poster

Čtyři neapolské dny

  • Itálie

    Le quattro giornate di Napoli

  • Československo

    Štyri neapolské dni

  • USA

    The Four Days of Naples

Drama / Válečný

Itálie, 1962, 124 min (Alternativní: 109 min)

  • Flego
    *****

    Totálna vojnová smršť v uliciach Neapola, keď sa obyvatelia mesta vzopreli proti nemeckým okupantom. Bez ostychu vykreslený hromadný odpor, plný davových scén nahustených v uliciach a námestiach je silnou pôsobivou ukážkou vojnového filmu. Film bez hlavných postáv je natočený podľa skutočnej udalosti v roku 1943, kedy sa Neapol ako prvé z európskych miest postavilo fašizmu a oslobodilo sa bez pomoci spojencov. Film bežal v našich kinách v roku 1964.(5.3.2018)

  • fragre
    *****

    Film z doby, kdy se válečné filmy ještě netočily na způsob akčních počítačových her či adrenalinových videoklipů. Jistě tomu v tomto případě přispívá jeho černobílá tvář, která umožnila zakomponovat i pár zřejmě dokumentárních záběrů, a dědictví neorealismu. Navíc Itálie byla státem poraženým, takže odpadá i pokušení triumfalismu a heroizace, více se zde zaměřuje na utrpení válkou způsobené. Není to tedy ani tak film válečný, jako protiválečný, velice civilně působící, neb zde není žádný ústřední individuální hrdina. Zde je opravdu kolektivním hrdinou neapolský lid. To by jistě konvenovalo předlistopadovému režimu, akorát zde ten lid není veden správnou avantgardní stranou, ale více vztekem, strachem a touhou po rychlém konci války. Velice pravděpodobně působící film.(1.1.2015)

  • gogo76
    ****

    Neskutočne kvalitne natočený vojnový film, ktorý sa takmer kompletne odoráva v uličkách Neapola, prakticky nemá hlavnú postavu. Je tu však pomerne dosť zaujímavých menších postáv, s ktorými môže mať našinec jeden jediný problém. Tá prehnaná talianska gestikulácia a ukričanosť...Je fajn v komédiách, ale vo vojnovom filme pôsobí trochu rušivo. Čiernobiela farba a neskutočná autentičnosť dodávajú filmu potrebnú "temnotu" , ale bez tej talianskej ukričanosti by bol výsledok za plný počet hviezd. Davové scény sú výborné, odchod Nemcov v závere ukazuje skutočné davy, až sa v duchu pýtam, kde boli všetci tí Nemci, keď sa bojovalo v uliciach, kde boli tie tanky..., ale to je len detail. Postrehol som zopár zakomponovaných záverov, ktoré vyzerali ako dobové, skutočné zábery, ale boli pridané tak šikovne, že to takmer nebolo poznať. Veľmi pozoruhodný film a zaslúžená nominácia na oscara. 80%.(8.5.2020)

  • vypravěč
    *****

    Každý lidský hlas má svou – skrytou – sílu, i každé lidské gesto, pohled, dotek. Filmové svědectví o neapolské zkušenosti L. P. 1943 konfrontuje s takovou polyfonií živelně a bezprostředně a každému musí být jasné, že nemůže ani přinejmenším soudit. Tedy: že život, tepoucí se stejnou odevzdaností, odvěčně naráží do nejrůznějších překážek a bude se tak i dál, slepě a horoucně, drát k vysněné volnosti – a růstu. Jakýkoliv pohled či stisk, ne-li vzestup či poklesnutí, v této prosté ohromující skladbě v sebe soustředí veškerou tíži lidského života – a zdá se tím nezaměnitelným bodem, na němž se lze obrodit. Jaké je však překvapení, že v kteroukoliv chvíli jakýkoliv člověk zažívá právě totéž – a nehledě na okamžité ohrožení. V tom je tento snímek cenný zvlášť: uvádí v lidský život jako v nejcennější poklad i vklad.(18.11.2017)

  • farfalla
    ****

    Snímek se inspiroval knihou 'La citta insorge: le quattro giornate di Napoli' od Alda de Jacoa z roku 1956. Film byl věnován dvanáctiletému chlapci Gennaru Capuozzovi, který dostal válečné vyznamenání Zlatou medaili. V roce 1943 byla Neapol těměř opuštěným městem. Každý, kdo mohl, už odešel. Zůstali jenom ti, co už rezignovali, byli neteční, lhostejní, zoufalí, ubozí, a zůstali také fašisté. 28.9.1943 bylo v Neapoli zabito několik italských námořníků a hned potom spontánně vypuklo povstání, které za čtyři dny porazilo a donutilo Němce k útěku z města ještě před příchodem spojenců. Ve filmu se prolínají příběhy lidí, kteří se povstání aktivně zůčastnili, a také lidí z města. Například kluci, kteří utekli z polepšovny a připojili se k povstání, navrátilci z války, ti, které rodiny celou válku schovávali. Tyto příběhy v dokumentech z války nejsou. Filmu sluší černobílá barva, dolňuje ten černošedý život těch dnů. Zajímavé, jak vyčerpaní lidé dokázali přežít v ruinách města.(18.1.2014)