Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Při dopravní nehodě zahyne muž a během prohlídky jeho bytu Zeman najde lístek s datem a místem schůzky. Neví, o co se jedná, přesto na schůzku jde. Setká se tu s vídeňským Čechem Rudi Lorenzem (Josef Abrhám), který organizuje ilegální útěky východních Němců na Západ, a začne s ním hrát hru. Lorenz Zemana napadne, při následné rvačce omráčí a v zavřeném autě ho spustí na dno rybníka. Kolegové jej na poslední chvíli zahrání a Lorenz je krátce nato zatčen... Zdroj: Kniha Daniela Růžičky: Major Zeman – propaganda nebo krimi? (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

Honza__St. 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Honza Zeman se tentokrát opět pouští do honu na převaděče. Ten, po kterém jde teď, sice narozdíl od těch předchozích nepřevádí lidi na onen svět, ale to, že s sebou bere hlavně důležité osoby zejména z NDR, a především to, že ty s sebou berou důležité informace (nemluvě o bonusech jako cenné známky), z něj dělá neméně velkou rybu. Nakonec se Zemanovi konečně splní sen a pořádně si zahraje na špióna (mimochodem nechali by v reálu vůbec majora od kriminálky jít do takové akce?). A málem za to zaplatí životem. V tomhle díle mimo hlavních postav taky exceluje Abrhám coby záporák, na první pohled charismatický a svým způsobem i sympatický, ale taky neméně nebezpečný jako nejeden grázl z jiných dílů. Jen si říkám, jestli bylo nutné ukončit díl takovým cliffhangerem, když na začátku dalšího dílu je Honza opět zdravej jako ryba (nemluvě o tom, že už diváci při premiéře dílu dobře věděli, že se seriál nejmenuje 21 případů majora Zemana :D). ()

špaček421 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zlí Rakušáci pašují přes ČSSR východní Němce na Západ. To přece Zeman, Kalina, Žitný a Hradec nemůžou nechat jen tak! Když umře jeden z možných pasažérů, Honza se za něj vydává a vstupuje do spojení s převaděčem Josefem Abrhámem. Ten šuká vdanou recepční v motelu, má jizvy z doby, kdy bojoval v Indočíně a vůbec je to gauner, kterému neradno věřit. Což zní docela komicky, protože jak člověk vidí Abrháma, automaticky si vzpomene na jeho role ze Svěrákových a Smoljakových filmů a nejde mu do hlavy, že ten sympatický elegán se tu pokusí Zemana zákeřně zavraždit! Naštěstí jsou Žitný s Hradcem vždy nablízku. Máme tu i Vladimíra Menšíka jako vystrašeného zlodějíčka a Ivanu Andrlovou jako Zemanovu pubertální dceru. Pokud se tvůrci snažili naznačit konflikt mezi ní a Blankou, nepodařilo se to, ale vůbec. Propagandy není sice moc, občas je film trochu akční, ale většinou dost směšný. ()

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Na rozjezd třetí série vcelku slušný díl. Josef Abrhám zvládl svou roli padoucha vcelku obstojně, což se mu musí nechat, jen škoda, že Menšík nedostal víc prostoru. Co mi však trochu vadilo, bylo to, že tvůrcům tak nějak nesedí věk Zemanovy dcery vzhledem k rokům, kdy se případy odehrávají – roste nám to děvče nějak zatraceně rychle. Nicméně Andrlová se snažila sympaticky zapadnout. No a finální bitka u rybníka taky nebyla zrovna špatně zvládnutá. Navíc i zde figuroval Hradec – toho mám o dost více raději, než absolutně zbytečnou postavu Františka Němce (napříč celou sérií)… ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jeden z nejakčnějších dílů přímo se Zemanem má několik velice hezky propracovaných vedlejších postav. Ať už je to povedený domovnický páreček, který se okouzlujícím způsobem raduje ze smrti svého přítele, nebo Liduška s Blankou, které v závěru sdílí starosti. Josef Abrhám je velmi šarmantní zločinec, kterému jsem měla problém nefandit. ()

carl.oesch

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kromě oné zábavné části celého dílu a místy až překvapivé akčnosti - mimo jiné setřesení sledovatelů i oněch perfidních dederónů, co prchají z východoněmeckého ráje nějak tak zemanovská klasika. Ueman s Abrhámem se řítí embéčkem na jih, chvílemi v protisměru a hlavně přes plnou čáru (mám pocit že čáry na silnicích se objevili až někdy kolem osmašedesátého, ne-li později). Je zde zase ona falešná a hlavně nereálná spolupráce mezi kriminalisty a STB. Kriminálka by rozhodně neřešila útěky východních Němců na západ a navíc ve spolupráci s oním česky mluvícím majorem od Stasi. Tahle figura už z Vajt Lajnz je ovšem zajímavá tím, že ukazuje naprosto pravdivě  a reálně, že ne všichni sudetští Němci byli nuceni odejít, dost překvapivé je číslo těch, kdo odešli dobrovolně do budoucího NDR a to jako opravdu (200 tisíc viz. nejmodernější historické výzkumy), nakonec dalších víc než 250 tisíc jich tady zůstalo. Paradoxně, v době, kdy se odehrává tenhle opus, tak odcházeli bez problémů sami - ale do NSR. To už jako malej pamatuju. Stejně jako fakt, že embéčko se horko těžko začínalo v dubnu roku 1964 vyrábět a nebylo tak zdaleka běžným autem, jako je zde předváděno. Pobavila mě Zastava 1100 před hotelem Paříž (ta se začala v Kragujevaci vyrábět roce 1971!). Takovýhle "retropřešlapů" je veledílo plné. A zdaleka nejen u aut. Kuchyňská linka u Zemanových se poprvé obejvila někdy po roce 1975, stály se na ní tehdy celonoční fronty před DBK v Praze. A oblečení nebo účesy? Němec v té době hrál na prknech ND Hamleta, takže se nemohl nechat dát vystříhat, jako to bylo v době tohoto dílu stejně jako Mrkvička. Éra mániček k nám přišla později a přinesli ji Beatles, ti se shodou okolností ocitli v roce 1964 na začátku vrcholné fáze své kariery. O interierech jsem psal už v jiném komentáři k tomuto zázraku. Člověk se neubrání porovnání se skvělým Světem pod hlavou, který se sice podehrává až v roce 1983, ale byl točen 2017, odstup od událostí byl tedy na rozdíl od Zemana víc jak dvojnásobný. Přesto je zpracován (až na nablýskaná, ale vzorně dobová auta dokonale a do detailů, které může i snaživě řešené Vyprávěj závidět) dokonale. Zato tady je všechno neuvěřitelně odfláknuté, mluva je komická a naznačuje se tady už vyčuranost Mirka Stejskala (vybavilo se mi slavné fučíkovské - Mirek zradil...), když s kolegyní šmírují v hotelu Paříž hlavního zloducha, sympaťáka Abrháma. No a Mirek samozřejmě radí Vnukové, aby si objednala to nejlepší a nejdražšší, když to platí "erár". Jen tak mimochodem, ty ukradené známky se objevují podobně v o čtyři roky starším fimu Osud jménem Kamila. A je škoda, že ona Mirkova mladinká kolegyně - Milada Vnuková se už ve filmu moc neobjevila. Bůhví, kde vzala konec, byla roztomilá. Soudruzi tomu prostě nedali, co to chtělo, aby to aspoň dobově vypadalo. Stačilo se podívat do kupy filmů, natočených od roku 1945... A tak na závěr zůstává jedna jediná zásadní otázka. Skutečně někdo mohl myslet vážně, že kádrová rezerva a zástupce majora Pavláska na kriminálce by byl použit jako obyčejná volavka v podstatě nevýznamné kauze, kombinující kriminální případ (kradené známky) a politický - útěky východních Němců z ráje poté, co jim slovy Williga konečně zatrhli tipec výstavbou berlínské zdi tři roky předtím? To je i na detektivku v televizi poněkud silná káva. A to jsem k podobným opusům hodně tolerantní. () (méně) (více)

Galerie (4)

Zajímavosti (8)

  • Rybník, ve kterém se málem utopil Zeman (Vladimír Brabec), je Oborský, nachází se u obce Bystřice na Benešovsku. (sator)
  • Rudi Lorenz (Josef Abrahám) má v tejto epizóde pištoľ CZ DUO. (ČSFD)
  • Natáčelo se na hraničním přechodu Nová Bystřice - Grametten, v Praze na Vinohradech a Starém městě, a také v Jihlavě. (M.B)

Reklama

Reklama