Reklama

Reklama

Fando a Lis

  • Mexiko Fando y Lis (více)
Trailer

Film vypráví příběh o Fandovi a jeho ochrnuté přítelkyni Lis, kteří spolu putují vyprahlou postapokalyptickou pustinou a hledají bájné město Tar – místo, kde člověk může poznat pravou podstatu věčnosti a dosáhnout osvícení. Na své cestě se setkávají s mnoha zvláštními lidmi a dostávají se do znepokojivých situací. Fando a Lis je mexický film z roku 1968, který natočil Alejandro Jodorowsky jako svůj celovečerní režijní debut. Jedná se o adaptaci stejnojmenné divadelní hry Fernanda Arrabala z roku 1962, který s Jodorowským na filmu spolupracoval. (Film Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (35)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Mě ty Jodorowského surreální bizarní úchylné výjevy prostě neberou a tady to platí ještě víc než u Svaté hory, která se mi sice taktéž nelíbila, ale nejen že si z ní pamatuji pořád dost (ono zapomenout na něco takového asi ani není možné), na některé výjevy z ní vzpomínám dokonce v dobrém. Na tohle jsem taky sice nevěřícně hleděl, ale rychle se mi to omrzelo a když po cca 25 minutách cesta do Taru došla do "neúspěšného konce" a zbytek filmu se odehrával na jednom a tom samém místě, nebavilo mě to už vůbec. Interpretačně je to podle mě dost volné, protože to celé působí jako nahodilý sled scén nějakého drogového tripu, kde se chtěl Jodorowsky vyřádit se svými nápady a frustracemi, ale jestli v tom je nějaký skrytý symbolismus, tak buď ve stylu "diváku, domysli si sám" a nebo je tam tak strašně složitě a divně skrytý (nejspíš pod vlivem drog), že to skoro nikdo nepobere. A nemám náladu si hledat nějaký dokument, podle kterého to mám přímo od Jodorowského pochopit. Můj názor na tenhle film by to nejspíš nezměnilo a tenhle osobitý, ale taky otravný a neskutečně manýristický experiment by mě míjel pořád stejně. Nicméně feministkám s ideologií fanatických veganů, kteří ostatní mezi sebe verbují videi z nejhorších existujících jatek, by se Fando a Lis mohlo líbit hodně. Hvězdičku dávám za fantazii Jodorowského, která je plná úchyláren, smrti, červů lezoucích odevšad, mrzáků, cirkusáků a sem tam i té pedofilie, ale i když se mi ty jeho výjevy nelíbí, musím uznat, že nápadů má mraky. A to bych ocenit měl, i když mě to fakt hodně minulo. 1* ()

charlosina 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný - surrealistický - fantaskní - dekadentní - metaforický - poetický - skandální ... a také hluboký - nezapomenutelný - nedoceněný. Režijní debut Alejandra Jodorowskeho, který ve své době nebyl zrovna přijat - spíš naopak, nicméně dnes (kdy je jméno Jodorowsky spojeno s jeho osobitým putováním po Svaté hoře) je vcelku vyhledáván... Určité vize, které se na mě během několika minut vrhaly, možná zapomenu... ale ten pocit ve mě zůstane. ()

Reklama

Paldini 

všechny recenze uživatele

Hodně divný film, plný surrealistických vizí. Přiznám se, že jsem moc děj nechápal, ale určitý názor jsem si udělal. Buď je správný, a v tom případě bych tady spoileroval, nebo je špatný a spoileroval bych taky. Tedy, pokud by chtěl někdo o tomhle filmu pokecat na ICQ, ozvěte se. Hodně scén mi díky své podivnosti a atmosféře na dlouho zůstane uloženo v paměti. Nicméně, prý existuje na DVD bonus s komentářem Jodorowského, kde jsou vysvětleny všechny symboly, které se ve filmu objevují, a co přesně vedlo režiséra k tomu, jak natočit jednotlivé scény. Byl bych na to dost zvědavý. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Představte si, že překládáte z japangličtiny 700 stránkový návod na obsluhu linky na výrobu brožovaných knih. A když toho máte akorát, pustíte si Jodorowského nebo Arrabala nebo oba současně, a necháte na sebe působit jejich fantasmata, aniž byste se ptali proč a k čemu. A pak se zase vracíte k práci a cítíte se osvěženi a příjemně vytrženi z bezduché racionality zautomatizované duševní práce. Pak film působí jako balzám, jako konopná mast trompetol, kterou tímto doporučuji, stejně jako film... "Stromy se schovávají za llisty" (film), ale "listy padají ke kořenům" (čínské přísloví), cestu do mýtického města Taru může vykonat jen ten, kdo půjde s křížem na zádech, ne dřevěným, ale lidským. ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

Naprosto neuchopitelný a odvážný film, ve kterém Jodorowsky jasně dává najevo, jakým směrem se bude ubírat jeho režisérská kariéra. Alegorické putování do země zaslíbené Taru, na kterém si každý z hlavní dvojice (Fando a Lis) s sebou táhne svá traumata, hříchy a jiné latentní strachy. Jodorowského estetika rozhárané bizarnosti nabývá v černobílém provedení přece jen mírně klidnějšího vzezření. To se ale ovšem ani přinejmenším nedá říci o příběhu (jestli připustíme, že nastíněný motiv obalený bizarnostmi se dá nazývat příběhem). Zdánlivě lineární dějová linka, jejímž cílem je dosažení země Tar, ve skutečnosti onu linearitu, kterou chápeme jako cestu on něčeho k něčemu, postrádá. Hlavní hrdinové neustále bloudí v kruzích svých dětských traumat, které nezřídka dojdou explicitního a násilného vyjádření. Ale ani v tomto okamžiku Jodorowsky nic dál neposunuje. Jeho hrdinové znovu a znovu upadají do svých niterných muk a dosažení cíle tak připomíná Sisyfovo valení balvanu. Celý film je jako labyrint znaků a významů, ze kterého neexistuje jednoznačné východisko (zvlášť viditelné je vyjádření osudu Lis pomocí marionety zbavené svých provázků - pohyblivosti). Na každém pak už záleží, jak jednotlivé znaky bude číst a k jakému východu dospěje. ()

Galerie (64)

Reklama

Reklama