Režie:
Jerry SchatzbergScénář:
Garry Michael WhiteKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
Fred MyrowHrají:
Gene Hackman, Al Pacino, Dorothy Tristan, Ann Wedgeworth, Richard Lynch, Eileen Brennan, Rutanya Alda, Penelope Allen, Audrianne Waters, Karen Lamm (více)Obsahy(2)
Na prašné silnici kdesi na jihozápadě se potkají dva tuláci. Propuštěný trestanec Max (Gene Hackman), který má rád teplo (a proto má na sobě několik vrstev svetrů) a taky hospodské rvačky, kvůli nimž se často dostává do konfliktu se zákonem, a bývalý námořník Lion (Al Pacino), křehký důvěřivý mladík, který cestuje za svým dítětem, jež nikdy neviděl. Oba muži spojí své síly a cestují ve dvojici, stopem, na nákladních vlacích, jak se dá. Nejdřív do Denveru za Maxovou sestrou, pak do Detroitu za Lionovou ex-manželkou a nakonec do Pittsburghu, kde má Max našetřené peníze a hodlá si za ně otevřít umývárnu aut. Jejich tragikomická anabáze za štěstím v netečném světě má však víc zákrut, než oba předpokládali. Nakonec to nejcennější, co na své cestě získají, je vzájemné přátelství... Snímek Strašák (1973) režíroval bývalý fotograf Jerry Schatzberg (nar. 1927), jenž předtím zaujal působivým portrétem narkomanů Panika v Needle Parku. Do hlavních rolí obsadil nastupující herecké hvězdy Hackmana a Pacina, kteří se mu odvděčili mistrovskými výkony, překonávajícími i slabší místa v původním scénáři Garryho Michaela Whitea. Film měl svou mezinárodní premiéru na MFF v Cannes, kde byl oceněn Zlatou palmou (ex aequo s britským snímkem Námezdní síla). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (178)
Na můj vkus povolil režisér až moc (dlouhé sekvence) improvizačního skotačení a blbnutí, Pacino a Hackman jsou výborní, ale rád bych viděl dramaticky sevřenější příběh. A taky asi první film, kde mě trochu "nudila" kamera Vilmose Zsigmonda - veterána Nového Hollywoodu (např. několik Altmanových a De Palmových raných filmů, Blízká setkání třetího druhu, Vysvobození, Lovec jelenů.. z poslední doby The Black Dahlia), který umí mistrovsky snímat scény v dlouhých záběrech a z velkého odstupu, v celcích dokáže sledovat postavy v prostředí ve kterém se pohybují bez zbytečných střihů, spíše jen s pomalým zoomováním. ()
Schatzbergův snímek se snaží kráčet ve stopách Půlnočního kovboje a věnuje svou pozornost dvěma outsiderům na periférii města a společnosti, jenže něco tam skřípe. Podle mě nefunguje tak, jak by měla, dramatická rovina příběhu, protože film jsem sledoval v 10 hodin dopoledne a především v první půli jsem se nevyhnul mikrospánkům. Ten, kdo zná Schatzbergovu tvorbu, nemůže počítat s rychlým tempem, ale tempo není to, co bych Strašákovi vyčítal. Spíš sám příběh a jeho peripetie a možná mi i chyběl tak silný hudební motiv, jako Everybody's Talking at Me. S hereckým projevem Hackmana a Al Pacina problém nemám, přesto je výsledný dojem průměrný, tak na 55 %. Sympatická mi ale je volba tématu. Moc filmů s touhle tématikou ve Spojených státech nevzniká. ()
Mam moc rád americký road movies se záběrama tamní krásný krajiny. To je u mě vždycky bonus, taky hlavní představitelé jsou bonus. Co mi nesedí, je určitá plochost hlavních postav v tom smyslu, že jsou docela primitivní, nefilosofičtí, nemaj takovej ten rozměr filosofů, kterej lidi na cestě mívaj. Nemusí ho mít vždycky, ale tak nějak přirozeně se tam vždycky objeví. Svádí k tomu už ta cesta. Ovšem film v celku už částečně tenhle rozměr má. ()
Výborná road movie o dvou "loserech," kteří se jednoho dne potkají a vydávají se společně na daleké cesty. Skvělí mladý a nádherný:) Al Pacino a Gene Hackman. Al zde vypadá jako dvacetiletý kluk:) Z počátku má snímek odlehčenější atmosféru, postupem času se však mění na poctivé drama, stejně, jako se zároveň s tímto rozvíjejí i samotné charaktery postav. Sám příběh určité scény nerozebírá, ani nevysvětluje, předloží je v určité formě a interpretaci divákovi a na něm je, aby sám přemýšlel o jejich (skrytém) významu, podtextu, či samotném obsahu toho, co vlastně daná scéna vyjadřovala a proč. Příkladem momenty, kdy Gene v baru provádí striptýz a Al se na něj, jakoby melancholicky dívá (na co asi myslí, co v tu chvíli jeho pohled znamená?) a závěrečná vrcholná scéna ve fontáně. A scéna, kdy se Al sprchuje, poté vyleze ven, oblékne si tričko a má mokré, rozcuchané vlasy, je prostě fenomenální. Je zde prostě až k nevydržení krásný:) "Musíš bejt férovej, jinak ti zlomím vaz." - "Hlavně mi nerozbij tu lampu." :) ()
Jedna hvězdička pro Al Pacina a druhá pro Gene Hackmana. Hrají tu oba bravurně a mimika Lionela je úsměvná a perfektní. Příběh sám o sobě mě však nezaujal, ačkoliv měl několik světlých okamžiků. Charaktery dvou hlavních postav jsou zajímavé a jejich kamarádství není vždy zcela idylické, ale v krizových chvílích je ocelově pevné. Přes všechny klady se však nemohu zbavit pocitu, že po většinu času jsem se u sledování spíše nudil, takže víc než 2* to nebudou. ()
Galerie (48)
Photo © Warner-Columbia
Zajímavosti (7)
- Gene Hackman byl tak zklamaný komerčním neúspěchem filmu, že se od té doby začal zaměřovat výhradně na komerční projekty. (akisha)
- Když se jdou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) na začátku filmu nasnídat do jídelny, v jukeboxu hraje píseň zpěváka Michaela Nesmithe Silver Moon. (D3VIL)
- Podle Al Pacina si on a Gene Hackman během natáčení moc dobře nerozuměli kvůli jejich odlišným povahám. (stramonium)
Reklama