Reklama

Reklama

Ten musí jít z kola ven

  • Švédsko Ole dole doff (více)
Drama / Psychologický
Švédsko, 1968, 110 min

Příběh zapáleného učitele Martenssona (Per Oscarsson), který se psychicky zhroutí kvůli subtilně rafinovanému teroru jedné třídy. Psychologicky hluboce propracovaný snímek, který měl úspěch i v zahraničí.. (Karlos80)

Recenze (10)

Hillock 

všechny recenze uživatele

Ty vole, zase jsem se nechal zvábit vysokým hodnocením. Absolutně mi nevadilo, že je snímek černobílý, ale o psychologickém dramatu mám jinou představu. Učitel je suchar, který nedokáže zvládnout třídu hyperaktivních smradů. Kdyby byl krapet oduševnělý, věděl by, že se na ně musí z druhého konce. Např. scéna, kde fakani koulují kachničky. Místo, aby jim řekl: "Nekoulujte ty bezbranné ptáčky, ale pojďte na mě." No a hrál by si s nimi. Nebo mohl vytvořit dvě družstva a bojovat proti sobě. Akorát nevím, jestli by k němu někdo chtěl jít. Vždyť on nemá k dětem žádný vztah. Nehledě k tomu, že kdyby si k malým zmrdům vytvořil přátelský přístup s určitými mantinely, měli by k němu rozhodně blíž. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Jednou jsem se pokoušel být přísný... a skončilo to úplným nezdarem.“ Troellův film, mě osobně tematicky hodně blízký, jsem viděl poprvé dva a půl roku nazpátek ještě jako student v pedagogické oblasti. Podruhé ho vidím již jako učitel po první roku práce ve škole a možná proto na mě zapůsobil ještě o něco víc než tenkrát, ačkoliv přeci jen zůstanu „pouze“ u 4 hvězdiček. Pocitově vyčerpávějící drama mladého učitele zcela selhávajícího ve vztahu k žákům problémovým třídy můžu chválit pro velmi zdařile rozpracovanou psychologii hlavní postavy stejně jako věrohodné vykřeslení práce v škole. To na mě i navzdory odlišné době a krajině vzniku působilo nadčasově a univerzálně (tedy až na jednu odlišnost v podobě těch povinných hodin plávání na skandinávských školách), až jsem byl mile překvapen, kolik různých situací z dění běžného školského dne včetně detailů, které z praxe znám (např. spojení dvou tříd a učitelů během speciální hodiny s promítáním filmu či pravidelné „vedlejší“ povinnosti v podobě dozoru na chodbách i jídelně), se zde povedlo tvůrcům dost věrohodně zachytit. Uznávám, že řada dlouhých mlčenlivých pasážích, z nichž mi ne všechny připadaly i filmařsky fascinující, může působit zdlouhavě, ačkoliv právě mnohé z nich umožňují hlubší procitnutí s hlavní postavou. Per Oscarsson (Hlad 1966) zvládl dokonale ztvárnit všechny emoční pochody postavy, osobitě bych vyzdvihl scénu setkání učitele s jeho přítelem fotografem, která nám ukázala Martenssona jako trochu jiného člověka, kterému občas není cizí se i zasmát a na chvíli celkově depresivní děj odlehčila...  Ten musí jít z kola ven určitě nepovažuji za nejlepší snímek Jana Troella, ale za jeden z nejlepších filmů z učitelského prostředí ho bez uzardění považovat mohu. I když souhlasím, že mohl zajít hlouběji do analyzy problémového života učitele a hlavně analyzy původů extrémně nevhodného správání ze strany žáků. A závěr mi napodruhé přišel mírně ujetý. [80%] ()

Reklama

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Učitel (pokud je trochu znalý psychologie dítěte) by měl vědět, že tento vzdělávací systém vyhlásil válku učitele (nikoli učitelů, ti se těžko spojí) proti žákovi jako (individuu) a proti třídě (jako davu). A tato válka zná jen boj a dočasné příměří. A dále je třeba vědět, že učitel žákovi nic nepřináší, a v podstatě ho jenom obtěžuje svými neadekvátními požadavky. (Sám jsem se ve škole nic nenaučil, všechno jsem se naučil vně školy). Ostatně (jak se dříve říkalo) "na měšťance (6–9 třída) jsme měli zbrusu nového třídního učitele; mladého, sportovně založeného, vynalézavého i celkově sympatického (na rozdíl od učitele filmového). Přes moji počáteční snahu se s ním sblížit vzniklo mezi námi nepřátelství, o kterém si ještě dnes moji spolužáci vykládají. O psychologii jsme neměli ani páru - já byl ovšem ještě děcko, ale u něho to bylo trestuhodné. Ale zpět k filmu: vždyť utopit učitele patřilo vždy - a domnívám se, že stále patří - k nejvytouženějším dětským snům. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Počas prvých minút filmu som ani nedýchal, a po zvyšok mi zvieralo žalúdok. Čiernobiela expozícia súčasného postavenia učiteľa a štúdia špecifickej formy krutosti, ktorou človek oplýva v jedinom štádiu vývoja - ako dieťa na hranici počiatku dospievania. Ťažká psychologická dráma o zmáhajúcej rutine a nevraživosti, ktorá prekvitá medzi lavicami plnými nevinných a neškodných detských tváričiek. Svet, v ktorom len tí najlepší dokážu balansovať na tenkej línii medzi zaslúženým trestom a škandálom, prísnou, ale spravodlivou demokraciou a diktatúrou. 90% ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Krutá sonda do života vyhorených učiteľov a problémovej mládeže. Mladý ućiteľ je konfrontovaný vlastnými problémami v súkromnom živote a triedou predpubertálnych detí, ktoré mu robia prieky a vymykajú sa spod kontroly. Režisér Jan Troell ponúka svet bezútešný, zahalený do sivých farieb, keď strieda prostredie školy so sterilným prostredím domácnosti a nákladným lodným prístavom. Je to ťažký film, psychologicky náročný a v mnohom odvážny. Film bežal v našich kinách v roku 1970. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama