poster

Umučení Krista

  • USA

    The Passion of the Christ

  • Slovensko

    Umučenie Krista

  • Velká Británie

    The Passion of the Christ

Drama / Historický

USA, 2004, 127 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    ***

    Nevidím problém v tom, že je film určen úzkému spektru znalých diváků. Navíc dle mého je křesťanství pro naše zeměpisné šířky tak typické, že aspoň nějaké povědomí o něm patří k základnímu vzdělání. Gibson nechce vyprávět příběh a budovat postavy, jeho jediným cílem je událost jednoduše bez nějakého návodu na použití ukázat. Otázkou je, zda je to proto, že inovativnější přístup by mu přišel kacířský, nebo jeho záměrem je, aby se divák ve filmu našel sám. Postavy nemají žádný vývoj, není vysvětleno, proč se chovají a mluví tak, jak to dělají. Opět v tom nevidím takový problém; film prostě od začátku dává jasně najevo, že vyžaduje diváka, který si k postavám onen třetí rozměr na základě vědomostí sám dodá. A celou první polovinu to tak skutečně funguje. Oživené výjevy z evangelií jsou opravdu působivé a některé flashbacky ději dodávají silný citový rozměr (především ty, které citlivě naznačují silný vztah mezi Ježíšem a Marií). Neustálé zpomalování záběrů vytváří i jakési napětí a lze zde nalézt i několik invencí; Jidášovy vidiny drásající nervy či postava Satana pokušitele (na dlouhé a vášnivé debaty by bylo, proč ho hraje žena!?), která má dokonce dovoleno se párkrát odchýlit od slepého tlumočení Nového zákona. Kritizovaná scéna bičování je i přes svou délku svým naturalismem neskutečně silná. Trochu problém je s Caviezelem. Na tak zásadní postavu, jakou je Ježíš, potřebujete charisma přirozené a do očí bijící jako hrom. Věřím, že v jeho případě by se dalo vydolovat v podstatně upovídanějším filmu, bohužel zde ho s Ježíšem spojuje pouze jeho podoba, nic z něj nevyzařuje. Celá první vynikající část se začne lámat v okamžiku cesty na Golgotu. Ježíš se zde mění v pouhou rozsekanou zakrvácenou figurínu, která má za úkol co nejčastěji zpomaleně padat a úpět, silně krvavé výjevy, které až doteď fungovaly, se mění v pouhou monstrózní přehlídku ran a výkřiků, začínají silně otupovat a ke konci jsem se přistihla, jak si mumlám, ať už se to konečně skončí. Divák také získá během neustálého mlácení a stříkání krve čas na přemýšlení, proč vlastně Gibson považuje za to nejhorší, co lidé Bohu udělali, jeho ukřižování. Prakticky to už bylo řečeno v recenzi na Kinemě; působí víc utrpení fyzická bolest nebo spíš stále se opakující lidské hříchy? Tupé ukazování již bez nějakého prožitku dosahuje vrcholu ve scéně ukřižování, kdy Gibsonův fanatismus a orgastické sebemrskačství definitivně vyplouvají na povrch, ve své zahleděnosti do sebe jsou scény neskutečně dlouhé a rozmělněné, čímž ztrácejí na prvotní působivosti, a celá událost se stává pouhým slastným rochněním se v krvi a mučení. Přestože jsem křesťan, v okamžiku, kdy usedám před plátno, se měním hlavně v diváka, který chce film se svými filmovými prostředky a myšlenkami a který nebude jen z principu sázet pět hvězdiček za dost povrchní náboženskou agitku.(6.11.2005)

  • Radyo
    ***

    Přliš mnoho krve? Ano, snad. Ale o to nejde. Jde o to, že to na mne celé působilo snahou šokovat, namísto zobrazit co nejrealističtěji fakta. Násilné scény i křížová cesta se daly zkrátit na míru únosnou běžnému divákovi a celý film tak nemusel přesáhnout délku 100 minut. Pak by možná jeho vyznění bylo větší, dopad výraznější a hodnocení z mé strany příznivější. Ale na tom má asi svůj podíl i skutečnost, že jsem ateista... Za vyzdvižení stojí ale hudební složka - ta je impozantní.(26.9.2004)

  • B!shop
    ****

    Prvni pulka filmu je zbytecne roztahana, ale druha pulka to vynahrazuje. Mel se zameril ciste na Jezisovo smrt, takze je ve filmu jen zatceni, odsouzeni, zbicovani a ukrizovani bez nejakyho vysvetlovani, kdo je kdo a proc dela to, co dela, ale to je na dvou hodinovou stopaz krapet malo. Zvlast v prvni polovine je to dost rozvlacny a nektery sceny se pekne vlecou. Ale jakmile se zacne bicovat, tak se v tom Mel zacne vyzivat. Vsude caka krev, trha se maso, detailni zabery a vybrousenej zvuk. Sice se da dohadovat o tom, jestli by tohle prezil, ale na druhou stranu to pusobi drsne a "realisticky". Ale ze by to bylo brutalni, aby z toho clovek omdleval, to ne. Taky se vcelku povedla kamera a kulisy a hlavne hudba je perfektni. Caviezel roli Jezise zvlad v pohode, jen me dost rusilo to jeho oranzovy oko. Akorat mi prislo, ze obcas kecal dost z cesty. Tezko rozhodnout, jak a zda-li vubec to ve skutecnosti bylo, tenhle film je spis takovej na efekt, ale to, o co Melovi asi slo hlavne, to se povedlo. Dokaze zapusobit a zaujmout.(1.2.2005)

  • pan Hnědý
    ****

    Po tomhle filmu jsem dalších deset minut nedýchal. Emocionálně zdrcující dílo.(25.7.2013)

  • Pohrobek
    *****

    Hodnotím jenom symbolicky. Nedokáži Umučení chápat jako film, a vlastně bych se toho asi nikdy neodvážil. Tady hodnotím jenom to, jak jsem se při sledování snímku cítil, stejně jako nehodnotím při přijímání chuť hostie - uznávám: celkem odvážné přirovnání, ale jinak to neumím vyjádřit. Možná se jedná o kýč, mě ale srazil na kolena.(14.4.2006)

  • - V několika málo záběrech vystřídala Jima Caviezela na kříži detailně propracovaná figurína. (Reiniš)

  • - Pri obraze Satana (Rosalinda Celentano) s dieťaťom pri bičovaní ide o anti-obraz božej matky (Madony) s Ježiškom na rukách. Dieťa predstavuje budúce prenasledovanie Cirkvi a Ježišových vstúpencov (ranných kresťanov). Dieťa je škaredé, čo je protipól krásy. Dieťa hladká tvár Satana, lebo zlo je úchylne. Hladkanie symbolizuje lásku ku zlu (podobne ako keď dieťa hladká matku z lásky), ale zvrátením spôsobom. Obraz je vsunutý pri bičovaní Ježiša (Jim Caviezel), keď je jeho telo zraňované (prenasledované). Mel Gibson poukazuje Satanov budúci plán prenasledovania Cirkvi tvárou tvár k obeti Pána. (MFJD)

  • - Představitel role Ježíše James Caviezel měl v době natáčení 33 let, stejně jako Ježíš, když byl ukřižován, a jeho iniciály jsou JC, stejně jako Jesus Christ. (Hejtmy)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace