Režie:
Paul VerhoevenKamera:
Jost VacanoHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin, Sharon Stone, Ronny Cox, Michael Ironside, Marshall Bell, Mel Johnson Jr., Ray Baker, Michael Champion (více)Obsahy(1)
Blízká budoucnost. Douglas Quaid (Arnold Schwarzenegger) je každou noc pronásledován snem, ve kterém se ocitá na Marsu. Během návštěvy virtuální cestovní kanceláře zjistí, že mu byly nedávno vymazány vzpomínky a ve skutečnosti byl zcela jiným člověkem. Jeho procitnutí z něj náhle dělá cíl všech jeho bývalých spojenců i nepřátel... (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (871)
Hmm zajímavý. Občas se sám divím, že kdejakou zetkovou vocasárnu okomentovanou mám a pak narazím na nějaký zásadní kousek s nějakým mým oblíbencem, který okomentovaný kdo ví proč nemám. Nebo tak zásadní... Já osobně mám od Verhoevena stejně nejradši Robocopa a i u Arnolda mám pětihvězdičkové pecky kterým se tenhle film nevyrovná, ale je to poctivé a drsné Rkové sci-fi s dostatkem akce. Jenom mi ten film nikdy nepřišel ničím geniální, ale velmi kvalitní kousek to je, to zase jo.85% ()
Zábavná, provokativně extravagantní, oduševnělá, viscerálně terapeutická, prostě typicky verhoevenovská… Rudá záře nad Marsem. Jestliže Joyce transponoval mýtus homérský, Verhoeven zamýšlel transponovat mýtus marxovský. Stanoviska marxismu nicméně chytře zneutralizoval, protože až do konce nedává definitivní klíč k tomu, zda tu máme co do činění se snem nebo realitou, a tudíž zda měníme duchovní nadstavbu či ekonomickou základnu. K neradosti fanoušků P. K. Dicka má celá podívaná blíže k rozmáchlé space opeře než k sedavé introspektivní paranoii, přičemž na vrub to jde bombastickým efektům, které vše ostatní ve filmu přebyly a přiměly Verhoevena, aby se na nějaký psychologizování vykašlal a posunul film k bezhlavé akci kmitající v Arnoldově temporytmu. Přestože jsem skeptický ohledně jakéhokoliv posuzování hereckých výkonů, protože vzhledem ke komplexitě každého filmu nikdy nelze oddělit vklad scénáristy (napsaná role), kameramana (nasvícení, zabírání), režiséra (vedení herce), charismatu člověka a jeho skutečného výkonu - jinými slovy kdykoliv někdo spustí o hereckých výkonech, jedno při jakékoliv příležitosti, dívám se na něho malinko úkosem -, tak přesto nelze Arnoldovu performanci nekvitovat, dvojnásob proto, že je obsazený proti typu do role nevinného civila přeneseného do necivilizovaného prostředí. Jestli se někde lámal přechod od miniatur k CGI, pak někde tady na začátku devadesátých let mezi Total Recall a T2. Kupříkladu proslulá rozplátkovaná hlava tlusté lady je kompletně mechanická práce, tzn. žádný computery, ale kabely, silikonový odlitky a starý dobrý servomechanizmy. Digitální triky stárnou o mnoho rychleji než analogový, proto je filigránsky udělaná 2001 nesmrtelná, proto má Total Recall v análech zaděláno na tuhý kořínek, roller-coasterovému béčkovému vyznění navzdory. Analogový triky a poctivý miniatury nasvědčují také tomu, proč se Total Recall přes četné spekulace odehrává v realitě. Dnes je tomu spíše naopak a filmy jako Počátek a Prokletý ostrov pracují s postavami, které sužují děsivé noční můry, z nichž se nemohou probudit do reality. Kdysi jsme si v tomto kontextu říkávali, že slabší povahy, které nedokážou unést realitu, utíkají do snu. Dnes bychom mohli spíše říci, že lidé, kteří nedokážou zvládnout své sny, utíkají do reality, kde mají alespoň zdánlivý pocit, že mají věci pod kontrolou. ()
Film podle zcela jistě zajímavé knihy od Phillipa K. Dicka v režii Paula Verhoevena a ještě má hodnocení kolem 80%, tak to bude muset být opravdu něco. Alespoň to jsem si říkal, než jsem si snímek opravdu pustil. Arnold Schwarzenegger opět v budoucnosti bojuje prosti hordám zlých bastardů, kteří usilují o nadvládu na světem, to samo o sobě není ničím zvláštní. Horší na tomhle snímku je, že se v něm nedá přesně orientovat, tedy spíše, že divák nemá jistotu co je skutečnost a co ne... Vlastně, když přišel závěr s šokující pointou, kde jsme se dozvěděli něco více o našem hrdinovi, najednou jsem nevěděl na čem jsem. Prostě a jednoduše to pro mě bylo nepochopitelné. Hlavně ten plán, který se může na první pohled zdát geniální, ale na druhý už pořádně skřípe. To je totiž přesně to co film o hvězdičku stahuje, do té doby byl geniální, i když na dnešní počítačově efekty rozhodně neměl. ___ Po druhém zhlédnutí mnohem srozumitelnější, i když stále zůstává nad některými věcmi rozum stát. ()
Bavil jsem se výborně, jen ten závěr mi přišel jako z nějakého jiného, trošku výš mířícího filmu.. A vymlouvat se tím, že to mělo být vyvrcholením toho maximálně průměrně podaného zamyšlení nad svobodou a tyranií, je hloupost.. Arnold podává další ze svých klasických výkonů, hláškování mu stále jde velmi dobře, ale je jasně vidět, proč mu nejvíce sedí role terminátora :) Sharon Stone je úžasná a má i pro sebe perfektně vybranou roli, záporáci jsou zase pořádní béčkoví hnusní zloduši a černoch je Benny :D. Co mně ale hodně dostalo, je zpracování Marsu po vizuální stránce, zatraceně povedený a v klidu se vyrovná i Cameronovým světům. Dickovu předlohu jsem možná četl, možná ne, no vím, že se mi ten autor vždycky zamlouval a tenhle film rozhodně ostudu svému otci nedělá - tedy aspon po vskutku slušném příběhu (v rámci žánru nadprůměr a někdy i opravdu mindfuck, chvíli trvalo než jsem se zorientoval), škoda, že jen chybí nějaká výraznější pointa v závěru, ale asi si tvůrci řekli, že to zamotávali už dost. Takže další Verhoevenův film a tentokrát ještě větší spokojenost než minule, nebýt pár malých mušek a závěru, za 5.. Ale stále tu je velmi dobrý brutální béčkově líbivou akcí prosycený a chytrým matrix dějem naplněný film. Téměř 5 :) Do you think I am the real Quaid?.... Yes, I am :D ()
Dnes už kultovné sci-fi a zároveň jedno z najlepších, v ktorom sa Arnold objavil. Paul Verhoeven tradične zatlačil na gore linku a navyše film pekne ako sa patrí zamotal. Ako malý som s toho bol celkom vykulený a film som pochopil asi na tretí krát. So scénky kedy Arnoldovi z nedostatku kyslíku ide praknúť hlava a vyliezajú oči som mal onehdá peknú depku. ()
Galerie (210)
Photo © TriStar Pictures
Zajímavosti (88)
- Ve scéně, kdy Quaid (Arnold Schwarzenegger) bojuje s Harrym (Robert Costanzo) a jeho muži, jsou zvuky lámání kostí ve skutečnosti zvuky celeru, který byl zkroucen tak, až prasknul. (Beer Ceps)
- Jesse V. Johnson pracoval na filmu jako kaskadér. Jedná se o první film, kde zastával tuto pozici. V závěrečných titulcích je uvedený pod jménem Jess Johnson. (Rominator)
- Vic Armstrong na filmu pracoval jako režisér druhého natáčecího štábu. Spolu s Joelem Kramerem dělal i koordinátora kaskadérů. (Rominator)
Reklama