poster

Umučení Krista

  • USA

    The Passion of the Christ

  • Slovensko

    Umučenie Krista

Drama / Historický

USA, 2004, 127 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Faye
    *

    Tak tenhle film se mi válel doma hodně dlouho, vůbec se mi do něj nechtělo a potom jsem se nadechla a statečně (vážně nevím, proč mám pořád pocit, že bych mohla prošvihnout něco úžasného) zhlédla, i když mnohdy se značným přemáháním. Nejsem žádný náboženský blouznivec, bibli jsem sice přečetla (hlavně ze zvědavosti a tak nějak jsem si myslela, že to patří k všeobecnému vzdělání). Ale tenhle morbidní film v podstatě není ničím jiným než nekonečnou ukázkou sadistického mučení se všemi detaily.(22.7.2005)

  • Boss321
    ***

    Velice drsné podání posledních 12 hodin života Ježíše. Některé scény byly nechutné a musel jsem i odvracet zrak od monitoru (to se mi u žádného jiného filmu nestalo).S hodnocením jsem na váškách, ale na tři to bylo. V životě bych neřekl, že tohohle se ujme zrovna Mel Gibson, ale zvládl to poměrně dobře. Ještě bych vyzdvihl výkon James Caviezela, který zahrál Ježíše parádně.(9.12.2007)

  • kiddo
    ***

    Nevidím problém v tom, že je film určen úzkému spektru znalých diváků. Navíc dle mého je křesťanství pro naše zeměpisné šířky tak typické, že aspoň nějaké povědomí o něm patří k základnímu vzdělání. Gibson nechce vyprávět příběh a budovat postavy, jeho jediným cílem je událost jednoduše bez nějakého návodu na použití ukázat. Otázkou je, zda je to proto, že inovativnější přístup by mu přišel kacířský, nebo jeho záměrem je, aby se divák ve filmu našel sám. Postavy nemají žádný vývoj, není vysvětleno, proč se chovají a mluví tak, jak to dělají. Opět v tom nevidím takový problém; film prostě od začátku dává jasně najevo, že vyžaduje diváka, který si k postavám onen třetí rozměr na základě vědomostí sám dodá. A celou první polovinu to tak skutečně funguje. Oživené výjevy z evangelií jsou opravdu působivé a některé flashbacky ději dodávají silný citový rozměr (především ty, které citlivě naznačují silný vztah mezi Ježíšem a Marií). Neustálé zpomalování záběrů vytváří i jakési napětí a lze zde nalézt i několik invencí; Jidášovy vidiny drásající nervy či postava Satana pokušitele (na dlouhé a vášnivé debaty by bylo, proč ho hraje žena!?), která má dokonce dovoleno se párkrát odchýlit od slepého tlumočení Nového zákona. Kritizovaná scéna bičování je i přes svou délku svým naturalismem neskutečně silná. Trochu problém je s Caviezelem. Na tak zásadní postavu, jakou je Ježíš, potřebujete charisma přirozené a do očí bijící jako hrom. Věřím, že v jeho případě by se dalo vydolovat v podstatně upovídanějším filmu, bohužel zde ho s Ježíšem spojuje pouze jeho podoba, nic z něj nevyzařuje. Celá první vynikající část se začne lámat v okamžiku cesty na Golgotu. Ježíš se zde mění v pouhou rozsekanou zakrvácenou figurínu, která má za úkol co nejčastěji zpomaleně padat a úpět, silně krvavé výjevy, které až doteď fungovaly, se mění v pouhou monstrózní přehlídku ran a výkřiků, začínají silně otupovat a ke konci jsem se přistihla, jak si mumlám, ať už se to konečně skončí. Divák také získá během neustálého mlácení a stříkání krve čas na přemýšlení, proč vlastně Gibson považuje za to nejhorší, co lidé Bohu udělali, jeho ukřižování. Prakticky to už bylo řečeno v recenzi na Kinemě; působí víc utrpení fyzická bolest nebo spíš stále se opakující lidské hříchy? Tupé ukazování již bez nějakého prožitku dosahuje vrcholu ve scéně ukřižování, kdy Gibsonův fanatismus a orgastické sebemrskačství definitivně vyplouvají na povrch, ve své zahleděnosti do sebe jsou scény neskutečně dlouhé a rozmělněné, čímž ztrácejí na prvotní působivosti, a celá událost se stává pouhým slastným rochněním se v krvi a mučení. Přestože jsem křesťan, v okamžiku, kdy usedám před plátno, se měním hlavně v diváka, který chce film se svými filmovými prostředky a myšlenkami a který nebude jen z principu sázet pět hvězdiček za dost povrchní náboženskou agitku.(6.11.2005)

  • Morien
    odpad!

    (1001) ***ZŘEJMĚ SE NEUDRŽÍM A BUDU TROCHU SPOILEROVAT*** Tomu se snad ani nedá věřit. Snad hned už od prvních minut jsem si říkala, jak musím napsat systematicky rozlícený a nespokojený komentář. Předně vůbec nechápu smysl celého tohoto "Spektáklu spektáklů". Pokud měl pravdivě zobrazit utrpení Ježíše Krista, potom nechápu, proč obsahuje tolik blbostí. Ano, teď mluvím o tom slavném sešvihání důtkami s vpletenými kovovými háčky. Díky snaživému římskému exekutorovi, jež nám nástroj pěkně předvedl na dřevě, si myslím, že kdyby ho tímto instrumentem opravdu ztřískali s takovým nasazením, jak je nám to podáváno, háčky by z těla vytrhávaly nejen kůži, ale i maso a potažmo části vnitřních orgánů, zvláště co se týče zásahů na hlavu a potom na břicho, to bez diskuze. Následná smrt by byla mnohem rychlejší a ušetřila by nás (ó Bóže) dalších momentů filmu. Další krávovina - Ježíš (pravděpodobně, musím se kát) na Golgotu nevlekl celý kříž, nýbrž jen to příčné břevno, stejně jako jeho souputníci, tak proč mu tenhle "opravdový" filmodokument opět vkládá na záda celé to velké T? Kapitutální krávovina - kdyby ho ke kříži přitloukli hřeby za ruce tím způsobem, jakým to bylo ukázáno, dlaně by tíhu těla nevydržely, celý Kristus by se nám vytrhl a na všech krucifixech by potom zaujal mnohem neuctivější pózu. Mele, viděl jsi někdy Turínské plátno? I tam má Ježíš přece stopy po hřebech na zápěstí, ne na dlaních! A teď si trochu zapomlouvám po filmařské stránce - Caviezela ne! Sice celou dobu jenom vříská a pláče, ale nijak sympatický či charismatický u toho opravdu není, mé feministické cítění zase pobuřuje plochá role žen ve filmu, které jen heroicky pláčou a polepšují se díky léčivé síle mužů (na druhou stranu si uvědomuji, že tento fakt je tak trochu fakt, zvlášť historicky, ale stejně mě to štve). Jinak mám celkově problém s tím, že (kromě snad Satana) jsou herci silně nevýrazní a občas i dost přehrávají (Barabáš, Jidáš). Co se týče hudby, ta je mdlá a neoslovující, takže při zpětném pohledu skutečně nevidím vůbec nic, kvůli čemu by stálo se na ten film dívat nebo ho vůbec točit. O tom, že mě ani filozofie vystavěná na potocích krve a bezmezném neuvažovacím fanatismu neoslovila, radši ani nemluvím.(25.3.2008)

  • Pohrobek
    *****

    Hodnotím jenom symbolicky. Nedokáži Umučení chápat jako film, a vlastně bych se toho asi nikdy neodvážil. Tady hodnotím jenom to, jak jsem se při sledování snímku cítil, stejně jako nehodnotím při přijímání chuť hostie - uznávám: celkem odvážné přirovnání, ale jinak to neumím vyjádřit. Možná se jedná o kýč, mě ale srazil na kolena.(14.4.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace