poster

Houština

  • Maďarsko

    Rengeteg

  • Slovensko

    Húština

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    Forest

Drama

Maďarsko, 2003, 90 min

  • honajz2
    ***

    I když jsem si řekl, že s Fliegaufem už končím a že mě, po dvou špatných zkušenostech, už nemá čím zaujmout, stejně mě pořád něco lákalo k tomu, abych si tu Houštinu pustil. Ono přece jenom mi připadalo jako zajímavý nápad, natočit celý film tak, že kamera bude natáčet detaily obličejů při dlouhých dialozích. Postavit na něčem takovém film, rozvést v tom nějaký děj a kdyby to celé dohromady opravdu fungovalo... Neváhal bych dát 5*. Jenže, těch problémů je tady několik. Už jenom v tom, že ten film nemá nějaký ucelený děj a jedná se jenom o několik povídek, ve kterých debatují dva, nanejvýš tři lidé. Je to škoda, vyhrát si s tím víc, dát tomu nějaký děj a i tak to natočit takhle, cenil bych to o něco víc. Ale ok. První povídka není špatná, nějakou sílu má, ale doslova mě vytáčí, že není domyšlená - jsou tady tři postavy (+pes), ale jedna ta postava najednou zmizí z debaty, i když by tam potom nějaké její reakce ještě padnout měla. Navíc by mě strašně zajímalo, proč se ten chlap chtěl zabít, ale to tam taky bohužel není. Druhá povídka pak byla jednoznačně nejhorší, debata byla o ničem a nijak to nefungovalo. Co se ostatních týče, některé byly lepší (debata muže a ženy, kteří si mezi sebou vůbec nerozumí a ten chlap si neustále vystřihuje obrázky z pornočasopisů), jiné horší (ta úplně poslední), ale je tu jedna, která je zde naprostým, nepřekonatelným vrcholem a ona je nepřekonatelným vrcholem nejen v celém tomhle filmu, ale v celé Fliegaufově filmografii. Ti, co viděli a čtou si můj komentář možná zkusili hádat, možná se trefili - je to ta scéna, ve které ta žena popisuje svoji noční můru o svojí babičce. Upřímně, nikdy mě od Fliegaufa nedostalo nic natolik, jako právě tahle scéna. Byla zvláštní, byla nepříjemná, byla drsná, jako by vypadla z nějakého hororu, ale ona i tohle může být realita. Za tuhle povídku bych dal klidně i 5*. Celý film začne scénou, která mi přišla, že je tam jenom na seznámení s postavami, ale až ve finále mi došlo, proč tam je - všechny postavy vidíme procházet někde (asi?) na nádraží, procházejí okolo nich hromady lidí. Hlavní postavy tohoto filmu jsou jenom náhodně vybraní lidé z davu a později nám jsou představeny jejich trápení. A dalo by se takhle náhodně vybírat a točit o těch lidech donekonečna, jelikož každý nějaké to svoje trápení má, ne že ne. Nakonec musím uznat, že Houština je celkem dobrý film a že nějakou svoji sílu má, ale jenom v některých povídkách. U zbylých jsem se nehorázně nudil. 3*(3.9.2019)

  • angel74
    ****

    Snímek Houština je vizuálně dráždivou mozaikou povídkových dialogů nebo často spíše monologů postav, jejichž vnitřní svět se nějakým způsobem vymyká běžnému normálu. Celek vnímám jako dramatickou studii o lidském odcizení a neschopnosti naslouchat si v tom každodenním mumraji kolem nás. Upoutala mě nápaditá práce s kamerou, která působí místy až hypnoticky. Líbil se mi i zdánlivě ledabyle a přitom mistrně vypointovaný závěr.(9.6.2020)

  • Jester_X
    ****

    Fliegauf ve filmu využije jakýsi zoom. Napřed zabírá zalidněné a chaotické nádraží, poté zaostřuje na příběhy jednotlivých lidí a nakonec se zase vrací k vzdálenějšímu pohledu. Režisér tak naznačuje, že ve středu jeho zájmu bude obyčejný člověk a jeho život bez dějových příměsí. Pro Fliegaufa ostatně film není děj, ale chápeho především jako audiovisuální dílo, soustředí se na estetickou stránku každé scény, která umocňuje samotné dění. Rád také mění časový rozměr. Diváka tak přenáší do jinak plynoucí skutečnosti, které ovšem podstatou zůstává v tomto světě.(30.8.2012)

  • Anderton
    ***

    Zaujímavý a isto prínosný filmový experiment, ktorý ale trpí syndrómom poviedkových filmov. Môžeme snímať ksichy v akýchkoľvek veľkých detailoch, stále však pri konečnom účtovaní divák bude radiť historky medzi tie lepšie a tie horšie a tá forma v ňom až tak neutkvie. Teda aspoň vo mne. No a byť tam o jednu dialógovú sekvenciu naviac, asi by som už zaspal. Vedie chlapík snažiaci sa odniesť nejaké pornočasopisy mŕtvemu kamarátovi, pričom cestou z bytu douráža manželku a je veľmi vtipný. Občas zaznejú vtipnejšie vety aj pri iných protagonistoch a keď to zhrniem, tak čím vtipnejšia epizóda, tým lepšia. Ale tu pôjde najmä o vec vkusu, psychoanalytici zase budú onanovať nad rozprávaním dievčiny o snoch s babkou a snovým pchaním niečoho do niečoho v jej tele...vypisovať to pre istotu nebudem. Takže ak by som mal pred sebou zostrihanú maximálne hodinku z toho najlepšieho z Húštiny, možno by som navýšil aj na plný počet.(24.2.2020)

  • ristoilic
    ***

    Pro mě tedy houština plná detailů. Výborná práce s kamerou a detaily, typické pro režisérova učitele Bélu Tarra. Film složený pouze z detailů..Skoro polovina diváků během projekce opustila sál. Přiznávám se, že i já měl to nutkání odejít. Občas mi bylo z toho přehuštění duševně nevolno, až jsem si myslel, že se zblázním. Ale párkrát jsem se i zasmál a lehce uvolnil (viz. scéna s lodí a sumcem). Prý se na film ve skutečnosti nedá dívat, jak uváděl katalog LFŠ 2012. Je to pravda.(28.7.2012)