poster

Sépie a velryba

  • Česko

    Oliheň a velryba

  • USA

    The Squid and the Whale

  • Slovensko

    Sépia a veľryba

  • Velká Británie

    The Squid and the Whale

Drama / Komedie

USA, 2005, 81 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • emma53
    ***

    Celkem průměrný příběh o rozvádějících se rodičích dvou teen synů, kteří se horko-těžko vypořádávají se svými vlastními problémy a ještě navíc stojí před rozhodnutím u kterého z rodičů budou vlastně žít a jejich prozření, že rodiče nejsou tak ideální, než jaké byli jejich iluzorní představy. Chybělo tam trochu větší prokreslení hlavních postav. Takhle to budilo dojem, že každý z nich bojoval hlavně sám za sebe a otevřený, rádoby zajímavý konec mě tentokrát také nijak zvlášť nenadchnul. Plusovým pozitivem byi rozhodně Pink Floydový soundtrack. Nad trojku dnes ale rozhodně nejdu.(24.11.2012)

  • Malarkey
    ***

    Nezajímavé drama odehrávající se v rodinných kruzích rozpadající se rodinky se dvěma dětmi. Vcelku zajímavá hudba, bohužel nezachrání nudný scénář. Občas se tam objeví pár hlášek a tak to filmu trochu ulehčí od psychologicky vypjatých scén. Díky bohu že to není delší a i tak se to celkem snést dá. --- Jo je to velmi Kafkovský – No protože to napsal Franz Kafka(31.8.2006)

  • Morien
    ***

    Tak jsem si to nechala rozležet a jsem připravena plivat názory. Předně - nemám ráda Pink Floyd a tím jde část působivosti filmu už od začátku mimo mě. Za další - Baumbach jako by se trochu rozpačitě/bezradně nemohl rozhodnout, o čem chce vyprávět. Bere si zápřah, jakože objektivně o celé rodině a tak, ale potom to očividně nedodržuje. Třeba matka, na rozdíl od všech ostatních členů rodiny, nikdy není sama, vždycky jenom s někým z mužů, a tito muži ji nikdy nenechají mluvit o tom, o čem by ona sama chtěla doopravdy mluvit, vždycky s ní mluví jenom sami o sobě. A hlavně všichni pořád mluví - a o nesmyslech, bleh. Já vím, že to je z velké části záměrně, ale stejně. Chtěla bych tam víc takových scén, jako když na konci otec říká, že by si mohli o všem pohovořit u jídla, a matka se místo slovního vyjádření nekontrolovatelně rozesměje. Linka mladšího bratra v průběhu značně zeslábne a na konci z pointy vymizí, protože ve skutečnosti Baumbach nejvíc chce mluvit o démonu, kterého si otec nad sebou vyrábí ze svého ega a slabošství, způsobu, jakým tímto démonem kazí a tráví staršího z bratří, a způsobu, jakým se z toho starší bratr snaží nevymanit nebo vymanit. Z tohoto úhlu mi přijde líto, že se Baumbach začaroval do toho nemastného neslaného indie žánru, který mu nedovoluje se nijak pořádné rozšoupnout, protože to je regulérní horor a jako takový bych to chtěla vidět vyprávěné. To mě přivádí k myšlence, že on je spíš asi doopravdy spisovatel nebo scenárista, ale ne úplně režisér, protože (kromě zkratky, což se mi zase ale líbilo) nepoužívá filmovou řeč a filmové prostředky, všechno ukazuje jako na divadle.(6.11.2016)

  • Matty
    ***

    Ze začátku se mi film líbil. Jeho posmutnělá atmosféra mi padla do noty, chování postav bylo věrohodné, můj zájem zjistit, co s nimi bude dál nemalý. Dál s nimi moc nebylo, začali se chovat zvláštním způsobem, vlastním mnoha postavám z mnoha nezávislých amerických filmů (slovíčko „weird“ jej vystihuje dokonale). Začali se mi odcizovat a najednou mi bylo lhostejné, kam směřují a jak skončí. Začala mě otravovat nezáživná režie (i těch sedmdesát minut je hodně!), laciná symbolika a scény, které nejspíš měly vzbuzovat smích právě a jenom svou nepatřičností. Mou pozornost dále udržoval pouze výtečný soundtrack (s četným výskytem písní od Pink Floydů) a víra ve strhující finále, které mě přiměje přehodnotit žebříček svých životních hodnot (nebo něco podobného). Konec úmyslně mnoho neříká, je stejně mlčenlivý a náznakový jako většina filmu, takže si každý může říct, že v tom jistě byla nějaká hluboká myšlenka a s dobrým pocitem jít spát. Sépie a velryba nepřináší nic nového, pouze o některých problémech pojednává s větší otevřeností. Jakoby tvůrci vykřikovali „hele, my máme koule ukázat dvanáctiletého masturbujícího kluka!“. Je to ubohé? Není to ubohé? Značí to automaticky kvalitní umělecký film? Nedokáži posoudit. Stejně tak nedokáži posoudit, jak moc dobře tady hrála moje oblíbená herečka Laura Lynney, ale troufl bych si tvrdit, že moc. A Jeff Daniels byl taky „pravdivý“. 70% Zajímavé komentáře: Nick Tow, d-fens(21.4.2008)

  • d-fens
    ***

    Veľmi zaujímavé, hodné ďalšieho "skúmavejšieho" zhliadnutia... Čistokrvný psychologický, ale nie ťažký film, pojednávajúci nielen snáď o žiaľ prirodzenej rozorvanosti a blúdení detí (a aj rodičov) po rozchode-rozvode, ale aj o tajomných jemných nitkách spomienok, zážitkov, dedičných vlastností a podobností, osobných tráum, skrytých trápení v rodine, ktorými sú jednotlivý členovia vedome a podvedome poprepájaní, a ktoré v takejto hraničnej situácii rozpadu jednoty rodiny zapríčiňujú veľmi neočakávateľné až deštruktívne správanie, konanie a devalváciu vzťahov medzi jednotlivými členmi.... Napriek tomu je zo všetkých cítiť obrovskú túžbu až existenciálnu potrebu po znovuzjednotení... akoby nejaká neznáma sila pôsobila aj proti logike rozumu, hovoriaceho, že ďalší spoločný život je nemožný, aj proti urazeným citom, hrdosti a pocitu nespravodlivosti a ublíženia.... akoby rodina bola niečo posvätné, čo sa nikomu nepodarí vo svojom srdci potlačiť, rozumom rozdeliť, argumentami vyvrátiť alebo nebodaj vymazať, vygumovať... akoby rodina bola nerozdeliteľná, večná!!(24.2.2008)

  • - Do hlavní role byl obsazen Bill Murray, ale ten na poslední chvíli odmítl, protože si chtěl dát po natáčení filmu Zlomené květiny (2005) pauzu. Později ho nahradil Jeff Daniels. (Cheeker)

  • - Noah Baumbach chtěl, aby film režíroval Wes Anderson. Anderson ale přesvědčil Baumbacha, aby se o režii postaral sám. (Cheeker)

  • - Film byl natočen za 23 dní. (Cheeker)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace