Reklama

Reklama

Co?

  • Itálie Che? (více)
Trailer

Obsahy(1)

Roman Polanski jako by svým filmem Co? dokazoval, že každý velký režisér má právo natočit alespoň jednu velkou podivnost. Příběh mladé Američanky, která procestuje Itálii, aby sama sebe nalezla v prazvláštní středomořské vile, lze dokonce brát jako variaci na Alenku v říši divů. Polanski záměrně obsazuje do hlavní role jeden z tehdejších sex-symbolů Sydne Rome, neboť právě erotika a dekadentní atmosféra celému filmu dominuje. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (26)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v únoru 2020. Film Co? si v současném prostředí politické korektnosti vyslouží štěkot hysterických výkřiků, dílo je rázem misogynní, sexistické a bigotní znechucení se předhání ve výstižnějších výrazech odsouzení. Nemusí se vždy jen bezmyšlenkovitě přejímat charakteristika distributora za svou, termín erotická komedie sleduje hlavně vlastní zájmy k vytěžení celého komerčního potenciálu filmového díla. Co? je nesmlouvavě krutou anekdotou, satirou, hříčkou i autorskou provokací. Co? je mnohonásobným maskulinním útokem na ženu a její pohlavní orgány, právě v něm je zachycena sláva a bída mužské podstaty. Prokázání mužství je základním instinktem života, Éros bez zbytečných předsudků využívá násilí, pokud se bezhlavě snaží trumfnout Thanata. Mužská sexualita je plná chtíče, běsu, potřeb, posedlostí, pudovosti, perverzí a závislostí, Co? odráží tendence a stav tehdejší doby světa i zvrácené italské stereotypy mužského šovinismu. Film Co? je satirickou burleskou. Hlavní obětí základního mužského pudu je Nancy (atraktivní Sydne Rome), bezelstně důvěřivá americká turistka ve vášních katolické bohabojnosti. Podstata života, dominance versus podřízenost, představy rozdílné skutečnosti, zneužívání a třídní předsudky, uragán hrátek třese zavedeným kastovním systémem a někdo tomu říká také láska. Hvězdou filmové anekdoty je Alex (pozoruhodný Marcello Mastroianni), sebevědomě excentrický bývalý pasák. Je v zajetí sadomasochistického uspokojení vlastní mužnosti, násilí je součástí uspokojení pudu i dostatečným prokázáním skutečného mužství. Zběsilost a někdo tomu říká láska. Významnou postavou je Joseph Noblart (zajímavý Hugh Griffith), majitel prazvláštní vily a hostitel početného příbuzenstva a přátel. I život na svém sklonku dává přednost před Thanatem tělesným krásám bytí. Život se vznáší v éterickém vlnění pocitů. K výraznějším postavám filmu patří také Giovanni (velmi příjemný Romolo Valli), Noblartův dlouholetý zkušený tajemník, nevinný pianista a náruživý lízač. Život je sladkou rozkoší. Z dalších rolí: nevinnost poklidu vzývající kněz (Guido Alberti), nadměrnou erekcí vybuzený Tony (Gianfranco Piacentini), pražmu připravující nesmělý Nancyin nápadník Jimmy (Roger Middleton), vzteklý Mosquito (sám režisér Roman Polanski), nespokojený obchodník s uměním Catone (Henning Schlüter), zdravotní sestra Gertruda (Elisabeth Witte), majordomus k ubytování (Pietro Tordi), či stará služka (Nerina Montagnani). Film Co? není sexismem, ani misogynií Romana Polanskiho, tyto pojmy se pro něj staly obětovanými rukojmími jeho satirizující filmové anekdoty. Co? je pro mě jedinečným filmovým dílem k boji s pokrytectvím hysterie politické korektnosti. Velmi osobitá provokace! ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Mladá stopárka unikne znásilneniu zvezením sa v klietke do prímorskej vily - domu zázrakov. Akoby fyzicky vyspelá Alenka vstupovala do ríše divov tých, čo zakúsili všetko a máločo ich prekvapí. Mnoho miestností v objatí zelene, vyzdobených krásnymi umeleckými dielami, obýva skupinka prapodivne sa správajúcich, povznesených obyvateľov. Prejavujú len chvíľkový záujem, sčasti okorenený silnými dráždidlami, ktoré jediné v nich dokážu prebudiť vášeň. Polonahá slečinka precupitáva stádočkom telesne, vzťahovo aj umelecky otupených aby zistila, že opakovanie rituálov nudy nevedie k citovému zaujatiu ani vedomostnému obohateniu. Myslím, že užívateľ Cushing to vystihol dobre, naozaj to nebolo veľmi smiešne, ale na rozdiel od jeho negatívneho vymedzenia sa k filmu ako celku, podľa mňa Polanski trefne ukázal prežívanie akéhokoľvek sebazáľubného voľného zoskupenia umelcov (generačného, žánrového, klubového). Systém nepísaných kánonov takýchto spolkov o tom, ako je možné tvoriť, ustálene konverzovať v podnikoch rovnakého druhu a ritualizovane praktikovať sexuálno-vzťahovú radikálnosť posúva týchto "inovátorov štýlu" skôr k ťažkým konzervatívcom. Paradoxne, ale logicky aj tvorba vychádzajúca z týchto dávno prevarených modelov je skôr tradičnejšia, neveľmi invenčná. Nakoľko sa ale film (okrem úvodu a záveru) neustále odohrával práve v tomto prostredí, na viac ako 60 % to nie je. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Umím si docela dobře představit, že na papíře to muselo vypadat jako sranda. Polonahá hrdinka se dostává do čím dál tím větších problémů ve vile plné divokých Italů, z nichž jeden je Marcello. Bohužel, premisa komedie zůstala na papíře a pokud mám chuť na dobrou bláznivou komedii, tak samozřejmě volím Milování zakázáno a nikoli Co? ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Nenápadný půvab dekadence aneb rozkošná, pikantně letní až surrealistická taškařice o jedné chudince americké, co přišla o kufr, tričko i ty pantalóny - ale v jednom zvláštním domě na pobřeží to vůbec nevadí... ;-) . . . Lehce bizarní, lehounce erotické - každopádně mistra P. extravagantní vidění věcí sexuelních... :-) - - - P.S. Typicky netypický film z počátku sedmdesátých let - doznívající boom volné lásky a AIDS v nedohlednu... :o) - - - - - (Poprvé viděno 11.4.2008 na dvd, komentář zde jako čtvrtý - 11.4.2008) ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Hranice mezi genialitou a silenstvim byva obzvlast u umelcu extremne tenka a mnohdy se vzajemne propleta. Krome me, je dalsim idealnim pripadem prave Roman Polanski. Nektere jeho kousky jsou bezpochyby genialni a neni nahoda, ze 2 z nich momentalne obyvaji mou filmovou all-time TOP10. Cas od casu se ale stane, ze se Polanski jednoduse zblazni a natoci totalni slataninu. Nejlepsim prikladem budiz napr. absolutni brak "Pirates". "What?" na tom sice neni az TAK zoufale, ale nema k tomu daleko. Oba filmy maji velmi podobny smysl, tedy zadny. Feelingem mi "What?" navic az prilis pripominal Polanskiho starsi kousek "Cul-de-Sac", narozdil od nej, byl tohle az prilis okate uplacany nesmysl. Od zacatku do konce mi prijde, ze behem nataceni Polanskimu proste preskocilo, on si toho byl vedom a snazil se to vyuzit. Natvrdla hippiezacka s nabarvenou nohou na modro pobihajici bez spodniho pradla v duchodeckem pyzamu sem a tam po baraku plnem perverznich strejdu? No, nevim, kazdemu obcas hrabe, ale tady to Polanski proste prepalil a vysledek by se dal brat jako ponekud nepovedeny experiment. Co se hercu tyce, tak byl nakonec nejlepsi sam Polanski "They call me Mosquito, because i sting with my big stinger." Ostatni uz na tom tak slavne nebyli, zejmena ustredni dvojice se skladala z totalnich zoufalcu. Blboucka Sydne Rome a beautiful? Jako kde? Kdyz vystavuje sve vytunene narazniky? No way. O Mastroiannim jsem doposud slysel jen z doslechu, takze jsem byl zvedav jak dopadne nase prvni setkani. Na rovinu, tenhle slizkej talian je synonymem pro nesympaticnost. Nejvetsim plusem tak nakonec zustala vizualne hezka lokace primorskeho hotelu, plneho artefaktu a kyticek, kde se cela tahle ujetost odehravala. Polanski ale neni Lynch, takze hra s absurdnem a uchylnostmi v jeho podani neni uplne optimalni. 4/10 ()

Reklama

Reklama