Režie:
Rob ReinerScénář:
William GoldmanKamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Marc ShaimanHrají:
James Caan, Kathy Bates, Richard Farnsworth, Frances Sternhagen, Lauren Bacall, Graham Jarvis, J. T. Walsh, Rob Reiner, Archie Hahn, Jerry Potter, Julie Payne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Po autonehodě zachrání zraněnému spisovateli život jeho velká obdivovatelka. Z nadšené čtenářky a pečovatelky se však zakrátko stává brutální tyran a věznitel... (TV Prima)
Videa (1)
Recenze (710)
No a jsem opět zklamán. King se nestal tolik hltaným spisovatelem jen tak náhodou. Krom poutavého psaní si už počínaje prvotinou hraje s látkou a metodami -- vědomě do nich dává čtenáři nahlédnout. Můžeme tedy sledovat i jeho jakoby dokládání, proč píše zrovna tak a ne jinak... Misery je v tomto směru dokonalý klenot už z prostého důvodu, že podrobně sledujeme spisovatele, jak je psychicky a fyzicky týrán, aby psal něco, co nenávidí. Jakoby pracoval se čtenářem -- "no tak, lidi, o tomhle je v obecné rovině tvorba pro prachy...". King líčí postupnou cílevědomost "dostat se z pasti" zároveň s tím, jak Sheldon píše souběžný příběh Misery v 19. století. Zatímco se v knize rozpadá osobnost Annie, rozpadá se i nenáviděný psací stroj: K počáteční nefunkčnosti s chybějícím písmenem n odpadají další písmenka -- to už je opravdu mistrovsky propojené. ... no a tohoto rozměru nemá film bohužel ani stopu. Mně je fakt líto, že je nevyhnutelné srovnávat jej s knihou, protože bez srovnání by byl asi dobrý... a Kathy Bates dostala roli, za kterou by jistě dala půl života, a předvedla ji výtečně... Nicméně musím považovat film za hrozně špatný právě proto, jakou povrchní řidinu udělal z tak promyšlené knihy. A o to víc hanba, že už to jen tak někdo nenatočí znovu právě pro toho Oscara Kathy Bates. Opravdu hodně jsem trpěl pocitem "jak bych to já natočil lépe". Třeba bych vážně váhal, jestli by Misery v okytičkovaných a slaďoučkých výjevech hrála stejná herečka jako Annie -- měl bych důvody pro i proti. A měl bych tudíž víc postav než jen dvě a nemusel tam jak pěst na oko cpát podivného šerifa... Takže ne, tohle prostě neberu. ()
::::::::::::::::::::: Přesně tak. Tenhle film se řadí k těm nejlepším filmům podle předloh Stephena Kinga. Nedivím se, že Kathy Bates dostala za svůj výkon Oscara. To, co předvedla v tomto filmu je naprosto něco famózního. Bydlet s takovou osobou v jednom domě, tak brzy využiji svůj zbrojní pas ! :::::::::::::::::::::: ()
Reiner v první řadě mistrovsky režíruje. Famózně vede herce, geniáně vykresluje depresivní a až sugestivní atmosféru strachu, nejistoty a obav. Navíc se prakticky celý film odehrává v jedné místnosti, potažmo v jednom domě a ani to neubralo na působivosti. Tempo a napětí mistrovsky graduje až do ďábelského finále. ()
Emocionále úžasne vygradovaná, minimalistická (dvaja ľudia, jeden dom), psychologická hra, v ktorej sa stretávajú dva navzájom nepochopené svety. Aj keď je zlo v tomto prípade od začiatku exaktne definované dostávajú postavy rovnaký priestor a divák má vínimočnú možnosť trochu popremýšľať o psycho-fanatizme v jeho najčistejšej forme. Nič nieje čierno-biele a za formu Reinerovi tlieskám. Kinga som nečítal, ale myslím že môže byť pyšný. ()
Kathy Bates mám moc rád. Ačkoliv asi nejoblíbenější film s ní jsou Smažená zelná rajčata, přesto kdykoliv si ji představím vidím ji s kladivem jako šílenou Annie Wilkisovou :-) ! A tak to už asi zůstane. Tenhle film je dalším z mých oblíbených a rád se na něj klidně kouknu vícekrát. King napsal tak dokonalou předlohu, že tady asi nic moc co vymýšlet navíc. A tak i když knihu jsem nečetl, rád jsem se nechal vtáhnout do až hororového děje (pro Sheldona). Občas zkrátka mít nějakého toho fandu toho co děláte nemusí být notně výhoda i když je to ten největší srdcař ! :-) . Za mně je to za 4 díly Misery (kde ji samozřejmě nenechám zemřít!) ! * * * * ()
Galerie (51)
Zajímavosti (53)
- Knihy Paula Sheldona (James Caan) jsou ve filmu vydávány v nakladatelství Viking - tedy ve stejném nakladatelství, ve kterém Stephen King v té době vydával knihy své. (Javert)
- Pri scéne prezeranie "Anninho diáru", v ktorom písali o udalostiach týkajúcich sa jej zatknutia, má Paul (James Caan) obidve ruky voľné a bezproblémovo s nimi pohybuje. O pár minút neskôr však drží jednu z rúk znova v obväzoch. (Cappuccino)
- Scenárista filmu William Goldman měl za to, že většina slavných herců odmítla roli Paula Sheldona (James Caan), protože by ústřední ženská postava příliš zastínila tu jejich, takřka vedlejší mužskou. (kenny.h)
Reklama