Režie:
Sam RaimiScénář:
Scott B. SmithKamera:
Alar KiviloHudba:
Danny ElfmanHrají:
Bill Paxton, Bridget Fonda, Billy Bob Thornton, Brent Briscoe, Gary Cole, Chelcie Ross, Becky Ann Baker, Frank Beard, Jack Walsh, Peter Syvertsen, Tom Carey (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Bratři Hank a Jacob Mitchellovi se s přítelem Louem vracejí ze hřbitova, a když jim vběhne do cesty liška, nabourají. Jacob s puškou v ruce pronásleduje lišku, ač ho Hank upozorňuje, že se nacházejí v chráněné oblasti. Hank a Lou jdou za ním do lesa a narazí na sněhem zapadané havarované letadlo, v němž najdou mumifikovaného pilota a tašku plnou stodolarovek v celkové hodnotě 4 miliony 400 tisíc dolarů. Hank trvá na tom, že nález musí ohlásit na policii, ale Lou ho přesvědčuje, že za daných okolností peníze vlastně nejsou ničí, a pokud si je nechají, není to vlastně krádež, navíc, že pravděpodobně pocházejí ze špinavých obchodů s drogami. Za několik dní bude Hankova žena Sarah rodit a mladá rodina financemi neoplývá, Hank se proto nakonec nechá umluvit, aby si peníze nechali, ale s podmínkou, že je schová a jestli se do jara po nich nikdo nebude shánět, až pak si je rozdělí. Sáře se nelíbí, co udělali, a navrhne, aby Hank část peněz vrátil do letadla, pak to bude vypadat, že se nic nestalo. Hankovi se nápad zalíbí a ráno se vydá s Jacobem na místo činu. Když se kolemjdoucí soused Dwight Stevenson zastaví u psychicky labilního Jacoba, v obavě z prozrazení Jacob na něho vystřelí a zdá se, že Dwight je mrtvý. Hank chce zachránit bratra a souseda odváží na jeho sněžném skútru k potoku s úmyslem naaranžovat vše tak, aby to vypadalo jako nešťastná náhoda... (TV Prima)
(více)Recenze (384)
Velmi kvalitní krimithriller, aneb co se stane, když v lese najdete pár milionů - nejdříve samozřejmě obrovská radost, ale pak už následují jenom lži, podvody a nějaké to úmrtí... Sam Raimi natočil výbornou podívanou, plnou napětí, znepokojivých otázek a ještě znepokojivějších odpovědí. Doufám, že se mi něco podobného nikdy nestane... 85 % ()
Vzpomněl jsem si na leccos - od Coenovic Farga (a jiných) po Boylův Mělký hrob... Všechny ty filmy, které jsem si vybavil, byly ovšem lepší než Jednoduchý plán. Nebýt Billyho Boba Thorntona, který si s postavou, v níž bych si jinak dokázal představit jedině Steva Buscemiho, poradil naprosto skvěle, ubral bych ještě jednu hvězdu. Problém byl v tom, že všechno, co se ve filmu dělo, mi připadalo hrozně naivní, neuvěřitelné a mizerně podané. Od havarovaného letadla, které se nikdo nesnaží najít (ale vesele se o něm píše v novinách), po jednotlivé vraždy a to, že policistům byly naprosto ukradené. Sam Raimi si nicméně odvedl svoji práci a scény v zasněženém lese, který pozorují hejna vran, měly něco do sebe... Ovšem stejně jako v případě jeho Téměř dokonalého zločinu, scénář (téměř) všechno zkazil. Dvě a půl. ()
Ačkoli to zpočátku vypadá na celkem slušnou zápletku, tak to postupem času začne nudit a i když to má i v závěru dramatický chvilky, tak mě to prostě v celkovým pohledu nedokázalo příliš zaujmout. Je to moc dlouhý a trochu překombinovaně komplikovaný, což z toho dělá místy špatně uvěřitelnou věc. Prostě průměrný krimi drama. 60% ()
Jednoduchý plán, ktorý sa ale zmenil na sériu hlúpych náhod a smoly. Scenár je však výborný, navyše aj slušne naratívne štrukturovaný a divácky atraktívny, takže ma to bavilo. Okrem iného som nemohol odtrhnúť oči od B.B. Thorntona, ktorému podobné postavy mierne retardovaných idú geniálne (viď Sling Blade). 75/100 ()
Není nutné souhlasit se základní premisou o tom, co stačí chlapovi ke štěstí. Odněkud se začít musí, třeba z nenápadné parodie na americký sen – Vy sledujete vývoj. Klíčem, hnacím motorem je sebepřesvědčování. Člověk sám sebe vmanipuluje do připravené situace, vize, obrazu, chiméry. Jakmile na okamžik přesvědčíte sami sebe, něčím zlákaní (zde čtyřmi miliony dolarů), že nějakou situaci můžete se všemi důsledky udržet pod kontrolou, pro dosažení něčeho konkrétního, jakmile tomu na okamžik uvěříte – a uděláte první krok, sklapla past. Dál už je to jenom přemlouvání, svobodu jste ztratili, když jste si začali hrát na to, že skutečnost je zmanipulovatelná – ale skutečnost se odvíjí sama ze sebe, a tohle, všechny ty mocenské choutky mamonářů a vizionářů, je započítáno. Zevnitř se celek ovládnout nedá – ale pokud někdo udělal první krok, potom kvůli vlastní konzistenci, aby zpětně nezešílel z hrůzy toho absurdního činu a jeho prvních zlých následků, už přijme a spáchá každou další hrůzu, která bude logicky následovat. Neúprosnost odvíjení je tu zobrazená stejně čistě jako v řeckých tragédiích, jenom se odehrává v reáliích a atributech amerického snu. A chápete – všechno se tu celou dobu děje a vrší jen kvůli konzistenci, ty peníze jsou chiméra, vidina – nikdo z nich ani neví, jaké to je, mít tolik peněz – co to znamená – projektují si do nich – zoufalí z přítomnosti – svoje sny, které ani pořádně neznají, a pak už tautologicky i naději, že těmi penězi se jako Zlatým rounem vyřeší vše, co na cestě k nim spáchali. ** Radosti navíc: hudba Dannyho Elfmana jako neodlučitelná součást atmosféry. A privilegium pozorovat herectví Billyho Bob Thortona v další z jeho precizně odstíněných podob (na škále uprostřed mezi Bandity a Mužem, který nebyl – co do mimiky obličeje i povahy role). ()
Galerie (25)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (8)
- Natáčelo se od 5. ledna do 13. března 1998 ve státech USA – Minnesota (Delano, St. Paul, Golden Valley) a Wisconsin (Ashland). (BMW12)
- Otec Billa Paxtona si ve filmu zahrál pana Schmitta. Je to ten, co se ptá, zda má měsíc pět týdnů. (Kulmon)
- Ve filmu si měli zahrát Brad Pitt a Juliette Lewis, ale odstoupili. (D3VIL)
Reklama