poster

Návrat draka

  • Hong Kong

    Da lao ai mei li

  • Hong Kong

    大佬愛美麗

  • Hong Kong

    Daai liu oi mei lai

  • anglický

    Enter the Phoenix

  • Slovensko

    Návrat draka

Akční / Komedie

Hong Kong, 2004, 100 min

  • HKstars
    ***

    Stephen Fung je čerstvý třicátník, vycházející akční hvězda a nová režisérská tvář mladého Hong Kongu. Možná až příliš rolí na jednoho člověka, ale Fung měl zkrátka štěstí. Hned poté, co přišel k fochu si ho všiml Jackie Chan, se kterým spolupracoval na několika filmech (Thunderbolt, Gorgeous) a následně se uplatnil i jako jeden z raubířů (hezké staročeské slovo) v Gen X-Cops a Gen Y-Cops, které Jackie produkoval. Není tedy divu, že ve chvíli, kdy Fung pomyslel, že by si rád něco natočil tzv. "za sebe", šel za svým životním chlebodárcem. Jackie zrovna založil produkční společnost JCE, aby tak dostál slibům, kterými nešetřil na tiskovkách Fung byl přesně ta generace, jíž hodlá Jackie v Hong Kongu vypěstovat. Slovo dalo slovo, dolar dal dolar a Fung mohl natáčet svůj režijní i scenáristický debut Enter the Phoenix (sám Jackie mu krom plné peněženky přispěl i symbolickou čestnou roličkou, její rozsah je ale doslova bleskový). Štěstěna se Funga držela i při shánění herců - Daniel Wu, Eason Chan, Sam Lee, Karen Mok, Nicholas Tse, opravdová smetánka mladé generace (imho v ukecávání ansámblu měl prsty opět Jackie, protože v malé roli otce hlavního hrdiny se objeví sám Yuen Biao), takže se dramo-komedie z prostředí Triád mohla rozjet na plné obrátky. Fung-psavec se rád baví, ale ještě radši boří zaběhnutá klišé, po standardním flashbackovém úvodu, v němž vykvete dávná křivda, kterou musí během filmu záporák (sám Fung) pomstít, se rozebíhá hned několik linií. Máme tu Georgieho Hunga (Daniel Wu), homosexuála žijícího kdesi v zahraničí (pracuje jako šéfkuchař), jehož otec kdysi vykázal z rodiny, zřejmě proto, že nesnesl jeho odlišnou sexuální orientaci (pravý důvod ale vyjde v závěru filmu vyjde najevo). Jenže zatracovaný tatínek (právě Biao) právě skonal a jako dědictví za sebou zanechal triádí gang. Pokud se ho rychle neujme nástupce, pohltí ho konkurence (v té se objevuje i Fung, pomalu spřádající své plány na pomstu). Poměrně zmatkařská gangsterská dvojice otec-syn se tak vydává pro Georgieho, aby převzal rodinné otěže, ale pod vlivem několika náhod si ho spletou s jeho spolubydlícím Samem. To Georgiemu vůbec nevadí a tajně souhlasí s tím, že si oba (alespoň) na chvilku vymění role. Pravý Georgie tak bude moci z povzdálí sledovat, do čeho vlastně jde. A není toho málo. Ve světě gangsterů samozřejmě platí přísná pravidla a být homosexuálem je jaksi nepatřičné. Z křečovité obřadnosti a zatajování nejrůznějších skutečností pak Fung buduje nejrůznější smrště gagů (málokdy se mu je ale povede vygradovat, takže nečekejte, že se budete smát od ucha k uchu) a především další linii, tentokrát romantickou. Hung si totiž má začít s dcerou šéfa konkurence (aby došlo k požehnanému spojení a věčnému blahobytu), neuvěřitelně ukecanou agentkou jedné pojišťovny, Julií (fantastická Karen Mok). Ta se ale zakouká do Daniela Wua (ten se svou homosexualitou naopak tajit nemusí). Zábava? V jistém slova smyslu ano, Fung-režisér je ale v průběhu celého filmu mnohem lepší než jeho inkoustové alter-ego. Na ději je přes veškeré ambice vidět práce debutujícího autora a hravý přístup začne díky nedostatku opravdu úderných gagů a hlášek po chvíli značně nudit (ano, i přes ty zástupy velkých jmen). Všechno je předem dáno a náznaky akčních scén jsou příliš krátké než aby radikálně zvýšily tempo a poskytly uspokojení neposednějším jedincům. Fung jako by od půlky filmu nevěděl kudy kam a zamotával se do všech linií. Je tu snaha to všechno chytře spojit dohromady a částečně to vychází, jakmile se ale scénář příliš soustředí na jedno herecké křídlo, to druhé zůstává na ocet. Ne nadarmo se říká, že začátečnickým chybám se nevyhne ani sebelepší debutant, Fung v závěru snímku sice dohání v akčním finále (velice příjemně předrátovaný duel Wua s Fungem, plný poctivé destrukce) vlak, který mu během filmu ujel, ale právě kvůli tomu nemohu snímek nazvat vyváženým ani se zavřenýma očima. Moc bychom chtěl, protože Fung je rozhodně talent, kterému se za kamerou daří lépe možná lépe než před ní. Jen to chce všechno ještě vychytat - dodat humoru ten správný říz, lépe vést herce a občas se nebát střihnout (je to "jen" 105 minut, ale občas Fungovi tempo skáče jak na sinusoidě). Tyhle malé drobnosti zatím dělí zdatného řemeslníka od výborného režiséra. Není to nic na čem by Fung nemohl zamakat, navíc to očividně tenhle mladíček myslí s budoucností hongkongské kinematografie dobře. I proto byste měli na Enter the Phoenix mrknout, jeho režisér bude dost možná za deset let v Hong Kongu tzv. "držet prst na tepu doby", ať už to znamená cokoliv. ;) 60%(21.4.2017)

  • Rominator
    **

    V roli bosse Hunga potěšil Yuen Biao, ale nezdrží se kvůli okolnostem dlouho a je to škoda, protože tahle role by mu sedla. Jackie Chan má ve filmu pouze cameo, hraje nezastihnutelného pana Chana na telefonu, který se objeví v úplném závěru, aby mrknul na Julii (Karen Mok), Georgieho (Daniel Wu) a také diváky.(4.1.2014)

  • sheen
    **

    Kompletní omladina z Gen-X Cops se objevila podruhé na plátně, někteří tam mají jen malé štěky, jiní hlavní role. Je to ovšem horší podívaná i přes to, že se tam objevuje Karen Mok (policistka z filmu Smrtící andílci) a Jackie Chan..stejně jako na konci Gen-X Cops, tak i tady má svoje tři sekundy slávy. Nehrála skoro na konci píseň od Zamfira z Kill Billa?:)(5.10.2011)

  • Lacike
    ***

    Blazniva komedia v ktorej je humor zalozeny na neustalych zamenach a nedorozumeniach, ktore sa tykaju hlavne gay temy. Sice to nie je nejaky inteligentny humor, ale väcsinou som sa zasmial. Akcnych scen je tu minumum. Trochu väcsia je vlastne az vo finale a ani to za vela nestoji. Totalne predratovana bitka tocena vo velkych detailoch. Stephen Fung bol vraj v tej dobe pokladany za akehosi nastupcu Jackie Chana. Ale nema na neho v ziadnom ohlade ani ako reziser a ani ako herec. Aspon ze mal znamosti a tak sa film hemzi viacerymi kvalitnymi hecami jak zo starej tak novej generacie. Ale väcsina z nich sa tu mihne doslova na sekundy. Ak si to pustite ako dalsi film s Jackie Chanom, tak budete doslova nasrati. A ani Yuen Biao tu nema ovela väcsi priestor. Najviac ma bavila mafianska dvojka otca a syna v podani Chapmana To a Kar-Ying Lawa. Daniel Wu ako hlavny hrdina bol tentoraz upozadeny. Filmu davam tesne tretiu hviezdicku len za vydarene vtipne sceny, ale ziadna mega komedia to tiez nie je. Proste taka blazniva blbina na jedno pozretie. 5/10.(18.9.2018)

  • demented
    ***

    Čínsky humor, žiadne kung-fu - to sú základné ingrediencie filmu, ktorý nám dáva nahliadnuť pod pokrievku odvrátenej strany triád a skutočných problémov, ktorým musí čeliť (taká vtipnejšia verzia Inferanal Affairs) :) Brutálny humor striedajú melodramatické výlevy akoby vystrihnuté z červenej knižnice. Čo fungovalo u HK klasík na jednotku, tu vďaka absencií spomínaných bitiek pôsobí film s pribúdajúcim časom dosť nudne a fádne (no vlastne nejaké mlátičky tu sú, ale VÁŽNE nestoja za reč a sú skôr trápne). Čo ma potešilo, bola epizódna rolička Yuen Biao-a, ktorého som mal spomedzi starých známych z Pekingskej opery určite najradšej (ani Jackie sa naňho nechytal). Škoda len, že tu nič zo svojho umenia nepredviedol :((22.6.2006)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace