Režie:
John SchlesingerScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Michael SmallHrají:
Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence, Allen Joseph, Lou Gilbert (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (369)
Nedávno jsem psal komentář ke snímku Taxikář a obdivoval jsem, jak film zůstává pořád aktuální a působivý i s odstupem několika dekád. Maratónec vznikl v téže době, ale vyvolává opačný dojem - zatuchlina je z něj cítit na dálku. Za zmínku v jeho případě stojí něco jiného. Silná herecká sestava v čele se slavným Laurencem Olivierem a mladým Dustinem Hoffmanem, kteří jsou obvykle spojováni s umělecky ambiciózními projekty, tady zabraňuje vidět skutečný stav věcí. I ti nemnozí, kteří projevují ve svých komentářích výhrady, činí tak se sebekritikou hodnou příslušníka sekty, který se kaje kvůli nedostatku víry. Maratónec ve skutečnosti patřil k běžnému komerčnímu zboží natočenému k okamžité spotřebě. Němečtí váleční zločinci hráli tutéž roli, jakou v dnešní době zastávají islámští teroristé. John Schlesinger sice nemůže Maratónce považovat za zlatý hřeb své kariéry, nicméně řemeslo je to stále solidní. Zásadní slabina ale spočívá ve scénáři, který místy film stahuje až někam k hranici parodie. Kupříkladu když se smrtelně zraněný bratr plazí městem, aby zemřel hrdinovi v náručí. Motivace postav a jejich duševní pochody u mě často vyvolávaly krčení ramen a kroucení hlavou. Tohle si podle mého zasloužilo 3* v 70. letech. Dnes už musím nevyhnutelně jít níž. Celkový dojem: 40 %. ()
║Rozpočet $-miliónov║Tržby USA $28,204,261║Tržby Celosvetovo $28,400,000║ Prvá polovica filmu ma troška zdĺhavejší rozbeh ale v tej druhej to už sype, Dustin Hoffman opäť herecky si počína skvele, dej je na svoju komornosť v konečnom výsledku dobre zauzlený z niekoľkými silnými momentkami, vydarená dráma. /80%/ ()
Zlatí Chlapci z Brazílie. Scenáristické peklo s kvantom absurdných scén (senilná auto-naháňačka v úvode!), prekombinovaným dejom a s kolosálne prehrávajúcimi hercami. Ku koncu to nezvláda ani samotný Laurence Olivier (v 1977 Akadémii zjavne riadne šibalo, viď nominácia pre Piper Laurie), no na to čo predvádza Dustin Hoffman niet slov. Azda len možno povedať, že do prípadného pokračovania by som ho odporúčal preobsadiť Nicolasom Cageom a bude to dokonalé. ()
Maratónec je určitě povedený atmosférický thriller, nad nímž jsem strávil příjemné dvě hodinky, nicméně mám pocit, že scénář danou látku nevyždímal úplně do poslední kapky. Pár scén je vynikajících, ale postrádám dojem z komplexního nenapadnutelného filmu. Efektní určitě, ale imho ne úplně logicky neprůstřelné. 8/10 ()
Filmový maraton proti tyranii. Temná stránka moderní společnosti (strach na ulicích, paranoia), doprovázená možnostmi tyranie(jedinec, skupina i následně veřejné lynčování viníka) a s jedinou možností, útěkem od všeho špatného (motiv běžce). Ať už jede nacista s židem jednou ulicí nebo se dva běžci předhánějí, jsou to lidské vlastnosti, které vše způsobují. Dvě hodiny naplněné precizním napětím a atmosférou, v které se divák nenudí a s chutí sleduje osudy postav. Krom je Maratónec také jedna z nejzajímavějším procházek slavnými i temnými zákoutími New Yorku. Osobně jsem určitě nečekal, že se dvě hodiny nebudu moct odlepit od televize a budu fandit Dustinovi tak okázale. Možná je to tématem (pro nacisty mám slabost), možná je to vynikajícím obsazením nebo výborně natočeným celkem, v kterém mi překáželi snad jen občas ostré střihy/přechody. Jinak velmi působivé. PS: Ano, je to bezpečné. ()
Galerie (201)
Zajímavosti (23)
- Legendární mučící scéna musela být zkrácena poté, co se na předpremiéře udělalo publiku špatně. (Javert)
- Filmová hláška - "Je to bezpečné?" - byla zvolena jako 70. nejlepší filmová hláška přímo Americkým filmovým institutem. (Javert)
- Laurence Olivier se v průběhu zubařské scény tolik bál, aby případně Dustina Hoffmana nezranil, že se ho neustále ptal, jestli je v pořádku. (Javert)
Reklama