poster

Umučení Krista

  • USA

    Passion of the Christ, The

  • Slovensko

    Umučenie Krista

Drama / Historický

USA, 2004, 127 min

  • TeeAge
    *****

    || Scenár: Benedict Fitzgerald, Mel Gibson, William Fulco / Passion | Hudba: John Debney | Produkcia: Bruce Davey, Mel Gibson, Stephen McEveety, Enzo Sisti | Distribúcia: Newmarket Films | Štúdio: Icon Productions | Rozpočet: 30 miliónov $ | Tržby: 611,899,420 $ || Film, ktorý je nekompromisným zrkadlom bolesti. Bolesti človeka, ktorý bol takým dobrým človekom, že ho ostatný ľudia ukrižovali...(29.5.2011)

  • Tetsuo
    *

    Nekřestansky blbý film a totálně prázdná bublina. A té zbytečné hysterie okolo násilí! Kdeže naturalizmus! Jen ikonické, ilustrativní, lyrizované, zpomalené obrázky se ztišeným zvukem. Kombinace akčního filmu, comicsu, hororu či snuffu a videoklipu, která s uměním (inovativním pohledem na staré téma) nemá nic společného. Technicky perfektní, ale naprosto kýčovité, příšerně manýristické a velmi nudné. O podstatě Kristovy oběti film nic neříká, protože nemá žádnou expozici a dramatický oblouk. Zbičované tělo vypovídá jen o zbičovaném tělu. Mrzí mě, kolik lidí tomu filmu naletělo.(8.4.2004)

  • Douglas
    **

    Pokusím se být stručný, ačkoliv se mi na mysl derou stále nové a nové výtky, bohužel nejsou kompenzovány klady. Věřím, že si Gibson splnil svůj velmi podivný sen (jeho sny mu nezávidím) a natočil Kristovo utrpení ve vší brutalitě. Jenže zřejmě zapomněl, že kromě zobrazování násilí a zabírání Ježíšových pádů v neustálých otravných zpomalených záběrech, by měl i vyprávět a budovat postavy. A to zcela ignoroval, takže bych velmi váhal, jestli nazvat Umučení Krista filmem, už proto, že postrádá skoro všechno, co by měl film mít a zůstává v důsledku jen vršící se hromadou samoúčelných brutalit (které mě osobně nechávaly naprosto chladným), laciných symbolů, kýčovitých berliček a snahy odškrtat si všechna zastavení Křížové cesty. S výjimkou Piláta se na plátně neobjeví jediná skutečná postava, místo nich nastupují ikony, oživlé obrázky z modlitebních knížek. Obrázky beze jmen, bez charakterů, bez minulosti a vlastně i bez kontextu. Výsledkem je neobyčejně zmatečný film, který člověk Nového zákona neznalý nemá naději pochopit (a když se mě kamarád po projekci zeptá, který že teda byl ten Pilát, něco je špatně), nehledě na to, že pojem "Mesiáš" zná akorát z Matrixu. Flashbacková struktura nenechází vysvětlení. Pokud někdo nechápe kontext, kdo vlastně Ježíš byl, kdo jsou ti lidé kolem něj, kdo je ten člověk, co ho zradí a proč to udělá, kdo jsou ti dva, který pořád doprovází Ježíšovu Matku, a kdo je vlastně Ježíš (protože na to, proč po něm všichni tak pasou, film odpověď nedává), nemá smysl se na něj dívat, pokud nemá fetiš z pohledu na lidskou krev. Jistě, vychází se z Pašijových her (tedy částečně, velkým zdrojem je našim čtenářům spíše neznámá sestra Emmerichová), jenže Pašijové hry jsou primárně určeny Křesťanům a čtou se v dnešní době de facto pouze v kostelech, tudíž i publiku, jejichž představa o Novém zákonu je velmi přesná. Říká se, že Gibsonův film je především pro Křesťany, kteří chtějí vidět, jak moc a zač ten Spasitel teda jako trpěl (mimochodem, ve filmu NEZAZNÍ, PROČ SI TO VŠECHNO TEN JEŽÍŠ NECHÁ LÍBIT A PROČ TO DĚLÁ!!). Nemyslím, že je to pravda, sám jsem katolík a dějinami církve se dlouhá léta soukromě zabývám a Gibsonův film mě spíše rozzuřil. Ne proto, že by nějak varioval Bibli (to bych pak nemiloval Scorseseho Poslední pokušení...), ale proto, jak je zoufale zbytečný, nakašírovaný, kýčovitý a hlavně... zbytečný.(1.4.2004)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • - Pri obraze Satana (Rosalinda Celentano) s dieťaťom pri bičovaní ide o anti-obraz božej matky (Madony) s Ježiškom na rukách. Dieťa predstavuje budúce prenasledovanie Cirkvi a Ježišových vstúpencov (ranných kresťanov). Dieťa je škaredé, čo je protipól krásy. Dieťa hladká tvár Satana, lebo zlo je úchylne. Hladkanie symbolizuje lásku ku zlu (podobne ako keď dieťa hladká matku z lásky), ale zvrátením spôsobom. Obraz je vsunutý pri bičovaní Ježiša (Jim Caviezel), keď je jeho telo zraňované (prenasledované). Mel Gibson poukazuje Satanov budúci plán prenasledovania Cirkvi tvárou tvár k obeti Pána. (MFJD)

  • - V scéne, kde Ježiš (Jim Caviezel) rozdrtí hlavu hadovi, poukazuje Mel Gibson na odkaz knihy Genesis, keď Boh vyhnal z raja Adama a Evu po spáchaní prvého hriechu. Vtedy ustanovil Boh medzi Evou a Satanom nepriateľstvo. Až príchodom Ježiša sa tieto slova naplnili. (MFJD)

  • - V scéne, kde Ježiš (Jim Caviezel) píše do piesku pred zástupom, sa k nemu Mária Magdaléna (Monica Bellucci) skrvavená a dobitá uchyľuje. V tom jej podáva ruku a padajúce kamene za odchádzajúcim davom poukazujú na Ježišove slová o hriechu a odpustení: „Kto z vás je bez hriechu, nech hodí po nej prvý kameňom!" (MFJD)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace