poster

Vrány

  • Polsko

    Wrony

  • slovenský

    Vrany

  • anglický

    Crows

Drama

Polsko, 1994, 66 min

  • ORIN
    *****

    Dorota Kędzierzawská je zatím mým posledním režisérským objevem (08/10), jejíž filmové projekty jsou si formou nápadně podobny. Točí výhradně minimalistické filmy někdy s až banálním dějem, přesto dokáže na malém prostoru, s minimem herců odvyprávět sugestivní příběhy, které vyvolají silné emoce. V každém ze snímků, které jsem doposud zhlédl, vystupuje jedinec "odstrčený" na okraj společnosti, v níž si obtížně hledá místo. Film Wrony odkrývá osud mladé dívky, jíž se nedostává lásky a pochopení od vlastní matky. Rozhodne se proto k útěku, s sebou přibere i "rukojmí". Rozvláčný a nepříliš postupující děj je upozaděn, film se špetkou psychologického podtextu sází především na silnou atmosféru a kvalitní herectví. Cit režisérky pro vedení dětských herců je neuvěřitelný, ve výrazu tváří mladých představitelů hlavních rolí je možno vyčíst velké množství emocí, které ve mně jako v divákovi vyvolalo neskrývané nadšení. Ještě malý dodatek. Jak ve Vránách, tak i v ostatních filmech hlavní (anti)hrdina plánuje nějaký čin, kterým sám sebe a v podstatě i diváka jakoby vytrhává z reality (podobnost snovým sekvencím), krátce poté je čin buď přímo hlavní postavou (v tomto případě), anebo něčím či někým shůry "utnut" vrácením se zpět do skutečného světa skutečných lidí, proces percepce je tím ještě zesílen. Zasloužených 5*.(5.10.2008)

  • sochoking
    ****

    Trochu depresívny film ale je som ho pozeral po polhodinovom behu v lese a tak mi endorfíny zaplavili mozog a teda som tú depku vnímal pomerne veselo. Mňa depka chytá spravidla, ked' dej okolo hlavnej hrdinky či hrdinu sa odohráva v čase, ked' sú všetci zrovna v robote, v škole alebo neviem kde, a teda sú všetky ulice opustené, prázdne a vyľudnené. Zábery potom zachytávajú len to decko ako sa nudí na malom dvore niekde uprostred ošarpaných pavlačových domov zatuchlých od šťánky a psích hovien. Okrem takýchto záberov sú tu i zaujímavejšie. Mne sa bohovične páčil ten s tým vypusteným balonom na svatbe, alebo i ten spoza okna v električke. Kedže filmy o outsajderoch a vydedencoch mám rád, ani tento nie je výnimkou, avšak ku koncu som sa už i nudil, takže jednu hviezdičku si dovolím ubrať.(26.4.2012)

  • emma53
    ****

    "Láska je velký nedostatek naší doby." Strašně smutné drama o holčičce a o její touze po lásce své matky, které se jí ale nedostává. Opravdu velmi emotivní a depresivní s naprosto vynikajícími výkony Vrány v podání Karoliny Ostrožny a maličké, kterou kouzelně zahrála Kasia Szczepanik. Výstižné komentáře : O*R*I*N, Lollirod.(16.2.2013)

  • Mahalik
    ****

    Podezírám Dorotu z geniality; nejdříve duševní rozpoložení seniorky v Pora umierać, posléze samota, která se usídlila v těle chlapce v Jestem. Nyní děvčata. Ochromila mě především snaha nejít příliš ke kýči. A mocné kladivo, které se rozmáchlo ve chvíli, kdy došlo na recitační scénu. Dokazuje to, že dospělost občas může být i v děcku. Wrony jsou zážitek. Mám pocit, že jsou jedním z těch, o nichž se říká, že člověka rozmělní - právě tím, že vypráví o něčem, tak zřejmým. A samota tím, řekl bych, rozhodně je.(23.5.2013)

  • radektejkal
    ****

    Film, či spíš studie chování, která se pomalu rozjíždí a - i přes krátkou stopáž - není dlouho jasné, jakým směrem se bude ubírat. O to je překvapení větší a napětí vyšší... Pojem "mladá maminka" (kterou je možná třeba z tohoto důvodu i zplnoletnit), a podobně "mladí rodiče", jsou dnes obsoletní pojmy, ale koukejte, jak si šestiletá "matka" se svou tříletou "dcerkou" rozuměly, jak plný den prožily. Samozřejmě je přitom třeba skutečnou matku a její dcerku postavit do kontrastu (první polovina filmu). A taky se nesmíme ptát, jak se to líbilo jejím (té tříleté) skutečným rodičům. Proto se raději neptejme, kdy si děvčata zas někam společně vyrazí...(3.2.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace