Reklama

Reklama

Sugarlandský expres

  • Česko Expres do Sugarlandu (více)
Ukázka z filmu 2

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Ukázka z filmu 2

Recenze (137)

charge 

všechny recenze uživatele

Spielberg je vážně neumětel a i když se mu některé jeho snímky povedly, utápí se okolo klišoidních propadáků jako je tento. Přestože je příběh dle skutečné události, není samotný o nic víc zajímavější, nežli film samotný. Jak jsem již několikrát zmínil, road-movie je vděčný žánr, vše se neustále hýbe kupředu na relativně malém prostoru v interiéru automobilu, ovšem to by nebyl Spielberg kdyby i ten nedokázal zprasit. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Tady už mi začínají krimi klasiky, které jsem kdysi hodnotil nebo aspoň viděl. Steven Spielberg je můj nejoblíbenější režisér a byl jim už před těmi 21 lety, kdy jsem si nenechal ujít v televizi jeho prvotinu.  Sugarlandský expres je klasická policajtská road movie o dvou uprchlících a jednom rukojmí. Nedá se říct, že by byla nějak strhující, napínavá nebo nedejbože akční (s výjimkou jedné scény s šílenými lovci). Spielberg už ale tady ukázal co bude umět nejlíp. Zaprvé to místy vypadá opravdu velkolepě - davy fandících lidí na cestě, reportéři a až monumentální armáda policejních aut. Zadruhé je to s lehkostí natočené, místy vtipné a hlavně hezké. Dvojice hrdinů jsou dva drobní kriminálníci, kteří jen chtějí zpátky mimčo. Pronásledování vede kapitán co nechce zabíjet. A mladý polda/rukojmí se postupně mění na kamaráda. K tomu ještě snesitelná Hawnová a mladičký Atherton v hlavních rolích. O to víc mě rozsekal a naštval srdceryvný konec, který jsem od Spielberga nečekal... holt podle skutečné události. I tak 4* si to zaslouží bez problémů. ()

Reklama

Beastmaster4 

všechny recenze uživatele

Na dobu natočení (r. 1974) určitě dobrý film. Ono hodnotit takové filmy po tolika letech je vždy nespravedlivý úkol. Jeho kouzlo už je utopené v moderním stylu natáčení. Téměř nic se už nedělá jako tenkrát a pro diváka, který neměl tu čest (či smůlu, jak se to vezme) není absolutně možné se k hodnocení postavit objektivně. Příběh podivného milujícího se páru, který po cestě za záchranou svého syna unese policejní auto i s policistou je místy až komický a roztomile nevinný. Stejně působí mladá Goldie Hawn, která byla okouzlující :-) Film samotný je pak celkem dlouhou scénou krátké epizody. Dovolil bych si tvrdit, že kdyby existovala kniha, stačilo by jí možná tak 100 stránek (pokud existuje a je obsáhlejší, pak se jí omlouvám). Kdybych film náhodou neobjevil, tak bych ani netušil, že S. Spielberg mohl něco podobného natočit. Sice nejsem Spielbergův kdoví jaký fanda, ale určitý styl se u určitého režiséra jednoduše neočekává. Jak je vidno, jeho budoucí styl se měl teprve začít utvářet a tak je SUGARLANDSKÝ EXPRES oproštěný od všech Spielbergových, pro dnešního diváka známých stop. Tak mi to aspoň přišlo a jestli je to pro vás dobře nebo ne, nechám na vás :-) Minimálně doporučuji těm, které zaujal film režiséra R. Scotta, THELMA A LOUISE. Není to sice tak vážné, ale pár společných maličkostí tu objevíte. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Po stopách Goldie Hawn tentokrát na začátek Spielbergovy cesty. Problémem u mě nebyl ani taky děsný dabing (už třetí v pořadí, proboha!) s Lucií Svobodovou a Bohdanem Tůmou, jako spíš, že tenhle film je děsná blbost. Utahaná road movie, kde je stejně už na začátku jasné, že se bude vzpomínat na Bonnie a Clyde. ()

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Spielbergův první kinofilm, který jsem si pustil jenom proto, abych měl tohohle režiséra odpozorovaného celého. A musím říct, že to nakonec nebylo vůbec špatné. Jo, příběh je takový klasický námět ve stylu Bonnie a Clyde nebo Thelma a Louise, ale relativně dlouhá stopáž nenudí a celý snímek hezky uteče, přičemž na konci nabídne zajímavé dilema. 80% ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Příběh byl natočen podle skutečných událostí, přestože ve skutečnosti uprchlíci strávili na útěku jen několik hodin a ne dní. (Satan)
  • První celovečerní film Stevena Spielberga a zároveň první spolupráce s jeho dvorním skladatelem Johnem Williamsem. (Satan)
  • Průměrná délka záběru je sedm sekund. (Satan)

Reklama

Reklama