Režie:
Amos GitaiScénář:
Amos GitaiKamera:
Laurent BrunetHrají:
Natalie Portman, Hana Laslo, Hiam Abbass, Carmen Maura, Makram Khoury, Aki Avni, Shredi Jabarin, Liron Levo, Uri Klauzner, TinkerbellObsahy(1)
Divácky nejvděčnější Gitaiův film o soužití lidí ze Západu, Izraelců a Palestinců se opírá o herecký koncert tří žen. Američanka Rebecca se rozešla se snoubencem, protože nedokáže žít v Izraeli. Izraelská taxikářka Hanna jede vymoci manželův dluh. A Palestinka Leila je dlužníkova přítelkyně. Všechny tři se setkají v bezcelní zóně v severovýchodním Jordánsku, kde spolu lidé všech vyznání bez problémů a zášti obchodují s auty. Hrdinky nemají na konfliktu na Středním východě nejmenší zájem - ale všechny tři bolestně řeší jeho důsledky. Film navazuje na linii danou snímkem Kaddosh (Svatý), kde Gitai poprvé zdůraznil to, co opakuje dodnes: „Klid do regionu může přinést jen obrat v politice - moc by měly dostat ženy.“ (Febiofest)
(více)Recenze (30)
. „Jediná věc, která je v Izraeli jistá, je intifáda. A válka.“ Izraelka Hanna a Američanka Rebecca jsou na společné cestě do Free Zone (mezi Sýrií, Saudskou Arábií a Irákem), kam jede Hanna dokončit obchod s Palestinkou .. „Myslím, že je opravdu důležité, znát jazyk svého nepřítele. Škoda, že Izraelci nemluví arabsky jako Palestinci mluví hebrejsky. Možná by se věci změnily.“ Na mrazivou atmosféru filmu a úvodní vlezlou odrhovačku ...... „.přišel Anděl Smrti a zabil řezníka, který zabil vola, který vypil vodu, která uhasila oheň, který spálil hůl, která zbila psa, který zardousil kočku, která snědla jehně, které koupil můj otec.Jen za dvě mince.Jehně! Jehně!..... Jak dlouho bude trvat tenhle koloběh? O pronásledovateli a pronásledovaném, o popravčím a oběti.Kdy skončí tohle šílenství?“, jen tak nezapomenu! ()
Film, na který určitě jen tak nezapomenu. Za prvé jsem ještě nikdy neviděl nic natočené podobným stylem. Za druhé mě dostaly prakticky všechny tři herečky i jejich postavy. A v neposlední řadě je zde krásně zpracováno téma konfliktu na Blízkém východě - nenásilně, jemnými náznaky jeho dopadů na obyčejné lidi. Víc takových snímků! ()
LFŠ 2008 Vyprázdněná narace. Podvratnost v každém ohledu. Odrhovačka s jehňátkem. Plačící Natalie. Juxtapozice a nutnost naladit se na časté změny temporytmu. Řešení izraelsko-palestinských vztahů. Hudba spojující osudy postav. Znalost míry. Film o (ne)možnosti dialogu. Přepisování minulosti. Formální progresivita, v níž se zpřítomňuje minulost, přechytračuje se divák a vertikalizuje se časoprostor. Nejlepší film "filmovky". ()
Hodně zvláštní a kontroverzní film jak jeho dějem, hereckým obsazením i ztvárněním.. Spousta nicneříkajících záběrů na pustinu, spousta najetých kilometrů autem, spousta promlčených scén.. V ději divákovi asi 70% souvislostí uniká.. Ale to není to hlavní.. V těch několika málo dialozích je řečeno spousta hluboké životní pravdy.. Málokterý film či dokument mi dokáže podat tak podrobnou zprávu o tom jaké je to v této oblasti žít.. Natalie Portman do filmu zapadla naprosto přirozeně, obě herecké kolegyně nijak nepřevyšovala svou krásou ani svým talentem, ale naopak držela celek.. Vůbec se mi nelíbil záměr promítat dvě dějové linie přes sebe.. A nepochopila jsem konec.. Ale nějak to na mě působilo jako celek zajímavě a harmonicky.. Jak říkám, kontroverze ve všech směrech.. ()
Na tento film mám zásadně odlišný názor, než zdejší uživatelé. Už úvodní scéna, ať herecky náročná, dává tušit, že půjde o rozvláčnou nudu. A ta bohužel prostupuje celým filmem. Vesměs mi to přišlo taky takové zmatečné, ani pořádně nevím, co se zrovna dělo, nebo motivaci Natalie Portman. No a na nějaké politické či filozofické narážky, na ty se můžu vysrat když mě film nebaví. Art zkrátka není můj šálek kávy, ale v rámci doplnění Nataliiny filmografie jsem musel. ()
Galerie (5)
Photo © Bac Films
Zajímavosti (2)
- Pri natáčaní napadol hercov dav ultraortodoxných židovských veriacich, ktorý konfrontoval Natalie Portman a jej kolegu Akiho Avniho, keďže sa im nepáčilo bozkávanie sa páru počas nakrúcania scény pri jeruzalemskom Západnom múre. Dav sa dobíjal na scénu a kričal na nich: "Amorálne, amorálne!" Polícia požiadala hercov, aby odišli a vrátili sa neskôr, s čím museli súhlasiť. (Arsenal83)
- Film bol natáčaný v Jordánsku a Izraeli. Ide o prvý prvý izraelský film, ktorý sa natáčal v Jordánsku. (Arsenal83)
Reklama