Reklama

Reklama

David Giler

David Giler

Zajímavosti (4)

Vetřelci (1986)

  • Producenti Walter Hill a David Giler měli mimo jiné i práva na novou verzi historického velkofilmu Spartakus (1960). Jelikož jejich rukama prošel scénář připravovaného filmu Terminátor (1984), jehož autor James Cameron měl právě kvůli odloženému začátku samotného natáčení někoik měsíců volného času, rozhodli se, že mu nabídnou práci a požádali ho, aby na základě Spartaka napsal jeho futuristickou verzi. Cameron měl spoustu nápadů, ale jeho výsledný návrh se od vize producentů značně lišil. Už to vypadalo, že schůzka skončí neúspěchem, když tu Giler zmínil jinou látku, o jejímž pokračování ve společnosti uvažovali. Byl to Vetřelec (1979), což Camerona naprosto uzemnilo a rozproudilo mu krev v žilách, protože film, který viděl hned v den premiéry, naprosto zbožňoval a považoval ho za jeden ze svých velikých inspiračních zdrojů při dřívější práci na laciných béčkách u Rogera Cormana. Snažil se nedat až příliš najevo své vzrušení, projevil zájem, a dostal od producentů půlstránkový koncept, podle kterého měli na vyhlazenou vesmírnou kolonii dorazit mariňáci, načež "se stane něco strašného". To bylo vše. Cameron si papír vzal a doma začal bleskově tvořit synopsi, vycházející částečně z toho, co dostal od producentů, a částečně z jednoho ze svých dřívějších námětů, které měl "v šuplíku". Jmenoval se "Matka", odehrával se na nehostinné Venuši a v jeho závěru měla ona Matka (geneticky upravený kříženec člověka s mimozemšťanem) bojovat s hrdinou v robotickém obleku. Už za týden předložil velmi podrobnou dvaačtyřicetistránkovou synopsi a okamžitě byl pověřen napsáním kompletního scénáře. (NIRO)

Vetřelec (1979)

  • Ridley Scott byl až pátou volbou na režisérské křeslo. Producenty zaujal především snímkem Soupeři (1977). Před ním byli kandidátmi na režisérské křeslo Robert Aldrich, Peter Yates, Jack Clayton, Dan O'Bannon a Walter Hill. Aldrich měl k tomu velmi blízko, dokonce absolvoval schůzku se zástupci společnosti Fox. Podle producenta Davida Gilera však Aldrich pořád jen řešil svůj honorář a neukázal žádný entuziasmus nebo nadšení z režírování Vetřelce. Když se ho na schůzce zeptali, jaká je jeho představa facehuggera, odpověděl: „Dáme chlapovi na obličej vnitřnosti. Stejně si to zvířátko nikdo nebude pamatovat, až lidi odejdou z kina.“ To byl pro studio Fox rozhodující moment. (PaTeXx)

Pohled společnosti Parallax (1974)

  • Beatty mal i ďalšie zmluvné záväzky, preto bolo zúfalo málo času. Naviac v tej dobe prebiehala stávka filmových autorov, takže Pakula angažoval Davida Gilera a s ním pracoval na dotváraní a zmenách vo scenári. Preto sa na režijnú stoličku občas posadil sám Beatty a režíroval niekoľko scén, ale do titulkov sa nedostal. (classic)

James Cameron

  • Když měl několik měsíců času před začátem natáčení svého celovečerního režijního debutu Terminátor (1984), jehož scénář ještě hodlal upravit, dostal prakticky ve stejný den hned dvě další nabídky na scenáristickou práci. Jelikož šlo o filmy Rambo II (1995) a Vetřelci (1986), bylo určitě dobře, že je přijal, ovšem v onu chvíli měl zásadní dilema. Nakonec s žádostí o radu zatelefonoval producentovi Vetřelců Davidu Gilerovi, který mu vcelku nesobecky poradil: "Nebuď hlupák, vezmi to obojí." Cameron poslechl, ale znamenalo to, že musí za tři měsíce napsat/dokončit tři scénáře komplikovaných vysokorozpočtových filmů, což je práce, před níž by většina (i převelice zkušených) tvůrců s vyděšeným křikem prchla do lesů. Cameron k problému přistoupil chladně analyticky - rozhodl se, že každý film by měl mít dvě hodiny, což při obvyklém poměru jedna stránka=jedna minuta znamenalo 360 stránek. Tímto číslem vydělil čas, který měl během oněch tří měsíců k dispozici, a vyšlo mu, kolik stránek musí napsat za den. A nakonec se mu to víceméně podařilo, byť zpětně připustil, že Ramba II považuje za "trochu nedodělaného" a u Vetřelců ještě v konečném termínu neměl dopsané třetí dějství. Nicméně producenti byli natolik osloveni tím, co už hotové měl - nemluvě o jeho přístupu a osobnosti -, že nad tím mávli rukou a prostě ještě chvíli počkali. (NIRO)

Producent

Scenárista

Herec

Režisér

Filmy
1975

The Black Bird

Reklama

Reklama