Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V lese nedaleko jednoho z předměstí Los Angeles přistane kosmická loď. Drobní mimozemšťané se vydají z lodi na průzkum a odebírají vzorky pozemských rostlin. Brzy je však vyruší skupina lidí a mimozemšťané se v panice vrátí do kosmické lodi a odletí. Jednoho z nich, který se nestačil vrátit včas, tu však zapomenou. Trosečník najde skrýš v kůlně domu, kde bydlí desetiletý Elliott se sourozenci. Elliott si tvora všimne a tajně ho přiláká do svého pokoje a začne mu říkat E.T. Ten se z televize naučí několika pozemským slovům. Z různých hraček a věcí běžné potřeby začne podomácku vyrábět komunikační zařízení a současně se sbližuje s citlivým Elliottem. Chlapci využijí halloweenového průvodu masek a pomohou zamaskovanému mimozemšťanovi nepozorovaně proniknout do lesů za město, kde se E.T. uprostřed noci pokusí navázat spojení. Agenti, kteří po něm pátrají, se zmocní vyčerpaného mimozemšťana a v mobilní laboratoři ho podrobí sérii testů. Zatímco Elliott se jakoby zázrakem uzdraví, zdravotní stav E.T. se rychle zhoršuje. Nakonec jeho život vyhasne. Vědci se ho rozhodnou pitvat, dovolí však Elliottovi, aby se rozloučil. A tehdy chlapec zjistí, že mimozemšťan žije a jeho stav byl nutný k navázání spojení. Společně s bratrem se zmocní auta a spolu s kamarády dopraví E.T. na místo, kam si pro něj přiletí jeho druhové. (TV Nova)

(více)

Videa (6)

Trailer 2

Recenze (659)

Matty 

všechny recenze uživatele

-„Come“ -„Stay“: Emocionální jádro filmu ve dvou slovech. Také díky tomu, že neříká (a nevysvětluje) více než je třeba, zůstává E.T. společně s některými Truffautovými filmy jedním z nejspolehlivějších způsobů, jak znovu v kostce prožít vlastní dětství. Spielbergův nejosobnější film (předměstí, rozvod, osamělost, úniky do světa, kterému dospělí nerozumí), fungující paralelně jako intimní rodinné drama i dechberoucí sci-fi (kdy jedna žánrová rovina podporuje tu druhou), převrací situaci známou z mnoha studenoválečných filmů stejného žánru (k nimž E.T. vizuálně odkazuje).___ Návštěvník z kosmu nepředstavuje nebezpečí, které by ohrožovalo tradiční americkou rodinu, ale naopak – v duchu optimismu reaganovské Ameriky – pomáhá neúplnou rodinu vybalancovat, když zaplňuje místo uvolněné otcem. Absence otcovské figury je v první polovině filmu chytře zdůrazněna tím, že žádnému dospělému muži nevidíme do tváře (vystřižené byla scéna s Harrisonem Fordem jako ředitelem školy, otočeným rovněž po celou dobu zády ke kameře). Přesto si díky nepřehlédnutelnému svazku klíčů jednoho muže, vyznačujícího se nakonec větší chápavostí než ostatní dospělí ve filmu, zapamatujeme (a zřejmě nás posléze nepřekvapí, že se jmenuje Keys).___ Keys prochází ve vztahu k Elliotovi stejnou proměnou jako E.T. – z hrozby se mění v poměrně vlídnou bytost. Stačí však, aby jej chlapec lépe poznal a překonal svůj strach z neznámého, vyplývající právě z nedostatečné informovanosti. Vzhledem k tomu, že Elliotova perspektiva filmu od začátku dominuje (a nedochází tudíž k žádnému povyšování se nad svět viděný dětskýma očima), ke stejnému vnímání Keysovi role ve vyprávění je veden i divák. Nejde o jediné nadčasové (a zřejmě stále relevantnější) sdělení filmu vyzývajícího k toleranci a hájícího právo každé bytosti na vlastní domov.___ E.T. tak v zásadě, jako podstatná část Spielbergových snímků, nemá klasického antagonistu. Vypráví zejména o střetu dvou světů (dětství a dospělosti, resp. víry a racionality), které se navzájem nechápou, ale zcela nekompatibilní nejsou. Velmi sugestivní „kolonizace“ Elliotova domova vědci v bílých skafandrech, je nevyhnutelnou vývojovou fázi na cestě od dětství do dospělosti. Domov, symbolizující dosud bezstarostné dětství, se musí proměnit stejně jako Elliot. Společně s hlavním hrdinou a za výrazné podpory Williamsova povznášejícího hudebního motivu, který pro mne bude navždy hudbou dětství, díky tomu znovu zažíváme dětské okouzlení neznámým, vlastní citové zrání i dojemné loučení s tím, co bylo mimo chápání dospělých. ___E.T. je pro mne důkazem, že ty nejlepší dětské filmy plně doceníte teprve jako dospělí. Teprve tehdy si zřejmě uvědomíte, že závěrečné slzy dojetí v dětství nebyly a ani nyní nejsou jen projevem vašeho potlačení nedůvěry a podlehnutí intenzivnímu hraní na city, ale i režisérova upřímného porozumění dětství a jeho vypravěčského mistrovství s přesně načasovanými gagy, body obratu, změnami tempa a pečlivým vedením pozornosti. Za pár let se o tom rád přesvědčím znovu. 90% Zajímavé komentáře: Lima, Melies, anderson () (méně) (více)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Bez okolkov a bez obvyklých rečí - a nech to znie klišoidne, ako veľmi len chce - "Ítího" som miloval ako dieťa a milujem ho dodnes. Narozdiel odo mňa a miliónov ďalších však Spielberg úzky kontakt s tou detskou stránkou svojho ja dokázal udržať omnoho dlhšie a pretaviť ho do svojej malej hviezdy na celuloidovom nebi, za čo mu prináleží meno veľkými písmenami hlboko vyryté do filmových memoárov. Tu som skutočne ochotný sa podvoliť riadenému dojímaniu pod taktovkou veľkého majstra strieborného plátna. Percentuálne hodnotenie postráda zmysel. ()

Reklama

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

ET mě moc nechytil. Spielberg umí i lépe a tohle je jeho průměrný film. Dojemný film je, to ano. Jen mi příliš nesedl. Možná jeho zaměřením spíše pro mladší publikum, možná jse měl špatnou náladu při sledování. Ani nová edice shlédnutá v kině mé rozhodnutí nedat filmu plné hodnocení nezměnila. Jediné postavy, které mi utkvěly v paměti je ET a Drew Barrymore. Ostatní byli buďto nevýrazní, nebo mě nesympatičtí. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

"E.T. - Mimozemšťan" je absolutnou klasikou v oblasti filmovej sci-fi tvorby. Možno ho zaradiť medzi také vesmírne ikony ako Votrelec alebo Predator. Akurát s tým rozdielom, že E.T. je mierumilovný klaďas. Malý, bezbranný, vystrašený prieskumník, ktorého zabudli kolegovia v lesoch neďaleko jedného z los angeleských predmestí. Podarí sa mu spriateliť s troma deťmi. Tie sa mu snažia pomôct s tým, aby sa mohol skontaktovať so svojimi druhmi. Pretože E.T. z celého srdca túži po tom, aby sa dostal späť domov. **** ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Spielbergova klasika, která nestárne. Příběh chlapce přátelícího se s mírumilovným mimozemšťanem, kterému se však stýská po domově a časem začne mít zdravotní potíže - baví dodnes. Steven zasáhl city diváků s téměř milimetrovou přesností, ale já mu to vůbec nemám za zlé. Film, se kterým si Spielberg vyhrál a doslova ho vypiplal v každém svém detailu. Podívaná pro malé i velké diváky, která je dnes právem řazena do zlatého fondu světové, filmové zábavy. ()

Galerie (144)

Zajímavosti (159)

  • E.T. - Mimozemšťan se stal v roce 1982 nejvýdělečnějším filmem v dějinách kinematografie, dokud sám Steven Spielberg tento rekord nepřekonal filmem Jurský park (1993), který byl uveden ve stejný den o 11 let později (11. června). Podivnou shodou okolností se dalším nejúspěšnějším filmem všech dob stal Titanic (1997), jehož režisér James Cameron poté také překonal svůj vlastní rekord, a sice s filmem Avatar (2009). (DaViD´82)
  • Henry Thomas (Eliot) po rokoch na svoju postavu zaspomínal: "Prvých šesť mesiacov potom, čo bol 'E.T.' v kinách, keď som išiel von na ulicu, neustále ma oslovovali dospelí a chceli ma objať. Bol som hanblivé dieťa a nechal som sa objať, ale bolo mi to nepríjemné. Boli chvíle, keď som ľutoval, že som bol dieťaťom v 'E.T.' Môj svet sa úplne zbláznil. Bol som taký hlúpy, slávny, ktorý nemohol nikam ísť. Hocikedy by som zbalil dievčatá, ktoré sa o mňa zaujímali, pretože som bol chalan z 'E.T.' Nemôžem poprieť, že by som to niekedy nevyužil, ale celkovo som bol v tínedžerskom veku dosť hanblivý. Pochopil som, prečo sa točia filmy, a ak zarobili veľa peňazí, boli úspešné. Všetky tieto veci som vedel. Ako desaťročný chlapec som o financiách ani o celebritách veľmi nepremýšľal. Filmy som vždy vnímal tak, ako som si predstavoval letný tábor. Vyrastal som na vidieku, bol som z takej chudobnej rodiny a moji rodičia neboli ľudia zo šoubiznisu .A možno aj preto som dostal za svoju hlavnú úlohu iba 15,000 dolárov čo bolo pre moju rodinu vtedy obrovské peniaze. Ale keď si teraz uvedomím, koľko film zarobil, je to smiešne." (Raccoon.city)
  • Originální ilustrace Johna Alvina, která byla použitá pro plakát k filmu se v roce 2016 prodala v aukci za 394 000 amerických dolarů. Hlavní inspirací pro plakát byla známá freska "Stvoření Adama" malíře Michelangela Buonarrotiho. (M.B)

Související novinky

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Filmový svět opustili dva slavní tvůrci

Filmový svět opustili dva slavní tvůrci

17.04.2020

Filmový svět se v rozpětí několika hodin musel rozloučit rovnou se dvěma významnými filmovými tvůrci. Ve věku 77 let zemřel kameraman Allen Daviau, jehož budou diváci znát nejlépe díky skvělé práci… (více)

Hvězdné války i Jurský svět na jednom pódiu

Hvězdné války i Jurský svět na jednom pódiu

28.09.2018

Koncert filmové hudby SCI-FI se představí v Rudolfinu již 13. 10. 2018. S blížícím se datem koncertu odhaluje Filmová filharmonie novinky programu. Bude to nabitý večer! Program zahájí E. T.… (více)

ČNSO zahraje hudbu z filmů Stevena Spielberga

ČNSO zahraje hudbu z filmů Stevena Spielberga

10.03.2018

Český národní symfonický orchestr 3. dubna v pražském Obecním domě zahraje hudbu z filmu Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy. Koncertem s filmovou projekcí začíná mezinárodní projekt Symphonic… (více)

Reklama

Reklama