Reklama

Reklama

Strašák

Trailer

Na prašné silnici kdesi na jihozápadě se potkají dva tuláci. Propuštěný trestanec Max (Gene Hackman), který má rád teplo (a proto má na sobě několik vrstev svetrů) a taky hospodské rvačky, kvůli nimž se často dostává do konfliktu se zákonem, a bývalý námořník Lion (Al Pacino), křehký důvěřivý mladík, který cestuje za svým dítětem, jež nikdy neviděl. Oba muži spojí své síly a cestují ve dvojici, stopem, na nákladních vlacích, jak se dá. Nejdřív do Denveru za Maxovou sestrou, pak do Detroitu za Lionovou ex-manželkou a nakonec do Pittsburghu, kde má Max našetřené peníze a hodlá si za ně otevřít umývárnu aut. Jejich tragikomická anabáze za štěstím v netečném světě má však víc zákrut, než oba předpokládali. Nakonec to nejcennější, co na své cestě získají, je vzájemné přátelství... Snímek Strašák (1973) režíroval bývalý fotograf Jerry Schatzberg (nar. 1927), jenž předtím zaujal působivým portrétem narkomanů Panika v Needle Parku. Do hlavních rolí obsadil nastupující herecké hvězdy Hackmana a Pacina, kteří se mu odvděčili mistrovskými výkony, překonávajícími i slabší místa v původním scénáři Garryho Michaela Whitea. Film měl svou mezinárodní premiéru na MFF v Cannes, kde byl oceněn Zlatou palmou (ex aequo s britským snímkem Námezdní síla). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (178)

nascendi 

všechny recenze uživatele

So strašiakmi mám problém. Pred časom som chcel vidieť Peckinpahových Strašiakov z roku 1971 a nahrali sa mi Wesleyho odpadoví z roku 1988. Aj dnes som mal pocit, že sa mi nahralo niečo úplne iné, ako film hodnotený 82 %. Nanešťastie to bolo v poriadku a naozaj sa v názore na film rozchádzam s väčšinou. Film aj s jeho hrdinami a ich snami ma vôbec neoslovil. Pripadal mi trápny od začiatku až do konca. Aj napriek tomu, že Al Pacino bol už vtedy úžasný. Cibuľovito oblečený Gene Hackman mi bol dokonalo odporný a na znesiteľnú úroveň som si ho upravoval tým, že som ho vnímal ako Jiřího Sováka v Chalupároch. Ale aj tak, trápny film. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Řečeno slovníkem Jana Nerudy, ti mužové dva, ti se vryli v srdce, v srdce mého..., pan Max a pan Lion. Nesním o životě ve velkém americkém městě, ani o luxusní myčce aut, nemám v sobě povahu rváče, natož vězenskou minulost, přesto se mi tenhle příběh vryl hluboko pod kůži. Pro jeho krásnou snílkovskou atmosféru, pěkný motiv putování napříč celým filmem, pro občas mírně divoký humor, který se ale po celý čas udrží na hranici slušnosti, ale hlavně pro myšlenku přátelství. Jestliže jsem dříve váhal s plným hodnocením kvůli občasné ztrátě na tempu, po opakovaném zhlédnutí díky silnému závěru (citově dost vyčerpávějící katarzní scéna v kašně a následní vyvrcholení) se nemohu páté hvězdičce ubránit. Ono už v samotném dobovém kontextu je to mírně paradoxní film (propadák mezi diváky na domácí půdě v USA, verzus velké přestižní ocenění na festivalu ve francouzském Cannes) a zřejmě si ho buď zamilujete, nebo vás nechá úplně chladným. Na hodnotě snímku samozřejmě přidává poměrně unikátní spojení dvou hereckých legend. Zatímco počiny Gena Hackmana z téhle doby mám povětšinou dost nakoukané, s Al Pacinem je to pro mne teprve první seznámení – jsem rád, že se tak stalo prostřednictvím takového krásného filmu ze života a ne nějakou mafiánskou gangsterkou. Oba byli ve svých rolích úžasní, a rozhodně nejen v milých pantomimických scénách fungovala mezi nimi zajímavá chemie. 90% ()

Reklama

akisha 

všechny recenze uživatele

Hned od začátku mě napadl Midnight Cowboy a od té doby jsem viděla v Pacinovi Hoffmana a v Hackmanovi Voighta (a to i když jejich charaktery byly úplně odlišný). Film je totiž podobným příběhem o přátelství dvou totálních "hobos" a stejně tak přibližuje jejich prapodivné sny (sen o vlastnictví myčky kontra sen o zbohatnutí na bohatých paničkách) o kterých má divák pochyby hnedle jak se o nich doví. Ale film si hezky plyne, hudba je taková pohodová, sem tam klidné tempo naruší scénka ze který jsem se málem pochcala smíchy (běh v obchodě mě rozsekal) a pak je tu mladej Pacino ve svý snad jediný roli naivního a roztomile jednoduchýho "hoška" a musím upřímně říct, že jsem měla chuť taky si ho domů pořídit. Hackman vedle jeho živelnýho a dojemnýho projevu ani trochu nezapadl a jeho charizma a chlapáctví pro mě nejlíp vyniklo ve skvělý scéně striptýzu. Čekala jsem podobnej konec a taky se dostavil. Smutné, leč Midnight Cowboy je ve svém konci asi ještě zdrcující a silnější. I takhle ale silné 4* a film, co můžu s klidným srdcem doporučit. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Keď vezmem do úvahy, ako som sa na ten film tešil, tak musím priznať mierne sklamanie. Príbeh o dvoch tulákoch, ktorí snívajú o spoločnej umývačke áut mi nedal presne to, čo som očakával. Zopár zaujímavých momentov sa tu nájde, hlavne z väzenia, kde Pacino doplatí na svoju dôverčivosť, prasačej farmy, záverečný telefonát či scéna z fontány. To všetko sa odohráva až v druhej polovici filmu a tej prvej to trošku trvá. Určite nebudem jediný komu nesedel záver, ocenil by som trošku dramatickejší a jasnejší, pretože tak ako to je, mi to pripadalo nejaké prázdne. Váhal som s hodnotením, ale Pacino tu v jednej zo svojich prvých úloh, na seba tak výrazne upozornil, že sa musím prikloniť k štyrom, aj keď slabším. 70%. ()

murakamigirl 

všechny recenze uživatele

Vyústením to dosť pripomína o 2 roky mladší Prelet nad kukučím hniezdom (1975). Akurát že Strašák brnká prevažne na príjemnú strunu, naradostene kričí: "Nebláznite, smejte sa!", že je pekelným úderom pod pás ten jeho záver. Na to holt existuje zvrat alebo peripetia, ja viem. Nie vždy je však nevyhnutný (!) Dvojka Hackman- Pacino toto tak rozprávkovo vedie, že nedať 4* neprichádza do úvahy. "Nebláznite, smejte sa!" :) ()

Galerie (48)

Zajímavosti (7)

  • Když se jdou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) na začátku filmu nasnídat do jídelny, v jukeboxu hraje píseň zpěváka Michaela Nesmithe Silver Moon. (D3VIL)
  • Ve scéně, kdy jsou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) vyhozeni z kuchyně, kde žádali o práci, Liona polije jeden z kuchařů vodou. V dalším záběru, když dvojice odchází, má však Lion košili suchou a následně zase mokrou. (Marator)
  • Gene Hackman byl tak zklamaný komerčním neúspěchem filmu, že se od té doby začal zaměřovat výhradně na komerční projekty. (akisha)

Reklama

Reklama