poster

Duna

  • USA

    Dune

  • slovenský

    Duna

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Fantasy

USA, 1984, 137 min (SE: 190 min, Director's cut: 177 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • belldandy
    ***

    Problém Lynchovi Duny je v tom, že kdo nečetl knihu, tak ji nikdy nepochopí a kdo ji četl je obvykle zklamán, jak málo z ní se do filmu vešlo. Z toho hlediska není jasné pro koho ji Lynch vlastně točil. Udělal u tak složitého příběhu neodpustitelnou chybu, že se příliš soustředil na podání atmosféry a zanedbal narraci. Film je spíše než vyprávěním příběhu jakousi vizuální básní snažící se zachytit mystickou atmosféru knihy. (A mimojiné. příjde mi zajímavé, jak Lynch akcentoval Paulův vztah k otci. Není to pro Lynche charakteristické? Když slyším Kyla McMillana křičet :Otče, spáč se probudil!", pomyslím si - nepochopitelné, ale působicé - s náznakem otcovsko - synovských problémů.)(17.2.2004)

  • Djkoma
    *****

    Kniha o Arakis je prakticky nezpracovatelná do filmové podoby a každou dekádu se o to někdo pokusí. Její obsáhlost bohužel nutí buď k více částem nebo ke velkým kompromisům nejen příběhových, ale také ohledně postav. David Lynch je režisér s vytříbeným citem pro barvy, umění a celkovou vizuální stránku filmu. Snažil se spojit vše, co Duna obsahuje do působivého celku. Efekty z dnešního pohledu nejsou úžasné, ale vznikly ve stejném roce jako Terminátor, takže si své uznání zaslouží i s přihlédnutím k jejich nostalgickému kouzlu. Okolo Duny jsem toho viděl hodně a nemyslím si, že by film nedokázal neoslovit neznalého předlohy. Naopak ukončený film působí komplexně, i když někdy trochu chaoticky. Depresivní atmosféra se k Duně skvěle hodí a vše je doplněno skvělou architekturou kulis a kostýmů. Bohužel tento film neměl úspěch, ale díky němu mohl David Lynch vytvořit svůj Blue velvet (Modrý samet). Určitě se nejedná o film, za který by se Lynch měl stydět a trochu mě mrzí některá hodnocení, které toto dílo dost srážejí. Pro mě trochu osobní záležitost... (Viděn také "television's cut", který není od Lynche:-D)(23.8.2004)

  • genetique
    ***

    Lynch a sci-fi. Nikdy viac. Pokiaľ by film nemal tak pevný knižný základ, tak by asi z filmu nezostalo nič, len jeden veľký chaos, ku ktorému i tak táto (kratšia) verzia miestami smerovala. Mysteriózne drámy s dôrazom na charakter postáv. Tam je Lynch doma. Sci-fi fantasy, vízie budúcnosti, v tých sa stráca a je to vidieť. Akčné scény museli byť preňho nočnou morou, no a nebyť skvelých hercov, kvalitných masiek, či kostýmov, dokonalej audio a zaujímavej vizuálnej zložky, tak sa film nechytá ani na tretiu hviezdičku. 55%.(3.9.2009)

  • flanker.27
    odpad!

    Jsem trochu kacíř Duny, protože mě svět této přeslavné knižní série nikdy moc neoslovil. Nicméně americko-české televizní zpracování se mi docela líbilo. Zato Lynch by si asi musel uříznout ruku, aby dokázal jakýkoli příběh natočit přehledně. Z Duny je chaos, hlas vypravěčky často vůbec nekoresponduje s tím, co se právě děje a jediné, co asi slovutného "mistra" na příběhu zajímalo, byla úchylnost Harkonenů. Viděno jednou a navždy.(30.4.2009)

  • movie
    ***

    Lynch se musel vypořádat s tím, že svých pět hodin bude muset zredukovat do 130 minut. DUNA nebylo lehké sousto ani pro Jodorowskyho, ani pro Lynche. Ale mám pocit, že Lynch si tu osvojil spoustu osobitých narativních postupů, které později řádně zužitkoval v budoucnosti. Vypravěčský voiceover jsem si perverzně užíval, stejně tak i podivnou a strohou béčkovost akčních scén. Voda života! MUAD'DIB!(20.5.2014)

  • - Na výrobě filmu se podílelo 600 techniků a 15 000 statistů, a proto také náklady dosáhly 40 milionů amerických dolarů. (SeanBean)

  • - Díky mnohým příznivcům známého románu byl sice film navštěvován, ale ne natolik, aby byla natočena další pokračování, kterých má román pět. (SeanBean)

  • - Přes přijatelnou délku scénáře byl výsledný materiál příliš dlouhý a tak Raffaella a Dino De Laurentiise donutili Davida Lynche film výrazně zkrátit na přijatelné dvě hodiny. Bylo nutné film zjednodušit a vystřihnout velké množství scén a postav, mj. linii politického sňatku Paula a princezny Irulán, která se z poměrně důležité postavy stala vypravěčem. Takto vznikly dějové mezery, které byly zaplněny pomocí vysvětlujících vstupů princezny nebo prostřednictvím vnitřních monologů postav (voice-over). (Djkoma)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace