Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (372)
Prvních dvacet minut bylo pro mě naprosto ZBYTEČNÝCH. Přemýšlel jsem, jestli se mám vůbec dívat. Z nudy jsem si stříhal nehty na rukou. Ale následující hodinka byla opravdu KRUTÁ, takže jsem si stihnul ostříhat jen nehty jedné ruky. Při závěrečných titulcích jsem ještě svíral kleštičky na nehty. Dějově strhující, skvěle natočené - nejlepší bratři Coenové. ()
Já už nevím, co si mám o těch Coenech myslet. Jejich poslední film, Serious Man, mě dokonale zklamal, zato jejich prvotina mě opravdu příjemně šokovala svojí kvalitou. Luxusní kamera, střih, hudba, hutná atmosféra, lahodně pomalé tempo, výteční herci a klasicky Coenovský scénář-nevím, co víc bych si od debutu mohl přát. ()
TOP 10. Koncert pro čtyři herce a jeden zapalovač. Někdo zemře pomalu, jiný rychle a ten, kdo nakonec přežije, by nejraději umřel taky. M. Emmet Walsh by mohl kandidovat na titul "Svině desetiletí", Coenové by pak mohli dostat cenu za "Nejsenzačnější debut v historii kinematografie". It's so bloody simple... ()
Od debutu bratri Coenu jsem asi ocekaval moc, podle reakci a pak sem byl bohuzel trosicku zklamanej. Prislo mi, ze se Coeni snazi brat moc vazne, takze ruznejch vtipku tu je jako safranu, ale celkove to je jen prumernej thriller. Par scen me dostalo, ale ze bych u nich nedychal to ne. Ale na to, ze to byl debut, tak byli dialogy i pribeh slusne propracovany, jak je u Coenu zvykem a 4* si zaslouzi. Tak po druhym skouknuti zvedam na 5*, jedna se o perfektni thriller se skvelym Hedayou, kterymu tech par nedomyslenosti rad odpustim. ()
Temný film o pomstě za nevěru. Snad nikdy jindy se hrdinové filmů neocitli v tak osamělém světě, světě, v němž i láska rovná se odcizení. Každý má strach z každého, podezřívá své okolí. Brutalita, která pramení z této všeobecné nedůvěry tu není nijak nečekaná, ba naopak, je neustále přítomna v každém slově, pohledu. Rozhodně jeden z nejlepších Coenovských filmů. ()
Galerie (102)
Zajímavosti (21)
- Roli Abby si mohla zahrát Holly Hunter, jenže kvůli účasti v divadelní hře v New Yorku musela odmítnout. Povzbudila ale svou spolubydlící Frances McDormand, aby se o roli ucházela. (MrCreosote)
- Napriek všetkým prestrelkám a množstvu násilnosti sa na rozdiel od neskorších filmov bratov Coenovcov na scéne ani raz nezjaví polícia či nejaký doklad o jej prítomnosti. (beso74)
- Dokončený film byl promítán zástupcům všech větších studií v Los Angeles, ale nikdo o něj nejevil zájem až do Torontského filmového festivalu, kde se distribuce ujalo Circle Films. (Othello)
Reklama