Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Student Ríša se nevěnuje právům, ale flámům a výtržnostem. Rozzlobený otec již odmítá platit jeho dluhy. Ríša však není úplně zkažený. Rozhodne se odjet na čas ke strýci faráři na Moravu a tam se připravit na zkoušky. Na venkovském plese se seznámí s Helenkou, plachou revírníkovou dcerou. Půvabná dívka Ríšu okouzlí. Je úplně jiná než ženy, které doposud poznal. Jejich známost se mění ve velkou lásku. Plynou dny a idylický vztah začíná Ríšu nudit. Z jakési škodolibosti začne jednou Helence vyprávět o svém bývalém zhýralém životě a o zlomených srdcích krásných žen. I když to jsou vesměs smyšlenky, Helenka je dotčena a odmítne se dál s Ríšou scházet. Strýček farář se rozzlobí a vykáže synovce z domu. Ríša zoufale hledá Helenku, aby se s ní udobřil. Až těsně před odjezdem vlaku do Prahy mu Helenka odpouští. (NFA)

(více)

Recenze (33)

Blofeld 

všechny recenze uživatele

Vynikající kamera (na poslední záběr budu ještě dlouho vzpomínat) a krásné herecké výkony - vedle ústřední dvojice si velké uznání zaslouží dokonalá Vlasta Fabianová, která ve svém filmovém debutu předvádí velice vyzrálý výkon. Jako celek je film tak trochu sladkobolný a patetický, ale to ostatně člověku čas od času také neuškodí... ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

K Mrštíkovu milostnému románu, který posloužil už v němé éře jako předloha ke slavnému stejnojmennému filmu Karla Antona s Jiřím Voskovcem v hlavní roli, se v roce 1940 znovu obrátil Otakar Vávra. Vávra se soustředil na zachycení prosté poezie mladé lásky uprostřed jarní, civilizací nedotčené přírody. Ireálnost přírodních záběrů byla uměleckým záměrem. Vávra s kameramanem Pečenkou nenatáčeli film o májové přírodě, ale o pohádce májové přírody. Proto Pečenka zcela záměrně použil zvláštních a do té doby v českém filmu v takové míře zcela nezvyklých kameramanských postupů: natáčel se speciálními filtry nebo na speciální infračervený materiál, čímž dosáhl dojmu odhmotněnosti. V hlavních rolích dostáli výrazného úspěchu Nataša Gollová se Svatoplukem Benešem, kdy oba představitelé dokázali svým postavám vtisknout určitý půvab přirozenosti a hereckého ostychu. Vávrova Pohádka máje je mimořádně silným filmovým dílem, také díky kameramanské vynalézavosti Ferdinanda Pečenky a působivé hudbě Jiřího Srnky. Je skutečnou pohádkou mládí a elixírem života, protkaným májovou vůní křivoklátských lesů. ()

Reklama

*Elfík* 

všechny recenze uživatele

,,Do lesa v nedělních šatech?'' V tomto filmu můžeme vidět: zpustošenou zahrádku, černobílý les, pár luk vysokého kvítí (které si Vávra umínil mít všude...), anti-studenta, bahno, žáby, kufr s přezkami, zvláštní vázanku, rozmazané písmo a roztomile těkající oči Našky. V tomto filmu můžeme slyšet: nosový hlas Jaroslava Vojty, divnou píseň zřejmě o zvířátkách zpívající ženou, která si pravděpodobně něčeho šlehla či se nadýchala helia. Toto a ještě mnohem více můžeme poznat z Pohádky máje, která je opravdu pohádkou. Z prvního máje. A těch dalších. Děkuji, Natašo Gollová! ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct - celé je to prostě takové ... protektorátní - aby se dělný lid odreagoval a neremcal. Dílem dětinské, dílem plytké - a dílem unylé. Krom toho - při vší úctě: Nataša Gollová alias Helenka ... byť byla hvězda první velikosti, tady prostě nevypadá - ani NEMŮŽE vypadat - na sladkých a nevinných šestnáct let ... to ani náhodou, takže její dívčí naivitě je dost těžké uvěřit. Takže ... co dodat - snad jen: Sbohem a šáteček. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Romantický film o lásce dvou mladých lidí, který prochází dětinskou zatvrzelostí díky mladosti obou postav a díky době konce 19. století.. Ríša (Svatopluk Beneš) místo studování práv híří po nocích a tak je poslán ke svému strýci faráři (Jaroslav Průcha) na venkov, kde potkává půvabnou Helenku (Nataša Gollová), spíše ještě dětsky stydlivou. Oba dva jsou do sebe od počátku zakoukaní, Helenka pro svoje plaché a naivní mládí odolává, ale pak se rozpoutá pravá romantika, kterou začne z nudy kazit Ríša. Nakonec musí přijít uvědomění a šťastný konec ve smíření obou. No, snad jim to dobře dopadlo. Z ostatních postav stojí za zmínku revírník, otec Helenky (Jaroslav Vojta), Ríšův otec (Theodor Pištěk), který zjistí, že jeho nezdárný synek místo učení dělá v Praze jen dluhy, a Ríšova bytná v Praze, paní Křížová (elegantně půvabná Vlasta Fabiánová).. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (7)

  • Ve filmu se poprvé objevila i Vlasta Fabiánová. (Kulmon)
  • Helence mělo být 16 a Gollové bylo téměř 30. Kvůli tomu byl do role Ríši obsazen Svatopluk Beneš, protože Rudolf Hrušínský, kterému byla role již dříve slíbena, byl ke Gollové příliš mladý. (Kulmon)
  • Filmovanie prebiehalo v okolí mesta Dobříš. (dyfur)

Reklama

Reklama