Režie:
Jiří SvobodaScénář:
Miloslav VydraKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr HapkaHrají:
Dita Kaplanová, Evelyna Steimarová, Petr Bosák, Martin Zavadil, Dana Medřická, Emma Černá, Ladislav Frej st., Regina Rázlová, Jan Hartl, Eva Horká (více)Obsahy(1)
Třináctiletá Vendula Brabcová je ve škole považována za zanedbalé a zaostalé dítě. Její matka zcela propadla alkoholu a tak se Vendula nyní musí starat o tři mladší nevlastní sourozence a chodit za matku uklízet už v brzkých ranních hodinách... (oficiální text distributora)
Recenze (97)
I taková může být realita. Tak to může dopadnout, když má matka dítě vždy s jiným otcem, když je denně ponořená do lihu... Kolikrát jsem musel odvrátit hlavu, protože se na to prostě nedalo koukat. Těžko říct, jestli existuje ještě horší osud, než Vendulčin. Sice perfektně zahrané, ale velmi smutné. ()
Cesta do hlubin kurví duše. Evelyna Steimarová se pro role padlých žen asi narodila a z její do sebe zahleděné krkavčí matky šel mráz. Hutné a smutné psychologické drama o dysfunkční rodině vlastně ničím nezahřeje. Ostré hrany beznaděje obrušuje jen funkční systém náhradní péče o děti, což před rokem 1989 rozhodně nebyla taková idyla, ale v podobném filmovém lisu na city jsem tohle sociální sci-fi vlastně vítal. Dětští herci pak vlastně nepříjemně autentičtí (toho bych se dnes nedočkal) a Dita Kaplanová ještě o stupínek lepší než s Kachyňou v dešti. Čtyři děti a páté zatím na cestě... ()
Evelyna Steimarová coby matka alkoholička, která si za svůj život pořídila s různými tatínky už čtyři děti. Nejstarší dcera de facto převzala starost o rodinu. Její zoufalá snaha udržet mámu a tři syny pohromadě je hlavním tématem filmu. A není to film vůbec veselý. Své kvality ale nepochybně má, i když mi chvílemi přišel schematický. Dita Kaplanová byla tehdy velký talent...70% ()
Smutný příběh o dívce Vendule, která se snaží udržet při životě zcela nefunkční rodinu. Nahrazuje svým nevlastním bratrům matku, která se utápí v alkoholové bažině a není schopná plnit své základní povinnosti. Vendula obětuje své vlastní dětství, aby ty poslední zbytky zachránila svým sourozencům. Ačkoli natočený za hluboké normalizace, film přesvědčivě popisuje psychologii lidí, která je do značné míry nezávislá na společenském uspořádání. Alkoholici tady byli před třiceti lety, jsou tady i dnes (ze stejných důvodů). A terorizují své okolí stejně - a mají stejné výmluvy, stejně házejí špínu na druhé, sami se cítí ukřivděně a čistí jako lilie. Nezastírám, že nesnáším alkohol v jakékoli míře... Propůjčuje lidem prchavý a klamný pocit bezstarostnosti, zapomnění, volnosti a často také vstupenku k bestialitě, která v těch nejhorších případech vede k týrání dětí, jež se falešně vydává za výchovnou metodu... Dívka s mušlí je povedenou anatomií mezilidských vztahů, které jsou běžnější, než by bylo zdrávo. Také díky přesvědčivým výkonům většiny herců... ()
Tak svojím spôsobom je každé dievča s mušľou, aj keď v dnešnej dobe desiatok rôznych pohlavných identít je všetko možné. Film je trochu nadhodnotený, ale má svoju silu a hlavne výkon Evelyny Steimarovej, ktorá alkoholičku kto vie, či hrala, alebo ju len proste točili za bežného dňa. Tak či ona, s alkoholikom to má triezva obec veľmi ťažké, najmä, ak sú to deti. Ale ak to deti nie sú a nechcete mať s alkoholikom prieky, jedinou cestou je: chlastať s ním. A bude pokoj na zemi. Až do prvého trestného činu. ()
Galerie (3)
Photo © Filmové studio Barrandov
Reklama