Režie:
Anthony MannKamera:
Robert KraskerHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Sophia Loren, Raf Vallone, Geneviève Page, Gary Raymond, Hurd Hatfield, Massimo Serato, Frank Thring, Michael Hordern, Tullio Carminati (více)Obsahy(2)
Kde rozhoduje síla nad myšlenkou, je třeba bojovat jiným způsobem... Osudy legendárního španělského hrdiny jedenáctého století, Rodriga Diaze de Vivar přezdívaného El Cid, inspirovaly režiséra Anthonyho Manna k natočení jeho idealizovaného životopisu. Legenda o muži, který ve své době prokázal nejen hrdinství při obraně vlasti jako vojevůdce vojsk krále Kastílie, Leónu a Asturie, ale také nečekanou toleranci náboženskou a rasovou, je klasickým zástupcem výpravné kinematografie své doby se vším, co k ní patří – velkorysé davové scény s tisíci statistů, nádherné exteriéry i interiéry Španělska, velkolepá kamera Roberta Kraskera i dechberoucí hudba Miklóse Rózsy. Hereckému obsazení dominuje Charlton Heston v roli Cida a Sophia Lorenová jako jeho nedosažitelná láska Jimena. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (123)
Jako kluk jsem z toho byl nadšený. Minimum vzdělání z historie a politiky , potažmo ekonomiky způsobilo, že se dětsky romantickýma očima už na to dívat nemohu. Šlechtici se bijí o čest nebo o srdce dámy. No to je pěkná pitomost. Šlechtici se často bili meči a zejména v Castilii ale šlo tam o prachy nebo o uchopení moci a pak zase o prachy. Dáma, pokud to nebyla dcera vladaře jim mohla být u prdele s vyjímkopu toho , že byli tak zadlužení, že jim ten souboj za to stál. Ano El Cid nechává žít předáky Maurů. To není historická hovadina, to se stávalo. Emíři měli takovou moc a budoucnost Castilie a Arogonska byla tak nejistá, že stálo za to sem tam mnouřit oko a nevyužívat kata. Dyť kdo ví, k čemu to bude dobré. A mohl bych pokračovat. Film pro děti dobrý ale po 30 letech mě to už ani nerozesmálo. ()
Větší než obvykle. Pompa, hrdinství (následuje výčet dalších desítek příměrů, který byl z očividných důvodů vynechán) a vznešenost - toť velmi obšírně El Cid, jeden z nejlepších a nejsilnějších zástupců (sub)žánru historických velkofilmů, který se dodnes pyšní fantastickou výpravou (bohatými kostýmy, propracovanými interiéry - obzvláště precizní jsou nástěnné malby a architektonické detaily, velkolepými venkovními lokacemi), megalomannským komparzem, u jehož mnohočetnosti zůstává rozum stát a milovanou a bardy opěvovanou hudební kompozicí pionýra filmové hudby Miklóse Rózsy. A co teprve ta 70mm umělecká krajinná panoramata a kamera obecně! Úchvatné! El Cid obstojí jako historická freska, ale i jako čistokrevná zábava v tom nejlepším hollywoodském "wow" smyslu slova. A s ohledem na dobu vzniku odpouštím i tu trochu naivity, roztomilých divadelních figur a cukrkandlu na povrchu... 4,5* ()
Režisér Tony Mann pôvodne nakrúcal predchádzajúceho SPARTACUSA s KIRKOM DOUGLASOM,vo filme je Mannova vízia len zopár minút,potom narýchlo producent Douglas zohnal náhradu,s ktorým sa už poznal,a to Stanley Kubrick,ktorý tomu dal svoj štýl,a tým pádom sa zaradil medzi režisérsku smotánku. Tony Mann sa z toho docela rýchlo spamätal a napráva si chuť s El Cidom,španielskym hrdinom,a pritom so sebou berie strihača zo Spartacusa,Roba Lawrenceho,aj kameraman Rob Krasker má vehementné skúsenosti na filme noir,The Third Man,za ktorý si prevzal cenu akadémie,alebo hudba Miklós Rózsa,ktorý pracoval na kolosálnom 11 cien ovenčenom Ben-Hurovi,kde si zahral legendárny HESTON,kde vidím,že tohoto chlapíka to musí baviť sa ponárať do fyzicky náročných úloch,pre ktoré sa stal nesmrteľným hrdinom strieborného plátna! EL CID je jedným z tých výpravných,kolosálnych veľkoprodukcii,ktorý je menej známy ako napríklad prepadák CLEOPATRA,ktorý zbrzdil produkciu týchto spektáklov,pričom sa po čase zaplatil.Taktiež menej známy ako LEANOV LAWRENCE OF ARABIA,či spomínaný Ben-Hur,o ňom už padla reč. Povedal by som,že El Cid má výborných hercov,klasika CHARLTON HESTON a SOPHIA LOREN,ostatných hercov až tak nepoznám...Mňa najviac fascinuje OBRAZ zaplnený veľkým množstvom komparzistov a štatistov,že viem,že nepoužívajú počítače,všetko je to reálna akcia vízie režiséra,ktorý musí mať veľkú predstavivosť,koordinátor,ktorý rozmiestní kamery po veľkej ploche a zakričí AKCIA! a ja sa kochám výpravou,kostýmami,kamerou,hudbou...,lebo som si istý,že potreba navštíviť tieto plnohodnotné 50 roky a začiatok 60 rokov,keď sa rozmohol monumentalizmus je pre cinefilov geniálnou exkurziou do doby,keď sa na tieto historické veľkofilmy používala reálna akcia,ktorá v čo najväčšom plátne vzbudzuje stále obdiv aj po toľkých rokoch! Díky LEAN,DEMILLE,KUBRICK,MANN a ďalší... ()
Nejsem divák který by úplně preferoval či s chutí koukal na "historic-epic" dramata (Sword and Sorcery fantasy jsou něco jiného), takže pro mě vidina tří hodin strávených u tohoto filmu byla předzvěst utrpení. Jenže ne! Ty tři hodiny utekly jako voda a já to hltal každým douškem. Ať už nádhernou výpravu, výborný soundtrack, či celkové dobrodružství hlavního hrdiny. Celou dobu mě zajímalo jak to celé dopadne a fandil El Cidovi, jehož výborně stvárňuje Charlton Heston. Jedinou výtku tak třeba mám k rozvleklým pasážím kterých je ale minimum, či tomu že k některým scénám je prakticky přeskočený build up. Například je stmívačka a po ní vidíme jak jednu z postav mučí aniž by bylo ukázano jak k tomu došlo atd. I tak se jedná o ale nádherně epický příběh o jednom statečném hrdinovi. 9/10 ()
80% - Když mi bylo asi sedm, viděl jsem Cida v televizi a byl jsem úplně unešenej. Včera jsem ho viděl po patnátci letech, a v něčem se mé nadšení potvrdilo. Klady tohoto filmu jsou nesporné -výprava, herecké výkony, hudba, kamera, ale především myšlenka, a vyobrazení rytířských ideálů. Nicméně, pár maličkostí mi zabránilo dát tomuto velkofilmu plný počet. Jednak podivné tempo děje a jeho časová neuspořádanost, pak nepochopitelnost jednání některých postav -často i Cida, no a hlavně zbytečné roztahování scén, které nemají moc co říci, ale které u romantického velkofilmu nesmějí chybět -mám na mysli intermezza s Lorenovou, jež jsou prakticky všechna na jedno brdo. Abych byl ještě věcnější kritik, je ve filmu slyšet, že autor hudby Miklós Rózsa se trochu tematicky vyčerpal v nedávno dopsaném Benu Hurovi. Dokonce tu použil jedno z jeho témat (námořní bitva a Ben v galejích) při dobývání Valencie. To mě celkem rušilo. Ale co... El Cid je prima historický velkofilm, který rozhodně stojí za tři hodiny divákova času. ()
Galerie (117)
Photo © Allied Artists Pictures
Zajímavosti (9)
- Nesporně grandiózní výprava zobrazuje typické naivní stereotypy o středověku a s historickou skutečností má společného pramálo. Skutečný El Cid žil v 11. století a jako nejvýraznější prohřešky proti tomuto období můžeme jmenovat: ještě neexistovaly erby, hrady ani turnaje. (tomalakis)
- Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi, kterému se nelíbilo, že ve většině záběrů by měl zahalenou tvář. Stalo se tak už po druhé, poprvé Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi ve filmu Spartakus (1960). [Zdroj: Zdeněk Bauer – kniha Herbert Lom, nejslavnější český herec na světě] (mar48)
- Meč El Cida "Tizona" je stále možné spatřit ve vojenském muzeu Museo Del Ejército v Madridu. (mac000)
Reklama