poster

Umučení Krista

  • USA

    Passion of the Christ, The

  • Slovensko

    Umučenie Krista

Drama / Historický

USA, 2004, 127 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ScreamJay
    *****

    .......a zradil jeho dobrotu, jeho sílu a duši. Vydal proroka do rukou bolesti a utrpení skrze níž k vykoupení došel. A v krvi, v prachu bolesti, zadupal člověk věčné dobro. Natočil Mel Gibson, hollywoodská ikona a muž jehož tvář dnes pozná každý druhý filmový fanda standardní film? Ne! Natočil naturalistické podobenství obrovského a po věky trvajícího příběhu o muži, který pro mnohé znamená víc než všechno světské bohatství. Sestavil dlouho řadu obrazů tak pečlivě, že celek jenž z nich vzešel převyšuje spoustu dosud vytvořených podob tohoto příběhu. Cílem nebylo ukázat brutalitu, nadutost a bezcitnost jedinců, ale poukázat na chyby společnosti, která leckdy své přečiny a chyby omlouvá vírou. Ona bolest, kterou letmo pociťuje citově založený divák není dílem obrazů, ani efektů, ale je bolestí doby. James Caviezel se s postavou Ježíše ztotožnil natolik, že bych mu při pohledu do jeho očí snad i uvěřil v jeho nadlidský původ. Míra sugesce je naprosto dokonalá, využití aramejštiny velmi věrohodné. Dabing tomuhle filmu může ublížit víc, než je zdrávo. Sledování stop Ježíšových po Křížové cestě, kdy kolona oněch páprdů s plnovousem chladně přihlíží tyranii jeho těla, do které jej sami uvrhli může připomínat pouhou snahu odbýt si všechna památná zastavení, ale podle mě tu nejde o fakta, ale o prožitek. Ten umocňuje naprosto dech beroucí hudba skladatele Johna Debneye. Dunící v rytmu srdce diváka, stejně jako v rytmu srdce legendárního syna Božího. Kamera Caleba Deschanela je pak okem doby, které spolu s výpravnou, možná až poeticky epochální vizuální stránkou, povyšuje film ještě o stupínek výše. Proto chci na závěr říct: Vykašlete se na všechny zažitá fakta, na všechny zažité filmové postupy a nebo knižní vypodobnění. Pakliže se jich budete držet, váš prožitek tím značně utrpí. Pro jednou není od věci nechat hovořit pocity přes zažitý a notoricky známý příběh. A proč nemohu jinak než za 5? Já v očích a pohledech uzřel jsem poselství, poselství moderní doby oděné do historického hávu. Po zádech mi běhal mráz z citů, jenž míjely mou duši. Jako pohled do studánky osudu, kde odráží se naše minulost, kde naše myšlenky kráčí po cestě na věky lemované nejen štěstím, ale i smutkem a bolestí. A tato filmová cesta protnula mé srdce od západu na východ, z jihu na sever. Více jíž slov netřeba...(28.11.2004)

  • Morien
    odpad!

    (1001) ***ZŘEJMĚ SE NEUDRŽÍM A BUDU TROCHU SPOILEROVAT*** Tomu se snad ani nedá věřit. Snad hned už od prvních minut jsem si říkala, jak musím napsat systematicky rozlícený a nespokojený komentář. Předně vůbec nechápu smysl celého tohoto "Spektáklu spektáklů". Pokud měl pravdivě zobrazit utrpení Ježíše Krista, potom nechápu, proč obsahuje tolik blbostí. Ano, teď mluvím o tom slavném sešvihání důtkami s vpletenými kovovými háčky. Díky snaživému římskému exekutorovi, jež nám nástroj pěkně předvedl na dřevě, si myslím, že kdyby ho tímto instrumentem opravdu ztřískali s takovým nasazením, jak je nám to podáváno, háčky by z těla vytrhávaly nejen kůži, ale i maso a potažmo části vnitřních orgánů, zvláště co se týče zásahů na hlavu a potom na břicho, to bez diskuze. Následná smrt by byla mnohem rychlejší a ušetřila by nás (ó Bóže) dalších momentů filmu. Další krávovina - Ježíš (pravděpodobně, musím se kát) na Golgotu nevlekl celý kříž, nýbrž jen to příčné břevno, stejně jako jeho souputníci, tak proč mu tenhle "opravdový" filmodokument opět vkládá na záda celé to velké T? Kapitutální krávovina - kdyby ho ke kříži přitloukli hřeby za ruce tím způsobem, jakým to bylo ukázáno, dlaně by tíhu těla nevydržely, celý Kristus by se nám vytrhl a na všech krucifixech by potom zaujal mnohem neuctivější pózu. Mele, viděl jsi někdy Turínské plátno? I tam má Ježíš přece stopy po hřebech na zápěstí, ne na dlaních! A teď si trochu zapomlouvám po filmařské stránce - Caviezela ne! Sice celou dobu jenom vříská a pláče, ale nijak sympatický či charismatický u toho opravdu není, mé feministické cítění zase pobuřuje plochá role žen ve filmu, které jen heroicky pláčou a polepšují se díky léčivé síle mužů (na druhou stranu si uvědomuji, že tento fakt je tak trochu fakt, zvlášť historicky, ale stejně mě to štve). Jinak mám celkově problém s tím, že (kromě snad Satana) jsou herci silně nevýrazní a občas i dost přehrávají (Barabáš, Jidáš). Co se týče hudby, ta je mdlá a neoslovující, takže při zpětném pohledu skutečně nevidím vůbec nic, kvůli čemu by stálo se na ten film dívat nebo ho vůbec točit. O tom, že mě ani filozofie vystavěná na potocích krve a bezmezném neuvažovacím fanatismu neoslovila, radši ani nemluvím.(25.3.2008)

  • Marius
    ***

    Nooo....asi takto, film v najlepších častiach pripomína temné obrazy renesancie, v najhoršich .... hm pamatáte sa na filmy, ktoré si púšťal pán farár v Slunce, seno a pár facek ? Obrazovou lahôdkou je prvých 10 minút filmu - záhrada. Čo sa týka herectva exceluje tu jedine predstaviteľ Piláta, v ostatných prípadoch vlastne herci nemajú čo hrať, pretože stále len lamentujú a plačú (sorry, Monica vieš aj lepšie) . Charaktery sú neskutočne čierno-biele. Čo sa týka kontroverznosti tohoto filmu, naozaj nechápem čo je na ňom kontroverzné, keďže ide o temer doslovný prepis evanjelií. Pokiaľ by zdrojom kontroverzie mala byť tá sľubovaná brutalita, tak je to podľa mňa veľa kriku pre nič. Pretože s pribúdajúcim počtom rán na chrbte je aj divák stále odolnejší a menej zdesený. Okrem toho skúsený filmový divák rozhodne videl brutálnejšie scény ako slávnych 8 minút bičovania. Priznám sa, že tento film ma donútil prečítať si pred jeho zhliadnutím Nový Zákon a dobre som urobil ,pretože kto nemá o evanjeliách ani potuchy a uvidí to, kľudne tomu dá aj horšie hodnotenie ako som dal ja. Totiž film sa naozaj neunúva predstaviť jednotlivé postavy a motívy ich konania. Prvá polovica filmu odsýpa celkom svižne ale krížová cesta naozaj pripomína len omaľovánku Biblie. Nedá mi ešte sa nevyjadriť k stvárneniu Satana (prvý demokrat v dejinách :-)))))) ). Satan je stvárnený neskutočne plytko, povrchne a nezaujímavo. Postráda akúkoľvek charizmu nevyhnutnú na pokúšanie človeka, nie to ešte Krista. Hodnotenie filmu skutočne závisí od toho, či ste alebo nie ste veriaci. Dosť dobre som nechápal prečo cirkev preferuje tento film a zakazuje Posledné pokušenie Krista, ktoré jednoznačne omnoho jednoduchšou, menej brutálnou a zrozumiteľnejšou formou podáva kresťanské ideály aj neveriacim a ktorému tento snímok nesiaha ani po členky.(21.4.2004)

  • novoten
    *****

    Žádná hyperagitka obracející na víru a v důsledku naštěstí ani žádná přehnaná kontroverze. Umučení je surové i kruté, ale stejně tak i působivé, dojemné a překvapivě velkolepé. Jeho fascinující atmosféra mě i přes menší předsudky vtáhla a jsem rád, že deset let po svém vzniku Gibsonův opus alespoň dodatečně získává kladná hodnocení. Film, který rozhodně není lehké si zamilovat, ale zůstat u něj překvapeně žasnout lze zcela snadno.(14.4.2006)

  • Lynn
    ****

    Na tenhle film už sem slyšela moc názorů - jedni ho zatracují, druzí vynášejí do nebes. Je těžké být pod takovým tlakem objektivní. Já osobně jsem ateistka, ale co se Umučení Krista týče, velmi se mi líbil. Dá se těžko srovnávat (přece jenom zfilmovaných pašijových her neni zrovna jako hub po dešti), ale je to jeden z těch lepších filmů o Ježíšovi. Nezatěžuje životopisem Krista, ostatně ten většina lidí na zemi zná celkem dobře, ale soustředí se na posledních 12 hodin jeho života (o tom nakonec pašijové hry víceméně jsou). Asi nejlépe zahraní a vykreslení tu jsou Pilát Pontský a Satan (ten byl podle mě opravdu zdařilý). Mnoho by se jistě dalo filmu vytknout, ale na druhou stranu mnoho lze také pochválit (např. latina a tuším hebrejština dodávají na atmosféře) a naturalismus scén bičování mi nepřijde tak děsivý, jak někteří proklamovali (myslím, že jsou k vidění i horší věci a nejen ve splater films). Takže celkem čisté 4*.(7.5.2004)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace