Obsahy(1)
Curyšský abstraktní malíř Hans Richter vytvořil ve dvacátých letech sérii Rhytmus, která se pokoušela abstraktní umění převést do podoby filmu. Primitivní animační postup vycházel z malovaného základu kubistických tvarů. Svitková série nepatrně obměňovaných obrazů se skládala z roztodivně se měnících obdélníků a čtverců. Ofocené svitky se pak ve studiu Ufa proměňovaly do pohyblivých obrazců. První z nich vznikl údajně už v roce 1921, ale promítán byl až o rok později, proto je všeobecně za první abstraktní film považovaný OPUS I Waltera Ruttmanna. (Hwaelos)
(více)Recenze (16)
V rámci žánru jde o názorného zástupce abstraktního umění, v historickém kontextu o důležitý snímek, ale divácky jde spíše o dosti odtažitý a nezáživný film. ()
Zaujímavý experimentálny film o tvare a pohybe, ktorý však ponúka len to. Čistý abstrakt. ()
WTF? :) ()
Nevím jestli tady byla nějaká spojitost obrazce s hudbou nebo jestli pohyb obrazců měl vyvolat určitý dojem, nicméně musím opět hodnotit stejně jako snímek "Opus I" a to těsně nad průměrem. ()
Neviem, či obdĺžniky vo filme boli symbolom/metaforou/metonýmiou alebo bohviečím všetkým premietacieho plátna a asi to ani nechcem vedieť. Skôr si Hans Richter poriadne zablbol a mňa to ako človeka, ktorý má k podobným tvarom slabosť (na škole ma bavila deskriptívna geometria a rád som ju doučoval) celkom oslovilo. Či to nazývať filmom, je asi úplne jedno. Ak je niečo experimentálne, tak sa k tomu predsa žiadne škatuľky nehodia. ()
Vidíme zde vliv Maleviče (černé a bílé čtverce). Čistá geometrická radost a rytmika prostoru. ()
Přehlídka ničeho vydávané za NĚCO. ()
Já tomuhle druhu umění pravděpodobně nerozumím, pohybující se čtverečky ve mně nezanechaly žádné pocity. (bez hodnocení) ()
Takýto druh filmom nemám rád. Snaha o vytvorenie pocitu cez geometrické útvary nie je zrovna ľahká úloha a Richter v nej bohužiaľ neuspel. Tie tri minúty sa vlečú neskutočne dlho. ()
Pro milovníky abstraktního výtvarného umění, především Malevičova suprematismu jako stvořené.. ()
Pohybujúce sa hranoly vo mne nevyvolali veľmi pozitívne dojmy. Nebudem sa hrať na to že tam budem hľadať hlbší zmysel. Pretože je na milión percent isté že tu žiadny nie je. Aspoň keby ma vizuál trocha nadchol, ale nie.Aspoň keby sa tie hranoly pohybovali rýchlejšie a v závratnej rýchlosti by vyvolávali epileptický pocit zvrátenia, tak by som aspoň prižmúril oko.. s úcty k roku 1921- 2* ()
Dost podobné Opusům od Waltera Ruttmana, až na to, že on to měl barevné (a taky to, jenom v prvním díle, nesmyslně natahoval na 10 minut). Ale přiznám se, na ty tři minuty mě to celkem bavilo. 3* ()
Popření. ()
Čtverce a obdélníky, mizej a zase se objevujou, zvětšujou se a zmenšujou... Změna barev - čtverec na černou, pozadí na bílou - někdy kolem 3/4 filmu, možná ve 4/5 byla vážně efektní... Ale vzhledem k tomu, že děj byl krapet monotónní a nemám se moc čeho chytit, ve filmu hledám přece jen trochu něco jinýho, hvězdičkovat nebudu... A omlouvám se za prozrazení zápletky a děkuji Iggymu za odkaz v jeho komentáři... :) Po zhlédnutí podobně laděného Anémic cinéma přece jen přidávám hodnocení - 3*. ()
Nevím, čím to je, ale Richterovy čtverce na mě vždycky působily lépe než Fischingerovy kruhy. ()
Animovaný abstraktní snímek Hanse Richtera, který často bývá srovnáván s Diagonální symfonií Vikinga Eggelinga. ()
Reklama