poster

Sépie a velryba

  • Česko

    Oliheň a velryba

  • USA

    The Squid and the Whale

  • Slovensko

    Sépia a veľryba

  • Velká Británie

    The Squid and the Whale

Drama / Komedie

USA, 2005, 81 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ***

    Vzorový příklad "smart cinema". Podobné indie komedie na začátku 21. století (možná v reakci na destabilizaci tradičních hodnot po 11. září) začali ve velkém točit američtí nezávislí tvůrci. Jako jeden z prvních díky nim zásluhou ocenění v Sundance a pozitivní kritické odezvy prorazil právě Baumbach (který už nicméně natočil tři filmy v 90. letech). Víceméně epizodické vyprávění, jehož tempo odpovídá emociálním pohnutkám hrdinů, ironický odstup od divných, záměrně nesympatických a sexuálně ne(u)spokojených postav, dysfunkční rodinné vztahy, intelektuální hrdinové, kteří vedou rozhovory o Kafkovi a obdivují francouzskou novou vlnu. Humor je zde o něco sušší a provokativnější než ve filmech Woodyho Allena, oproti němuž si Baumbach také více hraje s různými vizuálními paralelami a symboly, takže film, byť natočený ruční 16mm kamerou, vyniká vrstevnatými kompozicemi s vtipnými detaily v zadním plánu. Oceňuji zejména brutální upřímnost scénáře, který režisér údajně napsal podle vzpomínek na vlastní mládí, ale rozhodně nejde o film, který bych si oblíbil a chtěl se k němu vracet. 70% Zajímavé komentáře: Nick Tow, d-fens(21.4.2008)

  • Terva
    ***

    Ocenění: Oscar '05 - nominace: původní scénář Zlaté glóby - nominace: film (muzikál/komedie), herec v muzikálu/komedii (J. Daniels), herečka v muzikálu/komedii (L. Linney) Austin Film Critics Association - původní scénář, vedlejší herečka (L. Linney), nejnadějnější filmař (N. Baumach) Gotham Awards - herecký ansámbl Las Palmas Film Festival - herečka (L. Linney) Los Angeles Film Critics Association Awards - scénář National Board of Review - původní scénář National Society of Film Critics Awards - scénář New York Film Critics Circle Awards - scénář Satellite Awards - vedlejší herečka v dramatu (L. Linney) FF Sundance - režisérská cena Toronto Film Critics Association Awards - herečka (L. Linney), scénář. Režie a scénář : Noah Baumbach. Kamera : Robert D. Yeoman. Hudba : Britta Phillips a Dean Wareham. Jeden háže vinu na druhého a nikdo nechce vzít zodpovědnost na sebe......(5.8.2011)

  • Richie666
    ***

    Na tomhle mě nejvíc zaujalo, jak hrůzně to vypadá, když osobnost dětí je silně ovlivněna egem a patáliemi vlastních rodičů. Sépie s velrybou to ukazují opravdu brilantně a možná proto se na tento film dobře dívá; ani v nejmenším rozhodně nenudí. Je vidět, že to není jen blbá a laciná povídačka. Ovšem pokud se zrovna nenacházíte v rozvodovém řízení nebo na pokraji zhroucení partnerského vztahu (nebo těsně po něm), moc vás to nedojme. Mě to nedojalo, a to se tam zrovna nacházím. Takže v tom bych spatřoval to hlavní mínus. Všechno je to takové narychlo. Matka se nasere u tenisu a druhej den už bydlí každý zvlášť. Padlo to tam tak rychle, že jsem ani nestačil pochopit, že o nic jiného už tam v podstatě nepůjde. Takže prostě přes tři nepůjdu, čímž bych však nechtěl říct, že by se mi to nelíbilo.(27.7.2007)

  • Laurent
    ***

    Dobré by bylo vyzdvihnout psychologii postav. Ta zajistila autentičnost a také přesah děje do minulosti, což je snad onen hlubší smysl. Na začátku je zápletka s rozchodem rodičů a pak už děj plyne bez jakýchkoli výrazných zvratů až ke konci, který neobsahuje žádnou zřetelnou pointu. Jde o to, že na začátku to celé vypadá jako manželská krize, která rodiče postihla, ale později v průběhu filmu se ukazuje, že se jedná o vztah manželů, který byl téměř od začátku vadný a který neblaze postihl celou rodinu. To lze vyvodit mimo jiné z mimořádného chování dětí a také třeba z (ne)reakcí rodičů. Nikdo například neřešil, že 12-ti letý kluk popíjí alkoholické nápoje. Ze zpětného pohledu je zřejmé, že příběh je vyprávěn z pohledu dětí a to od chvíle, kdy si poprvé všimly nějakého problému a následně objevují problémy i v minulosti. Jedná se o ztrátu iluzí a snahu o vypořádání se s ní. Snímek je velmi chytrý, ale spíše nenápadně. Nevyjádřenou psychologickou minulost postav lze docela dobře domyslet.(6.8.2011)

  • d-fens
    ***

    Veľmi zaujímavé, hodné ďalšieho "skúmavejšieho" zhliadnutia... Čistokrvný psychologický, ale nie ťažký film, pojednávajúci nielen snáď o žiaľ prirodzenej rozorvanosti a blúdení detí (a aj rodičov) po rozchode-rozvode, ale aj o tajomných jemných nitkách spomienok, zážitkov, dedičných vlastností a podobností, osobných tráum, skrytých trápení v rodine, ktorými sú jednotlivý členovia vedome a podvedome poprepájaní, a ktoré v takejto hraničnej situácii rozpadu jednoty rodiny zapríčiňujú veľmi neočakávateľné až deštruktívne správanie, konanie a devalváciu vzťahov medzi jednotlivými členmi.... Napriek tomu je zo všetkých cítiť obrovskú túžbu až existenciálnu potrebu po znovuzjednotení... akoby nejaká neznáma sila pôsobila aj proti logike rozumu, hovoriaceho, že ďalší spoločný život je nemožný, aj proti urazeným citom, hrdosti a pocitu nespravodlivosti a ublíženia.... akoby rodina bola niečo posvätné, čo sa nikomu nepodarí vo svojom srdci potlačiť, rozumom rozdeliť, argumentami vyvrátiť alebo nebodaj vymazať, vygumovať... akoby rodina bola nerozdeliteľná, večná!!(24.2.2008)

  • - Film byl natočen za 23 dní. (Cheeker)

  • - Příběh je natočen na 16 milimetrový film, převážně ruční kamerou. (Terva)

  • - Noah Baumbach chtěl, aby film režíroval Wes Anderson. Anderson ale přesvědčil Baumbacha, aby se o režii postaral sám. (Cheeker)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace