poster

Sépie a velryba

  • Česko

    Oliheň a velryba

  • USA

    The Squid and the Whale

  • Slovensko

    Sépia a veľryba

  • Velká Británie

    The Squid and the Whale

Drama / Komedie

USA, 2005, 81 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    ***

    Tak jsem si to nechala rozležet a jsem připravena plivat názory. Předně - nemám ráda Pink Floyd a tím jde část působivosti filmu už od začátku mimo mě. Za další - Baumbach jako by se trochu rozpačitě/bezradně nemohl rozhodnout, o čem chce vyprávět. Bere si zápřah, jakože objektivně o celé rodině a tak, ale potom to očividně nedodržuje. Třeba matka, na rozdíl od všech ostatních členů rodiny, nikdy není sama, vždycky jenom s někým z mužů, a tito muži ji nikdy nenechají mluvit o tom, o čem by ona sama chtěla doopravdy mluvit, vždycky s ní mluví jenom sami o sobě. A hlavně všichni pořád mluví - a o nesmyslech, bleh. Já vím, že to je z velké části záměrně, ale stejně. Chtěla bych tam víc takových scén, jako když na konci otec říká, že by si mohli o všem pohovořit u jídla, a matka se místo slovního vyjádření nekontrolovatelně rozesměje. Linka mladšího bratra v průběhu značně zeslábne a na konci z pointy vymizí, protože ve skutečnosti Baumbach nejvíc chce mluvit o démonu, kterého si otec nad sebou vyrábí ze svého ega a slabošství, způsobu, jakým tímto démonem kazí a tráví staršího z bratří, a způsobu, jakým se z toho starší bratr snaží nevymanit nebo vymanit. Z tohoto úhlu mi přijde líto, že se Baumbach začaroval do toho nemastného neslaného indie žánru, který mu nedovoluje se nijak pořádné rozšoupnout, protože to je regulérní horor a jako takový bych to chtěla vidět vyprávěné. To mě přivádí k myšlence, že on je spíš asi doopravdy spisovatel nebo scenárista, ale ne úplně režisér, protože (kromě zkratky, což se mi zase ale líbilo) nepoužívá filmovou řeč a filmové prostředky, všechno ukazuje jako na divadle.(6.11.2016)

  • Houdini
    ***

    Oscar 1 nominace: Scénář(4.2.2006)

  • genetique
    ***

    Cez všetku originalitu, ktorú v sebe má názov, film tú svoju akosi nenachádza. Akoby sa vo všetkým obsahovým viac podobal na tú sépiu. Malý, tvarom nevýrazný, obsahovo jednotvárny. Patrí do kategórie nezávislých, kde si herci viac všímajú a využívajú svoje herecké vlohy, tak aspoň tým to celé zachraňujú a na celkový pomalý, pomerne nudný príbeh (teraz naozaj nechápem nomináciu na scenár) sa dá aspoň pozerať. 60%.(5.12.2007)

  • Terva
    ***

    Ocenění: Oscar '05 - nominace: původní scénář Zlaté glóby - nominace: film (muzikál/komedie), herec v muzikálu/komedii (J. Daniels), herečka v muzikálu/komedii (L. Linney) Austin Film Critics Association - původní scénář, vedlejší herečka (L. Linney), nejnadějnější filmař (N. Baumach) Gotham Awards - herecký ansámbl Las Palmas Film Festival - herečka (L. Linney) Los Angeles Film Critics Association Awards - scénář National Board of Review - původní scénář National Society of Film Critics Awards - scénář New York Film Critics Circle Awards - scénář Satellite Awards - vedlejší herečka v dramatu (L. Linney) FF Sundance - režisérská cena Toronto Film Critics Association Awards - herečka (L. Linney), scénář. Režie a scénář : Noah Baumbach. Kamera : Robert D. Yeoman. Hudba : Britta Phillips a Dean Wareham. Jeden háže vinu na druhého a nikdo nechce vzít zodpovědnost na sebe......(5.8.2011)

  • Nick Tow
    **

    Ani v najmenšom nezdieľam nadšenie svojich hodnotiacich kolegov. Už úvodná scéna rodinného tenisového zápasu (obrazová metafora toho, kto bude s kým a proti komu hrať v priebehu filmu) mi pripadala lacná a schematická - a tento pocit ma málokedy opustil celých ďalších 80 minút. Z dialógov celý čas šuští papier, údajná realistickosť a civilnosť postáv mi skôr zaváňala topornosťou a ďalšia VEĽKÁ metafora s krádežou pesničky Pink Floyd (akože neschopnosť postáv žiť svoj život autenticky) je už vyslovene z rodu trápnych. Najtrápnejšou je ale postava Bernarda, ktorého "literátsky" jazyk by aj v paródii na pseudointelektuálov pôsobil prepísknuto. Veru, miestami som až neveriacky krútil hlavou. Ten film je totiž natočený rovnako nepodarene, ako nepodarene žijú svoje životy jeho protagonisti.(4.8.2006)

  • - Laura Linney dostala scénář od Erica Stoltze už v roce 2000 během natáčení filmu The House of Mirth (2000). Okamžitě účast přijala. (Cheeker)

  • - V roce 2006 vznikla v Londýně kapela s názvem Noah and the Whale, která svým názvem odkazuje právě na tento film. První část názvutvoří křestní jméno režiséra Baumbacha a druhá poukazuje přímo na název. (est)

  • - Noah Baumbach chtěl, aby film režíroval Wes Anderson. Anderson ale přesvědčil Baumbacha, aby se o režii postaral sám. (Cheeker)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace