Kamera:
Milos JacimovicObsahy(1)
Jugoslávie, konec 80. let. Rodiče se synem rychle ladí poslední přípravy na štědrovečerní večeři. Vždyť už za okamžik před domem zaparkuje milovaný strýček z Německa ve svém mercedesu a do té doby musí být všechno dokonalé. Ale pozor, jsou věci opravdu takové, jaké se zdají? Režiséři Andrija Mardešić a David Kapac ve svém debutu zdařile balancují na pomezí grotesky a tísnivého thrilleru a osobitým způsobem si pohrávají s vyprávěcí strukturou. Atmosféra snímku, zasazeného takřka výhradně do jedné lokace, je hanekeovsky zneklidňující, svým výrazným hereckým projevem ji pak podtrhuje populární srbský herec Miki Manojlović v roli strýce. (MFF Karlovy Vary)
(více)Recenze (10)
Překombinovaná a nedotažená kombinace kombinace. Trochu zvláštní pokus o navození atmosféry Hanekeho filmů (např. Funny Games), která ale mnohem víc připomíná film The Joneses od Derricka Borteho. Strýček je ale značně nedomyšlen a tak se kvalitou nepřibližuje ani jednomu ze jmenovaných. Na stejných rovinách a stejnými prostředky podává jak hru, tak “skutečnou” zápletku. Je tedy poměrně těžké poznat, komu a proč fandit či ne… zvlášť, když to, že jde o nějaký určitý druh hry poznáme poměrně záhy… Kamera je však velmi nápaditá a dost film zachraňuje. ()
Ukaž, kde se tě strýček dotýkal. →♥ ()
// Quentin Tarantino z Balkánu aneb ideální film na Vánoce, nebo když přijede strejda na návštěvu zkontrolovat, jestli už vám rostou chlupy na přirození. ()
Hlavně než drama bych to viděl na velmi znepokojivý a nepříjemný mysteriózní thriller, který se povedl a celou dobu udržoval v napětí. K tomu přičteme solidní herecké výkony a zajímavou hudbu. ()
Tyhle komorní, nervy drásající rodinné psycho drama thrillery patří k mé nejoblíbenější látce filmového scénáře a Strýček jí byl hodně tíživou a hlubokou. Sice mi docela dlouho trvalo, než jsem se zorientovala v okolnostech, čase i postavách, ale nakonec se ukáže, že scénář má vše pod kontrolou a zmást diváka je celou dobu v jeho zájmu. Tato jugoslávská černá vlna by mě zajímala na objevování i dál, protože učitel na dějiny kinematografie slovanských zemí nám říkal, že Chorvaté se v tomto žánru poměrně úspěšně vyžívají. S atmosférou se fakt nešetřilo a byl to pravděpodobně nejvíce znepokojující film letošních Varů. KVIFF 2022 ()
KVIFF 2022 | No, tak to byl docela nářez. Film, který mě totálně pohltil atmosférou. Od začátku do konce nepříjemné pocity a po skončení jsem potřebovala pár minut klidu. Vynikající herecké výkony a super servírování faktů postupně. Scénka s fotoalbem byla dokonalá. ()
Film začíná jako vzpomínkové retro na osmdesátky v bývalé Jugoslávii. Až do zazvonění mobilu. Pak se začne ukazovat, že vše je jinak než se zpočátku jeví. Napětí je dávkováno postupně, jednotlivé činy do sebe najednou zapadají a odkrývají skutečnou realitu. Pecka. ()
Od samého začátku podivnost na druhou, i když se vše, co vypadalo zpočátku naprosto nesmyslně, postupně ozřejmuje, i tak zůstává celý příběh i jednotlivé scény velkým ,,bizárem”. Nenudila jsem se však ani chvilku, koncept i kamera jsou opravdu neotřelé. A k tomu skvělí herci. Takže po nutném vzpamatování se filmu nakonec dávám solidní čtyři hvězdy. ()
Filmař se učil u Hanekeho a Lathimose, ale nedoučil. Na současnou chorvatskou tvorbu však slušné. ()
Viděno na MFF , film je ponurý , napínavý až do konce. Téma zajímavé, ale pár věcí tomu chybí. ()
Reklama