Režie:
Václav MatějkaScénář:
Zdenek ZaoralKamera:
Rudolf MiličHudba:
Luboš FišerHrají:
Carmen Mayerová, Michal Pavlata, Jaroslava Schallerová, Jaroslava Brousková, Jiří Krampol, Jiří Vala, Zdeněk Kryzánek, Karel Augusta, Josef Koza (více)Obsahy(1)
Poručík VB v přestrojení za dělníka hledá mezi pracovníky obsluhy kolesového velkorypadla vraha mladé ženy. Který ze zjištěných možných motivů je však ten pravý? (oficiální text distributora)
Recenze (49)
"Noc je někdy zlá a temná jako tér, v černém kupé sedí černý pasažér. Noc mývá srdce z olova, a nevíš proč je taková, proč právě k tobě nechová se fér." Poměrně dobře napsaná kriminálka z neotřelého prostředí lomu, při níž občas člověka (zejména díky skvělé Fišerově hudbě a černobílému vizuálu) až mrazí. Skoro to má až noirový charakter. Scénář je napsán tak, aby divák moc neměl šanci poznat vraha. Sice asi tušíte, že ten, co je hlavní podezřelý, to spáchat nemohl, ale jinak stopy k odhalení skutečného pachatele tam v podstatě nejsou. Zato poručíka VB v přestrojení za dělníka, jsem odhalil naprosto bezpečně. Zaujala mě jinak ústřední melodie z baru zpívaná Karlem Zichem. ()
Film se sune dopředu pomalu, klopýtavě a trochu amatérsky (popisné retrospektivy), ale dostatečná syrovost a temnost snímku sluší (černobílé zpracování je v tomto případě výhodou). Děj je zaostřen na dělníky a hlavně na Pavlatu, skupinka vyšetřovatelů je naproti tomu mimořádně mdlá (Rážův projev je téměř na usnutí). Podruhé už bych se nedíval, ale pro jednou, proč ne. ()
Mám tam hromadu svých oblíbených herců a herečku - Kostka, Vala, Filip, Ráž, Babka, Schallerová, dokonce písničku Zich zazpívá. Ale co je to platné, když tvůrci lavírují mezi pracovní tematikou z dolů (z níž skutečně vidíme jen střípky, takže z toho člověk ani nemá nějaký pocit, že by viděl dělňase při šichtě, ale že se pár čumilů někde zrovna ometá), když pro konflikt důležitou postavu vidíme jen dvakrát (!) za celý film (na začátku a na konci), když Pavlata hraje vážně hodně mizerně (ještě že se posléze našel v tom dabingu, jeho herectví je ne-uvěřitelné), když není víc dotažená linie Augusta-Andresíková (zde skutečně krásná žena), když při té spoustě postav těžko věřit těm chlapům nějakou chemii mezi jako spolupracovníky na dole, když Karolínu Slunéčkovou obsadí v podstatě do štěku "paní, přišel jsem si vyzvednout ze spořitelní knížky" atd. Spousta věcí nefunguje, i když samotné prostředí dolu (zvláště tajuplně nasvícené noční scény) by fungovat mohlo, prostředí hospody je rovněž těžce nevyužito (to cameo Teplého sice chápu, ale stejně mi to přišlo jako pěst na oko), a tak jediné, co se mi líbilo, byly noční Teplice té doby (kino, tramvaj) a možnost vidět dnes již neexistující vlakové nádraží starého Mostu. A Schalllerové to samozřejmě slušelo, i když kozy tentokrát neukázala. ;-) ()
Slabší čtyři hvězdičky, závěr a la Agatha Christie, všichni podezřelí v půlkruhu, ale to bylo jedině správné rozhodnutí scénáristy. Mnozí asi namítnou, že to zase bylo z pracovního prostředí, ale tam přece většina z nás prožije třetinu svého života, hrdiny nebyli žádní gangsteři, ale parta dělníků na hnědouhelném dolu. I tam se stávají vraždy... Jenže trošku předem bylo jasné, že by film neměl žádnou cenu, kdyby Pavlata skutečně vraždu spáchal. A ten Kostka mi byl hned podezřelý, že jde o fízla... ()
Solidní detektivka z prostředí hnědouhelného dolu. Děj plný kliček a nečekaných situací. Zajímavostí je, že se tu objevuje tajný policista. Infiltroval se mezi dělníky, aby mohl sledovat zevnitř veškeré dění a co si kdo a o čem povídá pro snazší vypátrání pachatele. A zdařilo se. Příběh je zpracován velmi dobře a přesně dle českých regulí. Tento snímek je zkrátka povedený. ()
Galerie (20)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (2)
- Petr Kostka si ve filmu zahrál se svou manželkou Carmen Mayerovou. (Duoscop)
- Natáčení probíhalo v hnědouhelném dole Obránců Míru v Komořanech u Mostu. Ostatní scény se točily v Teplicích a v Mostě. (skudiblik)
Reklama