, tak jak to bývá v pohádkách. Konečně každý její příběh vzdouvajících srdcí a tichých vzdechů je vynalézavě konstruován. Pro úplnost bych snad měl ještě zmínit, kdyby tomu bylo jinak, neměl by ani tento příběh tu podivuhodnou magickou sílu příjemně strávené chvíle. Nutno ještě říci, že kostýmy a přírodní scény je možno bez nadsázky označit za velmi působivé. ()
Kde začít? Možná tím, že kostýmní historická dramata/romance se jen málokdy strefí do mého vkusu. Příliš mnoho nic neříkajících scén, utahané dialogy, mizerné tempo, ženy a dívky sevřené přísnými zákony etikety s touhou po té skutečné lásce. Prostě mě opačné pohlaví, jehož kvality se odvíjely od schopnosti hry na klavír a vyšívání a vytříbeného chování, se vším tím štěbetáním a nekonečnými klepy, neoslovilo. Kladem filmu jsou bezesporu herecké výkony (Thompson, Winslet, Rickman), ale alespoň pro mě je to tak jediné, na co si snad někdy vzpomenu. A Anga Lee mám raději v korunách stromů.. ()
Galerie (74)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (74)
- Když Margaret (Emilie François) stojí v knihovně zády ke kameře, tak je pod jejím oblečením viditelná sada baterií pro mikrofon. (hansel97)
- Hugh Grant označil scenár za lepší ako knihu: "Vždy som bol k samotnej Jane Austen "filištínsky" a myslím si, že Emmin scenár je oveľa lepší ako kniha a oveľa zábavnejší." (Arsenal83)
- Na dosiahnutie pevne navinutých kučier, ktoré sú módne inšpirované gréckym umením, nosili niektoré herečky parochne, zatiaľ čo iné mali vlasy práve natočené a niektoré spali v natáčkach. (Arsenal83)
Reklama