Režie:
Patrik HartlScénář:
Patrik HartlKamera:
Tomáš SyselHudba:
Marek DoubravaHrají:
Martin Pechlát, David Švehlík, Hynek Čermák, Martin Hofmann, Jana Kolesárová, Zuzana Norisová, Kristýna Boková, Petra Polnišová, Daniela Kolářová (více)VOD (7)
Obsahy(1)
V příběhu Prvoka, Šampóna, Tečky a Karla si čtyři kamarádi ve středním věku přiznají, že nežijí tak, jak si představovali. A rozhodnou se vyřešit svou krizi provokativní hrou a plněním odvážných úkolů. Jak čtyřicátník zjistí, jestli je opravdovej chlap? Jak zabrání korozi svých ideálů, rozplynutí snů a scvrkávání varlat? Prvok, Šampón, Tečka a Karel se pokusí najít v sobě odvahu udělat pořádnou kravinu jako zamlada. Nebo aspoň odvahu za všech okolností říkat to, co si opravdu myslí. Kdo splní úkol, není sráč… (Bontonfilm)
(více)Videa (3)
Recenze (636)
Patrik Hartl očividně není jen talentovaný pisálek a člověk který se rád směje, ale i schopný režisér. Filmový přepis jeho vlastního bestselleru 'Prvok, Šampon, Tečka a Karel' je na první pohled taková ta klasická česká komedie o krizi středního věku, která jede dle předem danýho schématu, má lacinou dramaturgii (byť rozpočet přesáhl neuvěřitelnejch 40 melounů), a je záměrně určena pro specifickou diváckou cílovku. Samozřejmě, i tenhle snímek je jeden velkej stereotyp – jenže od těch nevkusnejch tuzemskejch braků se odlišuje tím, jak důvtipně využívá scenáristický berličky, příběhová klišé, epizodické vypravování, a motiv existenciální frustrace mužského pohlaví. K současným výplodům český kinematografie jsem mnohdy shovívavější, ale tady to ani kupodivu není potřeba, protože 'Prvok, Šampon, Tečka a Karel' naprosto neironicky má kvality plnohodnotný dramedie – za což v dobrým slova smyslu mohou i výkony sympatickýho ústředního kvarteta – a já jsem za to jedině rád, přestože jsem to za žádnou cenu nečekal. Skvělá oddechovka. Sledování v kolektivu výhodou. ()
Patrik Hartl, podobně jako Radka Třeštíková, píše líbivé bestsellery. Nijak zvlášť o ničem nepřemýšlí, žije svou praxí ze Studia Dva, ví, co se líbí určitému druhu diváků. Vrství na sebe situace, kalkuluje s reakcemi na ně a je spokojený. Svou popularitu dokáže proměnit v obdobně líbivý film, ve kterém i tu poslední kliku ode dveří hrají herci zvučných jmen. Zahrát si v Hartlovi je důležité. Stejně jako v Třeštíkové (nebo v Havlíkovi). Příběh Prvoka, Šampóna, Tečky a Karla se odehrává v pražských reáliích, které diváci důvěrně znají. Znají také situace "starší syn bydlí se svou matkou", "otec od rodiny to nedává", "manželská nevěra" nebo "bojím se zodpovědnosti". Neznají ale nic jiného a proto například linka s drag vystoupením opisuje starý model - manžel vystupuje s covery Heidi Janků, není on náhodou gay a celý náš život lež? Zápletka vrcholí trapnou scénkou s prodavačkami, které mají problém s prodejem dámských šatů a s nesmyslným rizikovým těhotenstvím. Takto se podobné zápletky v rádoby humorném stylu psaly před lety, dnes už je to poněkud primitivní a poukazuje to maximálně na to, že Hartl už dlouho nevylezl z jeskyně. Celé je to falešné, stejně jako kolektivní předstírání novinářů, kteří se rozhodli schválně nepřipomínat, že předchozí Hartlův film Taková normální rodinka byl totální propadák. Ono by to totiž narušilo příběh autora, který se teď líbí. ()
Před několika lety byla pro mně knížka naprostým zjevením, čtenářským zážitkem a prvním setkáním s Patrikem Hartlem, od nějž jsem pak hltal i další věci (se sestupnou kvalitativní tendencí). Prvoka jsem půjčoval tolika lidem, až se mi někde ztratil. O to víc jsem byl zvědav na filmové zpracování. V první řadě oceňuju luxusní casting, kdy i jednověté štěky zajišťují osobnosti typu Langmajer, Remundová nebo Mádl. Jako celek cajk (s důrazem na herecké kreace Martina Hofmanna nebo epizodky Daniely Kolářové), ale literární předloha je o level vejš. ()
Nevybavuji si, že by byl nějaký český film tak hvězdně obsazen, že by i ty nejmenší role sehráli naši přední herci. Ústřední kvarteto navíc nemohlo být zvoleno lépe. Tenhle fakt zdobí snímek nejvíce. Knihu, jako všechny ostatní od Patrika Hartla jsem samozřejmě četl, ale uplynula již dlouhá doba, tak jsem si pamatoval pouze útržky. Když si filmovou adaptaci vzal do rukou sám autor, nepředpokládám, že by to mohlo dopadnout nějakým excesem či fiaskem. Mně film sedl do nálady a považuji jej za hořkosladkou realitu mnoha lidí. ()
Čím jsem starší, tím mě tyhle rádoby rychlokvašky dojímají víc a víc. Jasně, neni to žádné přelomové dílo české kinematografie, ale za posledních x let jsem neviděl nic lepšího. Naprosto brilantní chemie všech zúčastněných, spousta mini cameo rolí celé plejády českých herců a hereček a vůbec celé je to tak zasraně feeeling pozitivní i přes všechna ta negativa, která se tam objeví. Opticky spíše slabší čtyři hvězdy, ale vzhledem k dnešnímu rozpoložení jsem film subjektivně nadhodnotil, a to výrazně. Díky! A dnes bez obligátních procent, protože by to pro zbytek mých recenzí prostě nebylo fér. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (27)
- První klapka filmu padla poslední říjnový víkend roku 2019. (SONY_)
- Scény v úvodu, kde je Karel (Martin Hofmann) nahý, se natáčely v kancelářích firmy STRV v pražském Karlíně. V jednom záběru je vidět tamní zasedačka „At The Corner“. (MekliCZ)
Reklama