Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (370)
Od debutu bratri Coenu jsem asi ocekaval moc, podle reakci a pak sem byl bohuzel trosicku zklamanej. Prislo mi, ze se Coeni snazi brat moc vazne, takze ruznejch vtipku tu je jako safranu, ale celkove to je jen prumernej thriller. Par scen me dostalo, ale ze bych u nich nedychal to ne. Ale na to, ze to byl debut, tak byli dialogy i pribeh slusne propracovany, jak je u Coenu zvykem a 4* si zaslouzi. Tak po druhym skouknuti zvedam na 5*, jedna se o perfektni thriller se skvelym Hedayou, kterymu tech par nedomyslenosti rad odpustim. ()
Nádherná (a rozhodně nikoliv zbytečná) performance z divadla krutosti, co se většinu času tváří jako zatraceně znepokojující, morbidní a dusivá mrcha, ale ve finále odkape sympaticky zvráceným humorem v černé. Zřejmě nemá valný smysl upozorňovat na to, jakými jsou bratři Coenové nápaditými řemeslníky, protože za ně promlouvá nejen jejich všeobecně pozitivní pověst, ale zejména holý (a ve Zbytečné krutosti) snadno čitelný fakt, že jsou schopni vzít dokonale banální příběh ušitý primárně "do kraťas" a nekompromisně jej roztáhnout na drsnou kompaktní podívanou ("do gatí"), která srší, jiskří a doutná filmařskými "vychytávkami". Oč tu běží je atmosféra, atmosféra nahuštěná do naturalistických sekvencí mrtvolného ticha bez ticha, díky které jsem se na hodinu a půl nervového vypětí, ocitl v klaustrofobické temnici lidského podvědomí. Ruku v ruce s rozjímavým obrazem, jehož podstatnou náplní jsou mnohoznačné pohledy a dlouhé, opravdu dlouhé a zneklidňující expozice par excellence, vyvstává paralela s obdobně hypnotickým zážitkem u "tamté země, co jaksi nepřivykla staříkům" - podobnost čistě podvratná, potěšující a nutící k zamyšlení nad lehkostí, s jakou lze překlenout přes dvacet let (v jádru nezměněné) tvorby. Demagogizujícím krácením podrženo a sečteno - Zbytečná krutost je mistrná stínohra, pekelná rošáda, u které neznámá značí omyl bez viny, známá neznámou, které bychom se měli obávat, ale nadevše je úspěšnou zkouškou dospělosti, u níž na přitěžující vypravěčský balast nezbylo místa. (omluvte kostrbatost tohoto sdělení) ()
"Vždy sa môže niečo posrať. Skúste sa ale posťažovať priateľom, poprosiť ich o pomoc. V tej chvíli sú všetci fuč. V Rusku vraj všetci ťahajú za jedno lano. Pravdaže len teoreticky. Ja ale viem, že tu v Texase si každý musí pomôcť sám." Drsný thriller z dieľne bratov Coenovcov. Ich oficiálny filmový debut. Kriminálna dráma, v ktorej sa to naozaj všetko poriadne skomplikovalo. Manželská nevera má za následok kolotoč udalostí, ktoré sa všetkým zúčastneným vymknú z pod kontroly. ***** ()
Téměř komorní detektivka se solidní zápletkou s drsnou a syrovou atmosférou je teprve druhý film po Millerově křižovatce, co jsem měla možnost vidět od bratrů Coenových. Ale už v téhle jeijch prvotině je silně citelný jejich smysl pro černý humor a absurdní situace. Uvidím, jestli mě o svých kvalitách přesvědčí i další jejich filmy. ()
Aaale, čert aby to vzal! :-) Človek sa po pozretí nie-až-tak-dobrého No Country for Old Men rozhodne, že si dá ešte jeden film z raných coenovských čias, len aby zistil, že mu Coenovci skutočne nie sú po chuti, a potom zistí, že ich prvotina je takáto (nie zbytočne) krutá genialita. Sakra, teraz sa budem musieť pustiť aj do zbytku ich tvorby... ()
Galerie (102)
Photo © River Road Productions
Zajímavosti (21)
- M. Emmet Walsh byl údajně nejstarším členem celého filmového štábu. (Othello)
- Postava soukromého detektiva byla napsána přímo pro herce M. Emmeta Walshe. (Othello)
- Dokončený film byl promítán zástupcům všech větších studií v Los Angeles, ale nikdo o něj nejevil zájem až do Torontského filmového festivalu, kde se distribuce ujalo Circle Films. (Othello)
Reklama