Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Josef IllíkHudba:
Svatopluk HavelkaHrají:
Vladimír Menšík, Juraj Ďurdiak, Libuše Šafránková, Radoslav Brzobohatý, František Filipovský, Julie Jurištová, Zlata Adamovská, Ivana Andrlová (více)Obsahy(1)
„Jsem čaroděj Mrakomor, pan všeho nečasu!"
Bylo, nebylo jedno království, kde král měl syna a tři dcery. Princezny byly na vdávání, ale ženich žádný. Až jednou princ Velen během jediné noci, kdy mu starý král svěří péči o království, provdá své tři sestry kouzelným ženichům – Měsíčníkovi, Slunečníkovi a Větrníkovi. A sám se zamiluje do jejich sestry, krásné Večernice. Král ale nemá pro princův čin pochopení, a tak se Velen vydává do světa, aby našel své sestry i krásnou Večernici. V cestě mu ale stojí krutý vládce všeho nečasu, čaroděj Mrakomor, který chce Večernici jen pro sebe...
(Bohemia MP)
Recenze (462)
Jakoby na půl plynu ve srovnání s nejklasičtějšími z klasických, místy vypadá i trochu fušersky, přesto výjmečný skvost. Brdečkův scénář nemůže zkazit ani Vorlíček. Vyprávění dýchá aktualizovanou prapříběhovostí tak mocně, že ani všechny ty komické rodinné historky nepůsobí zde nepatřičně. (Že při tom Brdečka nebyl pouhým nevědomým tlumočníkem můzy, svědčí šaškovo předčítání z knihy - jednak že o králi Artušovi, jednak co zrovna: "...hahaha, jsem tak vesel, že už ani veselejší být nemohu".) Nálada vyprávění je zhuštěna a sevřena do velmi těsného prostoru, divák je umístěn do Velena, který má a zná vždy jen velmi omezený výsek světa. Jde za Večernicí, což je cesta k Jitřence. Ty wtf prostřihy z místa na místo. Velen má nakonec vlastně všechno zadarmo. Jenže o tom to je. Iniciační cesta. Obstál. Ještěže to Vorlíček nenechal zkurvit Svobodou a Gottem nebo nějakým tehdejším skoroslavíkem. Nečekaný trubadůr úvodní písně Ondřej Havelka otvírá pohádku o princi a Večernici přenádherně (na hudbu svého otce a s patřičným, byť poněkud slabším Koptovým textem). Komentáře Ony (3 hv.), Romadoor (4 hv.). ()
Jedna z legendárních pohádek mého dětství. Ta kazeta byla hodněkrát přetočená. Nadčasová věc se skvělými herci, kterou si i dnes rád připomenu. Slunečník, Měsíčník, Větrník, čaroděj Mrakomor a samozřejmě krásná Večernice. Pobuda Lohniský, starý král Menšík a Kacafírek Filipovský. Havelkův chórus se svým mollovým zabarvením navozuje melancholickou náladu. Vše vrcholí šermířským finále na zřícenině hradu Krakovec. ()
Poněkud rádoby "velká" pohádka, ve které mi kromě Večernice byl nejsympatičtější čaroděj Mrakomor:) Asi se někde stala chyba... ale nemyslím si, že by byla na mojí straně, protože trojice švagrů je tu v podstatě jenom ve funkci deusů exů machinů (miluju tahle zprasená skloňování), a spolu s nimi je i magické cestování přes půl světa poněkud v kontrastu se syrovou proradností lidskou, nemluvě o princově bitce s tuláky. A k tomu na poměry páně Vorlíčkovy naprosto zbytečné vydávání ještěrky za draka... ale zkrátka a dobře kvůli Mrakomorovi - a v dospělejším věku i kvůli bilančním rozmluvám pánů Menšíka a Filipovského - se většinou přistihnu, že se na "Večernici" dívám až do konce. Takže tím pádem asi 70%. ()
Princ Velen není vůbec špatný klaďas (není to ten uvědomělý šampón cituplně bučící fráze o cti a lásce), ale Radek Brzobohatý je excelentní záporák, kterej to u mě vyhrál na plný čáře! Škoda, že nedostal více prostoru k rozvinutí nějakých pikantních ďábelských technik. Dokonalé bylo vystoupení Václava Lohniského, jehož "skromný" lapka vezoucí se na chrbátu neměl nejmenší chybu. Permanentně skvělí jsou i Menšík či Filipovský a neurazí ani mile podané morální vyznění. Když připočtu hezkou hudbu("...písně rychlé jako šíp...", tři princezničky k (ne)pohledání (na Zemi je holt nikdo nechtěl, nedivím se) a roztomile příšerné triky, je to skoro plné hodnocení. Jedinou vadou na kráse jsou pro mě pán prdů, pán Ludvíka XIV. a pán turecké vlajky. ()
Nemôžem si pomôcť, ale Princa a Večernicu považujem po všetkých stránkach za nevydarenú rozprávku. Tak nevydarenú, že sa mi ani nechce rozpisovať o omyle pri obsadzovaní hlavnej postavy, množstve hluchých scén (chodenie, lezenie, jazdenie), trápnych dekoráciách, nenápaditých kostýmoch, nezáživných dialógoch, ani o tom, prečo časť komentátorov vyzdvihuje krásu Libuše Šafránkovej ako hlavný klad tohto filmu. Má odo mňa dve hviezdičky a pripadám si celkom štedrý. ()
Galerie (19)
Photo © Centrum českého videa / BARRANDOV BIOGRAFIA a.s.
Zajímavosti (18)
- Juraj Ďurdiak byl obsazen záměrně, protože tvůrci chtěli neokoukanou tvář. Naopak Libuše Šafránková byla jasná volba hned. (cariada)
- Scéna, kdy princ (Juraj Ďurdiak) spadne se svými sestrami princeznami do rybníka, se natáčela jako poslední, a to z důvodu velmi drahých kostýmů, které se nesměly během natáčení poničit. Herečka Ivana Andrlová vzpomínala, že měli na nafilmování pouhý jeden pokus, neb na případné opakování scény neměli náhradní kostýmy. Naštěstí se scénu opravdu podařilo nafilmovat hned napoprvé. (Lynette)
- Při souboji se třemi loupežníky ve skalách má při souboji s princem Velenem (Juraj Ďurdiak) jeden z nich v ruce nůž. V záběru je poznat, že je to jiný nůž (pravděpodobně atrapa nože), než ten, kterým před chvílí krájel jídlo... (montywalsh)
Reklama