Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Keld je instalatér a po pětadvaceti letech jej opouští manželka, otrávená letargií jeho duše i těla. Mlčenlivý muž se náhle ocitá před nelehkým úkolem - překonat apatii, která beze zbytku zaplnila jeho osiřelý byt. Náhoda jej přivede do čínského bistra, kde se seznámí s rozvětvenou rodinou majitele. A právě nový kamarád Feng po několika týdnech požádá Kelda o službu za patřičnou finanční náhradu. Má se oženit s Fengovou mladší sestrou a umožnit jí tak zůstat s rodinou v Dánsku. Slovo melodrama sice dnes už zní poněkud staromódně, ovšem druhý celovečerní snímek Henrika Rubena Genze dokazuje, že lze naplnit jeho žánrové schéma i bez hysterického týrání divákova nitra. Jemně laděnému a v náznacích vedenému vyprávění do značné míry napomáhá mlčenlivá intenzita hereckých výkonů hlavních představitelů. Keldova odzbrojující citová neobratnost tiše souzní s půvabnou křehkostí mladé Číňanky, ztělesněné greenawayovskou herečkou Vivian Wuovou. (MFF Karlovy Vary) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (47)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Promiň, že to tak říkám, ale naše manželství…to byl pohřeb.“ Tohle není zrovna to, co byste chtěli slyšet od vaší ženy po 25 letech manželství. A prodejem jejích věcí situaci moc nezlepšíte. Ale naštěstí se můžete během rozvodu jít alespoň dobře najíst ke kamarádskému Číňanovi. Ten vám nabídne krom jídla a opravy svých „tip-ťop“ trubek také peníze za falešný sňatek s jeho sestrou, která sice umí jen čínsky a svatbu nechce, ale kvůli hrozbě vyhoštění ji potřebuje. A když vy navíc musíte tučně vyplatit vaši ex… Jen 3 roky před Ukrutně šťastni natočil Genz film z jiného soudku, ale znovu mě bavil, přestože humor není to hlavní, na čem staví. Jde o postupně se rozvíjející křehkou romanci na pozadí střetu dvou odlišných kultur, která je úsměvná i smutná, a každopádně mě dokázala emočně docela dost zasáhnout, včetně konce. I díky němu dám silné 4*. „Každý den by měl být rozdělený. V pondělí a pátek chodím jíst do bufetu na hlavním nádraží. Ve středu a sobotu je to pizzerie, ale v úterý a čtvrtek jsem tady.“ - „A co v neděli?“ - „To improvizuju.“ ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Jestli něco skandinávskou kinematografii, a obzvlášť dánskou, povyšuje, tak jsou to jednoznačně lidské emoce a přirozená deprese z jejich příběhů, které Vás vtáhnou do děje tak, jako kdyby se to životní úskalí dělo Vám. V případě filmu Číňan to není jinak. Dánovi do života vstoupí jeden Číňan, který mu nabídne něco, co lidsky smýšlející postava utápějící se v samotě pravděpodobně neodmítne. Koho by ale napadlo, že to způsobí kolotoč emocí, ze kterých není cesta ven. V závěru filmu mi hlavní postavy bylo neskutečně líto a musel jsem nad ní přemýšlet i po zbytek večera. ()

Reklama

JANARYBA 

všechny recenze uživatele

Jak to vypadá, když se totální flegmatik a nekňuba co se týče práce i vztahů v již pokročilém věku nakonec zamiluje do krásné Číňanečky, kterou si byl okolnostmi donucen formálně vzít. Hlavní hrdina mi hodně připomínal Billa Murraye, ale tady mi pomalé tempo filmu vůbec nevadilo. Vděčné téma o vyvíjejícím se vztahu 2 lidí, kteří si kulturně i jazykově vůbec nerozumí. ()

charlosina 

všechny recenze uživatele

Takový malý, upřímný velkofilm. Bez zbytečných keců kolem, bez srdcervoucích scén, bez teatrálních gest... všechno plyne tak nějak přirozeně, žádné tlačení na pilu. A přece jen (a možná právě proto?) se Kinamand dostane pod kůži. // Líbí se mi tyhle "přístupné", neukecané filmy, v nichž se příběh odehrává především v obraze a obejde se bez nadbytečných (a mnohdy zbytečných) dějových vsuvek či odboček. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Jak je vidno, i zdánlivě otřepanou zápletku s fingovanou svatbou (namátkou Kolja, Mlčení Lorny, Zelená karta atd.) lze stále podat nově a originálně, s patřičnou dávkou vtipu i emocionálního náboje. Číňan je film, který posouvá ústřední motiv imigračního švindlu do zajímavé polohy: Životem poněkud otupělý instalatér Keld je člověk s klesajícím, nebo už naprosto vyprchaným zájmem o svou práci a s manželstvím dosahujícím mezního limitu funkčnosti. Zprvu to vypadá (nebo alespoň mně se tak z prvních záběrů zdálo), že na vině je Keldova letargie a nulová životní motivace. Je to však jeho žena, která nese značný díl odpovědnosti za ne příliš harmonický vztah (milenec; podvod s podpisem a přehnané nároky jako důsledek jejího charakteru). Jejich rozvodu "využije" čínský majitel bistra, který Keldovi v této obtížné situaci navrhne formální sňatek se svou sestrou. Toto samo o sobě je vděčným komediálním prvkem (který je zde do značné míry umocněn rozesmátostí majitele bistra), jenže v tomto filmu se jemná komedie mění ve velmi dojemné melodrama, odhalující stále silný tep Keldova srdce a nesporný cit, který je jen vnějškově zakryt studeným vzezřením a nemotorným chováním. Nejde zde o něžnou romantiku, neviděl bych zde ani v souvislosti s jazykovou bariérou jakousi metaforu univerzálnosti lásky - to by byla příliš kýčovitá a neoriginální interpretace. Významnější je pohled na Keldovu proměnu apatického muže ve středním věku v člověka, který chce žít (i když zprvu neví jak, neumí se zbavit své strnulosti a neohrabanosti). Naprosto nečekaná událost ve vztahu Kelda s jemnou půvabnou Číňankou tento obrat naprosto dokoná.__ Velice pěkný civilní film 4 a 1/2* ()

Galerie (4)

Zajímavosti (2)

  • Mette Horn měla původně hrát sousedku Keld (Bjarne Henriksen). Její postava byla nakonec z filmu vymazána a k vidění jsou její scény na DVD ve vystřižených scénách. Zmíněna je také titulcích v poděkování. (Cheeker)

Reklama

Reklama