Reklama

Reklama

Häxan: Čarodějnictví v průběhu věků

  • Česko Čarodějnictví v průběhu věků (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Snímek je dokumentární rekonstrukcí mapující dějiny čarodějnictví. Skládá se z několika částí, které se na čarodějnice, ďábly, báchorky a pověry dívají různými pohledy. Představují rytiny a písemné památky, další hrané části zachycují středověké postupy, nápoje lásky, hony na čarodějnice, čarodějnické léčení, zkrátka vše, co s čarodějnictvím souvisí. Celé vyprávění působí velice realisticky a důvěryhodně, ale současně diváka pobaví svou lehkou ironií. (venus)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (89)

pepo 

všechny recenze uživatele

Nie iba na svoju dobu mimoriadne originálna štruktúra kombinujúca tradičný dokument s hraným hororom/psychothrillerom na mňa fungovala parádne. Až som občas zabudol, že pozerám na 95 ročný film. Niektoré výjavy sú stále sila , už len preto, že praktiky inkvizície nedokážu nechať človeka chladným. 10/10 ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

,,Ubohá hysterická čarodějnice. Ve středověku jste se dostali do rozporu s církví, dnes se zákonem..." Je pozoruhodné, jak za nedlouho sto let starý film hovoří současným jazykem. Úvod je spíše didaktický, využívá dobových obrazů a ilustrací. Záhy je však rekonstrukce převedena do hrané podoby, která má své neodolatelné kouzlo. Ďábel, čerti, čarodějnice, démoni, sabat, čarodějná kuchyně, lektvary z částí oběšence, žab a hadů, nahota, líbání Satanovy zadnice, mučírna s názornými ukázkami - palečnice, španělské boty, drásadla, žebřík.... a samozřejmě ono známé jak dostat přiznání z každého. Závěr se pak snaží najít příčiny čarodějnictví v různých duševních nemocech. Místy strašidelné, jindy až úsměvné - např. kolektivní šílenství jeptišek. Vhodně jest zvolený hudební doprovod, vyloženě mě potěšilo 3.dějství s hudbou R.Wagnera. A kamera? Nu, film vznikl v době, kdy se tvůrci vyjadřovali především obrazem (a to je podstata filmu) a nikoliv pindáním, jak tomu bývá často dnes. ()

Reklama

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Člověk se až diví, co všechno se mohlo v roce 1922 natočit. Na svou dobu nepochybně odvážný snímek popisující čarodějnické praktiky. Není jistě překvapením, že ono pověstné Kladivo na čarodějnice povětšinou tvoří detailní popis různých sexuálních praktik. Čarodějnictví v průběhu dějin je na svou dobu jistě originální a svěží dílko, jemuž podobné bychom těžko hledali, ale zase tolik mne to nevzalo. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Pakliže nic jiného, tak Häxan stojí za vidění pro svou neotřelou formu. Film, který je v prvních obrazech doslova popularizační přednáškou (i s ukazovátkem!) na téma "obraz čarodějnictví v lidové pověrčivosti středověké společnosti", aby se posléze stál ryze fikčním filmem, s jasně definovatelnými postavami a nekomplikovanou zápletkou, narativem i emočním vyzněním bezděčně předznamenavajícím Kladivo na čarodějnice, aby v závěru v Christensenském zamyšlení "pre-foucaltovsky" SPOILER postavil na roveň středověkou čarodějnicí s moderní hysterkou, předmoderní inkvizitorskou zlovůli se soudobou medicinskou (rozuměj psychiatrickou) praxí SPOILER, bych očekával až s nástupem postmoderny, nejdřív na začátku devadesátých let, rozhodně ne v roce 1922! Stejně anticipativní (resp. vyzrálá) mně přišla i výtvarná stránka, za kostýmy defilujících satanášů by se nemusel stydět leckterý film, i o padesát šedesát let mladší. Sečteno podtrženo, byla by chyba - třebas pro předsudky vůči němému filmu - tento film obejít. 70 % ()

Psychor 

všechny recenze uživatele

Jakožto hororový expert volám haleluja. Snímek s hororovou tematikou z 20. let 20. století, který vyloženě nenudí? Věc nevídáná. Všichni ti Whaleové, Murnauové, Wieneové a jim podobní břídilové hororového dávnověku, kteří svými snímky dělali hororovému žánru ostudu a uspávali jimi diváky, by si měli vzít příklad z Benjamina Christensena, který natočil neotřelý čarodějnický horor-o-dokument, jímž zároveň nesměle definoval i hranice daného žánru. Nejvíce mě zaujala hned úvodní kapitola, která na základě ukázek nejrůznějších obrazů, kreseb či výtvarných kulis poutavým způsobem seznamuje diváka s tím, jak se měnil pohled člověka na čarodějnictví v průběhu věků. Naopak následná hraná část dokumentu byla pro mě spíše zklamáním, jelikož působí místy až rozdováděně a i přes ucházející masky a celkové výtvarné zpracovaní ji hodnotím mínusovými body. Co se týká obsahu, tak je nutno snímku vytknout i jistý etnocentrický nádech, který svědčí o tom, že Christensen ani přes podrobné studium pramenů do srdce čarodějnictví jednoduše nepronikl. Jakožto znalec tajemna pak dodávám, že čistě intelektuální přístup je v daném případě již předem odsouzen k nezdaru. Ve výsledku lze však Häxan považovat za nejlepší hororový film své doby, a proto mu také uděluji přívětivé tři hvězdy. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (9)

  • Benjamin Christensen byl původní profesí operní zpěvák. (Oktavianus)
  • Režisér filmu Benjamin Christensen si zahrál roli ďábla. (Oktavianus)
  • Ačkoli je film zcela financován mecenáši ze Švédska, byl celý natočen v Dánsku. (Kulmon)

Reklama

Reklama