poster

Deset tisíc sluncí

  • Maďarsko

    Tízezer nap

  • anglický

    Ten Thousand Suns

  • Slovensko

    Desaťtisíc sĺnc

Drama / Historický

Maďarsko, 1967, 110 min

  • Fosgo
    ****

    Černobílý maďarský pohled na životy rolnické doby předválečné i té socialistické. Vrásčité tváře starých sedláků se svoji hrdostí, ohnuté hřbety na poli se lopotící .. bědný je život rolníků, kde kůň je bohatstvím a osudem je půda, v časech, které více jak práci přejí válkám a násilí. Od předválečné rolnické chudoby přes komunistickou agitaci, radostné budování socialismu až po modernizaci vesnice... se odvíjí život na vsi ve filmové mozaice mnoha osudů. .... K nejvíce zasahujícím scénám patří příchod ozbrojených protikomunistických bojovníků roku 1956 – jak se obyvatelé zachovají ke svým sousedům, kteří jsou komunisté či zrádci pospolitosti? Doba modernizace je zpodobněna paradoxně - za chudými vesnickými chalupami se tyčí obrovské obilné silo ... a rolníci dále do úmoru dřou na svých polích. Jde také o jedno z prvních děl ukazující komunistické lágry. Formální stránka zaujme – černobílé snímání vesměs vrásčitých tváří starých sedláků je detailně působivé, davové scény natočeny tak , že každý aktér stojí, leží či plahočí se sám o sobě v rozestupech od ostatních. Obraz je tak zaplněn, ale aktérů není mnoho a jsou vlastně osamoceni. Film končí až kýčovitým „komunistickým“ světonázorem v duchu „ mnoho špatného se stalo, ale zítřek bude lepší a krásnější“ Šedesátá léta byla plna iluzí, přesto je film dosti působivý a myšlenkově podnětný.(10.11.2009)

  • Vitex
    *****

    Těžce sledovatelný film, který zachycuje a vyrovnává se s čtyřiceti lety Maďarské historie (30. – 60. léta) a především s otázkou socialismu. Tím, že na relativně malé ploše ukazuje tak dlouhý úsek a při tom vždy ukazuje to podstatné ze situace lidí oné doby, umožňuje problematiku socialismu lépe pochopit. Po stylové stránce sevřené dílo. Dlouhé pomalé záběry, krásné kompozice. Použití skoro až mystických prvků. První Maďarský film po nepodařené revoluci z r. 1956, kde se mohly objevit scény z pracovních táborů.(6.1.2007)

  • Spike17
    ****

    Film, při jehož sledování mi na mysli vyvstávaly myšlenky o velmi podobném formálním stylu jako u pozdějších filmů Bély Tarra. Tedy dlouhé záběry, různé odstíny šedi tvořící zásadní prvek filmu, pomalu plynoucí narace a nevykreslené postavy. Bohužel tady srovnávání s Tarrem končí, téma snímku (klasicky maďarské – tedy antisocialistické) mě ani z poloviny neoslovilo tolik, jako u Tarrových filmů. Nicméně, jak už jsem naznačil výše, svým stylistickým zpracováním mi vyvolal neodolatelnou atmosféru a z toho důvodu, jsem film sledoval s upřímným zaujetím. [KINEMATOGRAFIE MAĎARSKA](15.1.2017)

  • lamps
    ***

    Tohle je škoda. Tolik skvělých filmařských nápadů, tolik krásně komponovaných a bezchybně ozvučených záběrů pro příběh, kde se mnohem více pateticky hovoří a polopaticky symbolizuje, než reálně jedná a emocionálně prožívá. Maďarský film měl v šedesátých letech velký potenciál a nesmírně zajímavé tvůrce, ale utápěl se v jistém druhu (anti)socialistického vyjadřování, jehož tempo neskutečně tápe a nemá tu jedinečnou schopnost promlouvat i k budoucím generacím, jak to dokázaly třeba vrcholné snímky české nové vlny... 65%(30.11.2016)

  • Baldrick
    ****

    Historická freska maďarského venkova od časů hospodářské krize až po kocovinu z revolučních událostí padesátého šestého. A především vesnické komunity, přetvářené historickým vývojem v kolektiv. Nečernobílá, těžká jen do té míry, jak těžký byl vždy život obyčejných rolníků. Za každého režimu. Nápaditá obrazivost a promyšlené kompozice následují nosné téma životních dějů vesnického společenství. Mít možnost shlédnout někdy v budoucnu restaurovanou kopii by rozhodně stálo za to.(12.3.2019)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace