Režie:
Antoneta Alamat KusijanovićScénář:
Antoneta Alamat KusijanovićKamera:
Hélène LouvartObsahy(1)
Julijino dospívání navenek vypadá jako dokonalá idyla. Své dny tráví na skalnatém břehu Jadranu, v útulném penzionu, který provozuje její otec Ante. Všechno se zdá být zalité sluncem a mořskou modří. Vztahy uvnitř rodiny ale mají k harmonii daleko. Ante je manipulativní, žárlivý tyran, který dává svoje rozmary tvrdě pocítit Juliji i její matce Nele. Napjatou atmosféru změní příjezd zámožného Javiera, jehož uvolněný šarm zdánlivě otupí hrany. Šaramantní cizinec nabídne Juliji možnost úniku před dusivou otcovskou autoritou, pozorný hostitel Ante ale každý její krok sleduje s rostoucí ostražitostí a záští. Film chorvatské režisérky Antonety Alamat Kusijanovic Muréna, který v Cannes získal cenu pro nejlepší debut, vyniká pronikavým stylem, precizní charakterovou studií a dokonale zachycenou atmosférou léta, které pro hlavní hrdinku ukrývá zprvu nenápadnou, posléze ale zcela zásadní životní proměnu. (Artcam Films)
(více)Videa (2)
Recenze (28)
Blbý je jak je to vlastně celý strašně banální. Nejsilnějším atributem filmu pak je tedy ta neustále ve vzduchu visící hrozba fyzického násilí ze strany idiotského otce protagonistky, ke kterému vlastně nikdy nedojde (respektive nikdy hrdinku přímo neudeří), ale přesto je všudypřítomné a o to nepříjemnější. ()
Na to jaké měla Muréna ohlasy a to ne jen na festivalu v Cannes tak musím říct, že je to vlastně "drama bez drama". Celý film jsem čekal nějaký zvrat, jakýkoli. Bohužel se nedostavil. Ano máme tady dospívající, svým majetnickým otcem drženou "holčičku", která se chce z jeho spárů vymanit, ale vůbec se jí to nedaří. Žádná žhavá letní romantika se také nekoná (až na pár rádoby sexy záběrů na prsa a...). Jediné plusy filmu, alespoň za mě jsou prostředí, potenciál (bohužel nevyužitý) a herecké výkony. Lepší 2* ,víc si to nezaslouží. ()
Na debut velmi zralý scénář, režie i výkon mladé Gracijy Filipović, která filmem proplouvá jako muréna za pomoci skvělé práce kamery Hélène Louvart. Vše je v ženských rukách, muži slouží příběhu buď jako despotové, představující překážku, již je třeba překonat na cestě ke svobodě, nebo slouží jako prostředky, které k tomu je nezbytné využít. V Julijině upnutí na majetného Javiho coby jedinou možnost úniku se pere vypočítavost s naivitou, což je dobře, protože to lépe prokresluje charakter její postavy a dodává jí na lidskosti. ()
Krásná plavkyně s expozicí své postavy ve většině záběrů, despotický otec s expozicí své zkrachovalé existence, zoufalá matka s expozicí své sexuální roztříštěnosti mezi dvěma muži a pošahaný ulhanec. Tak dejme tyhle čtyři do jednoho domu a na jednu loď. Nechme putovat vztahy mezi nimi navzájem. Nic víc. ()
Prostredie, v ktorom sa film odohrával, malo veľký potenciál. Rovnako aj základ príbehu so zaujímavými postavami, medzi ktorými to poriadne vrelo už od samého začiatku. Ale napokon celý film pôsobil dosť nenápadne a držalo sa to tak akosi pri zemi . Dejová línia bola až príliš jednoduchá, nehovoriac o takmer neviditeľnej dramatizácii, ktorá sa tu vyskytla len tak sporadicky. Veľká škoda, lebo táto zápletka mala určite čo povedať a príbeh sa mohol rozvinúť aj do epickejšej formy. 2* ()
Galerie (9)
Zajímavosti (1)
- Filmovalo sa v chorvátskom národnom parku Kornati, na pláži v Dubovici a tiež v Otok Mana. (MikaelSVK)
Reklama