Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Recenze (634)
Nejlepší scénář všech dob v mistrovském uchopení Romana Polanskiho. Velké plus za devastující finále. ()
NFR 1991, Oscar 1 : Scénář + 10 nominací: Nejlepší film, Režie, Herec HR - Jack Nicholson, Herečka HR - Faye Dunaway, Kamera, Výprava, Kostýmy, Střih, Hudba, Zvuk ()
Nedávno jsem tenhle skvost viděl asi popáté, ale konečně poprvé v širokoúhlém neořízlém formátu (ostuda našich distributorů, že tento jeden z nejlepších filmů 70.let nikdy nevyšel na DVD s čes.podporou). Málokdy se mi stane, že mě film vtáhne do děje tak, jako bych tam byl přítomen. Chinatown disponuje mimořádně hutnou, až tíživou atmosférou sluncem spálených ulic letního Los Angeles 30.let minulého století, kdy pozvolna gradující děj začíná jako vcelku obyčejná noirovsky laděná detektivka, aby pak v závěru přerostla do drama až antických rozměrů. Jacka Nicholsona jsem viděl hrát už v mnoha a mnoha filmech, ale tady v mých očích zahrál svojí životní postavu. To samé lze říct o Faye Dunaway. Hudba Jerryho Goldsmitha se pak místama dotýká až dokonalosti, při jeho melodicky výrazném ´Love Theme´ saxofon nikdy nezněl sladčeji. Při oscarovém udílení tehdy byla silná konkurence (Kmotr II., Skleněné peklo atd.), ale stejně se nemohu zbavit pocitu, že páni akademici tehdy spali, když z 11 nominací přiřkli Polanskimu majstrštyku jedinou sošku - za scenář. Můj TOP 10 film. ()
Výborná psychologická detektivka plná konspiračních teorií, té nejtemnější atmosféry a výborných hereckých výkonů. Bohužel místy příběh trochu ztrácí tempo a ač se Jerry Goldsmith svojí hudbou snaží vytáhnout napětí na maximum, i tak ztrácí v těchto místech film velkou část ze své sugestivnosti. ()
Ostudné chování americké filmové akademie v praxi. Poctivé řemeslo a kouzlo čehosi víc, mnohem víc, zkrátka úžasný zážitek jako ze starých časů, kdy plášť s vyhrnutým límcem a klobouk do čela měly styl jaký už nikdy nikdo nevzkřísí. Krása nejen v podobě Faye Dunaway a k tomu mistrovské cítění mága Jerryho Goldsmithe. 90% ()
Čínská čtvrť má charakterizovat rozpoložení mysli, které Gittse neustále sužuje, je to strach z neúspěchu a neschopnost mu čelit. Zkorumpovaní úředníci, milostná aférka, vražda – to všechno je jenom vedlejším proudem víceméně ovlivňujícím proud hlavní, Gittsovu mysl. Čínská čtvrť je brilantním retro filmem-noir (škoda, že nebyla natočena černobíle), ale zároveň psychologickým dramatem znázorňujícím na jedinci stav celé soudobé společnosti (Amerika 70. let. - Vietnam, aféra Watergate). Sledovat jej není snadné, Polanského režie může někomu připadat příliš uspávací. Film se místy opravdu vznáší v podivně bezdějovém oparu, aby byl znenadání narušen náhlým dramatickým zvratem, obvykle doprovázeným stylovou hudbou Jerryho Goldsmithe. Právě od těchto zásadních momentů se příběh odráží k nějakému ději, jenže nabraná rychlost mu zpravidla nevydrží příliš dlouho a ve výsledku bylo mé nutkání zdřímnout si vždy silnější než nutkání dozvědět se pointu. Vinil bych spíše příliš střídmou Polanského režii nežli Oscarový scénář Roberta Townea, plný pečlivě vystavěných dialogů i fungující nadsázky. Když ne režisér, pak herci scénář využili k mimořádným výkonům. Jako velký obdivovatel Jacka Nicholsona se nebojím napsat, že právě v Čínské čtvrti předvádí svůj nejbarvitější výkon. 80% Zajímavé komentáře: Melies, Visáč, RAPIDUS ()
Dost jsem to prožíval, hlavně to vedro. Po deseti minutách sledování filmu, jsem natáhnul v pokoji deku, namazal jsem se opalovacím krémem a nasadil slunečné brejle. Větší verdo jsem letos v létě snad ještě nezažil. A nejen to, letos v létě jsem neviděl ani lepší kriminálku, ani lépe hrajícího Nicholsona. Dá se říci, že nebýt tohoto filmu letošní léto by stálo za hovno. ()
Další brilantnost od Romana Polanského v hlavní roli s excelentním Jackem Nicholsonem. Jeden z nejlepších filmů 70.let. ()
Vrchol sedmdesátkových ponurých detektivek s noir prvkem a absolutním Jackem Nicholsonem, který kromě standardně kvalitního výkonu taktéž zadělal na dalších pár zářezů na pažbě v podobě dalších hereček v jeho oblíbené posteli. Kromě skvělého Jacka a ponuré atmosféry jinak standardní kriminálka. ()
║Rozpočet $6miliónov║Tržby USA $29,200,000║Tržby Celosvetovo $30,000,000║ neviem čo je na tom také úchvatné som sa nudil a to strašne, 90minút som tápal a ani som to nedokázal dopozerať. utópia /40%/ ()
Je to dobré. Velmi dobré, ale pro mě rozhodně ne tolik legendární, jak o tomhle snímku někteří básní. Jack Nicholson nepatří mezi mé velké oblíbence, ale zde padne do postavy naprosto dokonale a to nemluvím o skvělé Faye Dunaway. Jako obvykle si pan režisér hodí menší roličku, která je tentokrát poměrně šílená, ale potěší. Čínská čtvrť je zajímavým snímkem, který mi dost připomíná film noir, který mám tolik rád. Možná je to chybějící napětí, které bych chtěl v každém okamžiku snímku, nebo to chtělo větší zajímavost pro diváka, který chvílemi může přestat dávat pozor a o nic extra významného nepřijde. Chybí tady to "něco", co dělá z velmi dobrých filmů, filmy úžasné. Třeba na podruhé to naleznu, ale u Romana Polanskiho tomu moc nevěřím. ()
Polanskiho bravurni thriller s Jackem Nicholsonem v roli, ktera naprosto presne vystihuje jeho osobu. ()
Scénář: Robert Towne .. Na svojí dobu určitě notně působivé, no dnes už silně vyčpělé kriminální dobrodružství stavěné na zápletce, které rychle dojde dech a obaleno skvělou noir atmosférou a hereckými výkony. Jenže tohle všechno lze vidět jinde a .. prostě lepší tři*, ale víc sympatii to ze mne nedostalo. 70%. ()
Skvělá detektivka mísená s noir.Příběh podmanivý,Nicholson je prostě Nicholson,Dunaway skvělá a Polanského režie úchvatná.Nač plýtvat superlativy je to skvělý film. ()
Herecký, režijní i scénáristický vrchol filmařiny, který vytvořil celý nový žánr neo-noir. Film je lehce obětí své vlastní reputace, kdy lidé na něj nahlíží s šílenými nároky a očekáváním. Ovšem když se od toho člověk dokáže oprostit a ponoří se do atmosféry i zápletky příběhu, tak dostane ultimátní podívanou. Čínská čtvrt je plná vodítek, náznaků a motivů, které si musí divák poskládat sám. Největší záhadou je pak hlavní hrdina, kde každá scéna odhaluje střípky o jeho minulosti, osobnosti a komplexnosti. No a to finále? Jak by mohlo být trefnější a více dokonalé? Nemohlo. ()
Mám rád Polanského filmy. Mám slabost pro noir. Stejně tak jako Nicholsona za mlada, kdy ještě nehrál sebe sama na tisíc a jeden způsob. Čínská čtvrť není úplně nejlepší noir snímek. Ovšem jeden z nejlepších zcela určitě. Vidím jediný "vážnější" zápor. Nebylo to natočeno černobíle, jak Polanský původně zamýšlel. ()
Výborný film s výbornými herci, režií a vším co k tomu patří. Jenže bych potřeboval ještě jedno shlédnutí, potom bych dal třeba i plné hodnocení. ()
Detektivka se silnou příchutí noir. Krásně pomalu plynoucí film, který vás i přes tempo a délku nenechá ani na chvilku vydechnout. ()
„Zabudni na to. Je to Čínska štvrť.“ Ku cti tvorcov slúži, že hoci som v Čínskej štvrti nikdy nebol, v drsnom konci som aspoň trocha chápal Jacka Nicholsona v ďalšom z jeho povestných „veľkých“ výkonov a jeho „stratu“, ktorú zahral bez slova. K tomu režisérovo cameo v nezabudnuteľnej scéne s nosom (fakt nechcem vedieť, ako to urobili) a od prvých minút silná, dusným džezom podfarbená atmosféra (ktorá sa ale ku koncu stráca). A tiež je fajn vidieť „Rockyho švagra“ vo filme, ktorý sa nevolá ROCKY. Ale dosť ma to nudilo/minulo, čo ma prekvapilo, lebo staré Polańského filmy mám rád (od SLEPEJ ULIČKY cez HNUS po samozrejme totálne bomby ako ROSEMARY MÁ DIEŤATKO). O 7 rokov starší noir Lawrencea Kasdana ŽIAR TELA ma bavil oveľa viac. ()
O Čínské Čtvrti se často mluví v souvislosti s nejlepším scénářem. Tato chvála je spíše výsledkem jeho dokonalé efektivnosti než toho, že by onen příběh a postavy tak silně zasáhly nebo ovlivnily ty, kdož filmu věnovali svou pozornost. Kvality tkví v tom, že nic není řečeno navíc nebo zbytečně dvakrát. Všechny podávané informace slouží svému účelu - často dvojímu: Jednak se dozvídáme něco víc o korupční kauze a druhak něco o postavách. Nebo se scénou etabluje nějaké skutečnost, která současně připraví půdu pro jinou situaci, která v příběhu nastane později, takže pak není třeba ztrácet čas narychlo usmaženou expozicí. Ten scénář je jako vystřižený z manuálu. Tato efektivnost má však co dočinění s úsporností a já se nemůžu zbavit dojmu, že v té vší dokonalosti něco postrádám: Nebyl jsem do celé korupční kauzy (záhady/mystérie) dost zainteresovaný, protože film diváka příliš neseznamuje s městem ani ho emocionálně nenapojuje na jeho obyvatele. Jako divákovi mi je tedy docela jedno, jakým nešťastným způsobem se okolnosti vyvrbily, protože jsem nebyl dostatečně napojen na ty, kterých se dotknou. S takovou by ovšem musel mít film třeba 3h stopáže, což by v souvislosti s Polanskiho přesnou, avšak nepříliš živelnou a efektní režií mohlo být až příliš unavující. Na druhou stranu je asi pravda, že pokud by mě scénář více citově zanteresoval do postav a dění, tak by Polanskiho režie mohla být klidně poloviční a stejně bych byl strhnut. Někdo by mi mohl oponovat v tom, že filmy nejsou romány a od tvůrce si žádají přímočařejší přístup. Já však vím, že do 3h by se to vešlo a že taková stopáž je ideální pro potřeby obsahově hutnějších filmových děl, které by měla vykreslit řadu souvislostí, aby vše zapadlo do sebe a výsledek byl co možná nejsilnější. Dále by mi mohlo být oponováno, že netřeba vykreslovat situace a rozpoložení různých obyvatel LA, jež korupce postihuje a ještě postihne, protože si to lze domyslet a také proto, že je devastující závěr soustředěn do prostoru hlavních postav. (Spoilery>) Protagonistovi se povede korupci rozkrýt, ale nepodaří se mu ji odvrátit, přičem jsme se dozvěděli, že je to člověk, který nechce být součástí zkorumpovaného systému (proto také od policie odešel a vydal se dráhou soukromého detektiva a své povolání u kadeřníka v jedné scéně tak urputně bránil). Hlavní ženská postava vede skrze jisté tajnůstkářství po většinu filmu diváka znalého v žánru noire k domění, že je tou femme fatale - tedy smrtící ženou, která se stane hrdinovi, často detektivovi, osudnou. Schéma žánru se zde však převrátí dost na to, aby byl divák neměl pocit, že vidí něco mnohokrát viděného. Postava, kterou hraje Faye Dunaway, se ukáže být obětí a její smrt v úplném závěru činí závěr obzvlášť překvapivým a (spolu)utváří jeho teoretickou zmarnost. Vykresluji to proto, že by mělo stačit, jak se rozuzlení dotýká hlavních postav a nemělo by být nutné vykreslovat, jak se dotýká/bude dotýkat mnohých obyvatel LA. Vzhledem k úspornosti/efektivnosti scénáře jsem se však o postavách nedozvěděl vše, co bych rád a co by bylo potřeba, aby se na ně napojil. Chtěl bych vědět víc o protagonistově působení u policie v Čínské čtvrti a chtěl bych vědět i to, kde se bere ta jeho morální integrita. Rád bych také, aby byl vztah mezi protagonistou a postavou, kterou hraje Dunaway, více prokreslen. Upřímně mi nepřijde, že dost věrohodně zahrála tuto postavu v jejím podání je příliš sebejistá a stabilní, ale později se ukáže, že ji znásilňoval vlastní otec, který ji i udělal dceru/sestru. I proto bych se chtěl rovněž dozvědět více o vztahu mezi ní a jejím otcem, jenž je hlavním záporákem filmu - chamtivým a sobeckým boháčem, jemuž je i nekonečno málo. Bohužel i jemu je věnováno málo prostoru. Všechny tyto věci nejsou potřeba pro to, abych pochopil, o co ve filmu jde, ale velmi by mi to pomohlo se na film napojit a také by ve mě více zarezonoval. Myslím si tedy, že ona opěvovaná efektivnost scénáře není tak radostnou skutečností, jak by se mohlo zdát. () (méně) (více)