Režie:
Joseph H. LewisKamera:
Russell HarlanHudba:
Victor YoungHrají:
Peggy Cummins, John Dall, Berry Kroeger, Morris Carnovsky, Anabel Shaw, Harry Lewis, Nedrick Young, Trevor Bardette, Mickey Little, Russ Tamblyn, Don Beddoe (více)Obsahy(1)
Bart Tare (John Dall) už od detstva miluje zbrane. Po odchode z armády sa s priateľmi vyberie na karneval, kde stretáva dokonalé dievča - Annie Laurie Starr (Peggy Cummins). Annie pracuje ako ostrostrelkyňa v karnevalových vystúpeniach.
Bart a Annie sa vezmú, no ona je nešťastná kvôli ich finančnej situácii. Preto sa dvojica rozhodne cestovať naprieč krajinou a robiť vykrádačky.
(matriosa)
Recenze (48)
Nálepka "noir" mi začíná připadat čím dál, tím víc matoucí. "Gun Crazy" je prostě vynikající kriminální drama, toť vše. Bonny a Clyde se skutečně mohou schovat (až na Faye, samozřejmě), Lewis natočil o 17 let dříve film, který dodnes překvapí některými neotřelými postupy. Nejvíc kouzlí kamera - one-shot scéna ze zadního sedadla je naprosto dokonale podmanivá, vynikající je také závěr v mlžném rákosí. K tomuhle dílku se ještě musím vrátit. ()
On je poctivý mladík se zálibou ve zbraních, ona rozmažilá holka, která neumí být hodná a když se bojí tak zabíjí. Je to z toho láska a brzy také série vykradených bank, pronásledování policií a samozřejmě tragický konec. Gun Crazy je zkrátka takový základ pro desítky podobných filmů a přestože má spád a je celkem akční, nenabízí pro mě nic navíc - výborné postavy, herecké výkony, cokoliv. Takže standartní pohodová kriminálka. ()
Gun Crazy údajne zvyknú púšťať na amerických filmových školách nielen budúcim kameramanom a veľmi sa ani nečudujem, pretože čo tu s kamerou Harlan vyvádzal bolo niečo neskutočné a kľudne hodné všeobecnejšieho uznania v dejinách filmu na úrovni Orsona Wellesa a jeho opusu Občan Kane. A prečo som vlastne tak nadšený? Veľmi jednoduché – vidieť autentický noir z 50. rokov s totálnym minimom typicky odpudzujúco šerednej zadnej projekcie a kvantom automobilových scén (hlavne tých akčnejšieho kalibru) natáčaných bez nej a v reálnom čase plus s pohľadom zvnútra vozidla som ani nevedel, že chcem a potrebujem vidieť. Potešil tiež v jednej scéne záber na ciferník Bulova (x). A Trumbov scenár je jasný <3 (11.6.2021) (11.11.2022) ()
Zklamalo mě to v tom, že to nebylo příliš noirové. Chyběly mi ty klobouky, kabáty, zakouřené bary a sličné ženy. Zpracování je jinak výborné, od kamery až po celkovou svižnost příběhu. Docela mě však zmátla Peggy Cummins, která hrála jakoby měla typické postranní úmysly a ona ho nakonec opravdu milovala...no co už. Závěrečný odjezd kamery od klobouku v zamlženém rákosí byl ale opravdu luxusní. "Víš kolik stojí uživit dva lidi? Dvakrát tolik, co jednoho!" ()
Začátek navozuje dojem, psychologizující sondy, do mysle člověka, s obsesí na zbraně, stačí aby se na scéně objevila, osudová žena a element, co hlavního ´hrdinu´ ovládá, se mění. Škoda, že po takhle slibném úvodu, přijde standardní gaunerské schéma i když, s parádním závěrečným zúčtováním v bažinách, dlužno dodat. ()
Galerie (51)
Photo © United Artists
Zajímavosti (4)
- Nadčasové vyprávění o šílené lásce mělo velký vliv na klasický snímek francouzské nové vlny U konce s dechem (1960) Jeana-Luca Godarda. (Petrus1)
- Jeden ze scenáristů filmu Dalton Trumb je v titulcích uveden pod pseudonymem Millard Kaufman. Důvodem je skutečnost, že autor byl v době vzniku filmu na černém seznamu hollywoodské cenzury. (Hans.)
Reklama