poster

Brendan a tajemství Kellsu

  • Francie

    Brendan et le secret de Kells

  • anglický

    The Secret of Kells

  • anglický

    Brendan and the Secret of Kells

    (festivalový název)

Animovaný / Dobrodružný / Fantasy / Rodinný

Belgie / Irsko / Francie, 2009, 75 min

Scénář:

Fabrice Ziolkowski

Hudba:

Bruno Coulais

Producenti:

Didier Brunner, Paul Young
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mr.filo
    *****

    Neobyčejně příjemný pohled na život ve staré osadě a vznik jednoho z nejcennějších irských pokladů (iluminovaný rukopis několika částí bible) Famózní přechody scén (a jakých scén!), neuvěřitelná atmosféra, hudba zvoucí nejen k tanci a neočekávané postavy záporáků. Tento animovaný film dovedně kombinuje tradiční animaci ručně kreslených postav a 2D počítačovou animaci na flash pozadí. http://www.youtube.com/watch?v=Ai0h886JCMw S politováním musím konstatovat, že český dabing ubírá dvě hvězdy! (15.2.2012)

  • ScarPoul
    ****

    Tomm Moore vytvoril nezvyklí animák. Pripomína to tie poetické náboženské snímky o kráse jednoduchosti a stretnutí mýtu s legendou. Kresťanstvo tu stojí v čelnom súboji s Vikingami a rovnako aj s mytológiou. Postavičky sú jednoduché. Svet čo ich obklopuje je komplexný a plný všakovakých detailov. Pripomínalo mi to z časti komiksy Craiga Thompsona. Posolstvo je viac menej jasné, ale aj napriek tomu film nejde po priamočiarej línií dejových zvratov. Všetko má svoju kauzalitu a všetko má svoj čas a opodstatnenie. Veľmi sa teším na ďalší Mooreov film.(31.12.2014)

  • Adam Bernau
    ****

    Nakonec dávám jen čtyři, protože tento skvělý film sám sebe trestuhodně oslabuje, např. hned úvodní přetaženou scénou komického nahánění husy nebo povrchní zarputilostí strýcova ochranného zákazu vycházení a vůbec oblíbenou lacinou komformnní konstalací rolí jednotlivých postav a jejich činností (např. pojetí místních iluminátorů jako dobráckých komických šmoulů). Především se ale film tolik zhlíží v sebeurčení motivy keltské výtvarné kultury a z něj čerpající skvělé iroskotské tradice knižní iluminace, že zcela pouští ze zřetele, čemu toto umění sloužilo. "Kniha" je neustále skloňována takřka jako zdroj vší moudrosti a spásy, její ilustrace (a "nejdůležitější stránka") jako posvátné veledílo, ale vůbec nevíme, proč. O co v této knize jde, je zcela mimo veškerý zřetel, přestože po celý film téměř neopustíme zdi křesťanského kláštera, v němž byla pravděpodovně dokončena (jde o proslulou "Book of Kells", evangeliář někdy z konce 8. stol., nejskvělejší památku iroskotské iluminátorské školy). V klášteře si vzájemně konkurují dvě priority: obrana před vnějším nebezpečím a práce na výzdobě knih. Ale proč vlastně ten klášter existuje, co je bytostným určením křesťanského kláštera, netušíme. Ale ani nám není dáno nahlédnout do tvůrčího procesu a smyslu práce iluminátorů, přestože je celý film právě o tom. Nicméně: Šťastnou náhodou jsem krátce před zhlédnutím tohoto filmu četl knihu Antonína Nováka Vědomí středověku, díky čemuž jsem mohl vidět, že tento film je celý vytvořen z keltských výtvarných motivů - jsou všude (především v lese), celý svět se z nich v tomto filmu skládá. Tyto motivy měly přes svou abstraktnost svou konkrétní symboliku už ve svém původním pohanském prostředí, odkud byla s obdivuhodnou přirozeností a příhodností přenesena do výtvarné kultury křesťanské. Přitom není od věci si uvědomit, že tato výtvarná kultura byla po kontinentě rozšířena v souvislosti s činností iro-skotských misionářů, která v raném středověku možná pro Evropu zachránila katolické pravověří. (Tento motiv se zdá být půvabně naznačen v závěru filmu, nakonec však opět vidíme, že Brendan pouze roky bloumal s "Knihou" po světě). Jako filmová pocta Knize kellské je tento film výborný, výtvarně skvěle jsou také pojati mimo jiné Vikingové a zvláště zkáza kláštera. Klíčovou (a nejpůsobivější) scénou je zajisté Brendanův zápas s Kromem - podsvětní obludou, od které musí získat "oko svatého Kolumby", tedy schopnost tvůrčího vhledu. Krom je pojat jako bájný Leviathan, pranetvor ztělesňující počáteční chaos - jeho nekonečný sebelabyrint (připomínající také jisté keltské výtvarné motivy) Brendan nakonec spoutává křídou načrtnutými liniemi - dává formu neohraničené tvůrčí potenci, zakládá řád. Zápas se odehrává pod vodou, v podzemní jeskynní tůni - tedy v psychické hlubině nevědomí. Náboženství, mýtus, řád přirozenosti, psychoanalýza, tvůrčí génius - to vše je v této krátké scéně přítomno. Pojímána přísně dějově, vyzněla by velmi nesmyslně - tato scéna musí být vykládána, právě jako jsou vykládány mýty nebo sny. S pozdějším, rovněž irsko-mýtickým Moorovým filmem Píseň moře má tento společné to, že jde o příběh osiřelého chlapce, který musí cosi zásadního překonat, což se děje v alianci s dívkou, jejíž vlastí je zásvětno a bez níž by to nedokázal. V obou filmech se potýká s ochranitelským, dobrým, ale (vážnými starostmi či bezbřehým zármutkem) poznamenaným a nechápajícím otcem (resp. strýcem), v obou je silný protiklad bezpečného domovského ostrova (maják, resp. klášter) a nepřátelského (možná jen údajně nepřátelského) vnějšího světa. Bohužel, ačkoli je Brendan a tajemství Kellsu skvělejším (více se skvícím) filmem než Píseň moře, na rozdíl od ní nelze o tomto filmu říci, že by v něm nebylo nic zbytečného, nic samoúčelného, nic nedotaženého.(6.6.2015)

  • VenDulin85
    *****

    Tento způsob animace zdá se být... neuvěřitelně dobrý :-). Obzvláště záběry lesa, přírody mě uchvátily a lehoulinká melodie Irska dokonala své. Brendanovy snové vize byly úžasné, škoda, že něco takového nebylo natočeno, když jsem byla... ehm capart, protože to je fantazie a "ulítavost" ještě ohebnější a hbitější... Jako štvaná zvěř jsem si připadala, když mi bylo kázáno, domlouváno, spíláno, předeno, smlouváno, podsouváno, ať se na to podívám... A dnes, kdy dotazování (i jiných osob, ano, ploutvonožci se uchylují i k takovým intrikám) a teplotní rekord vykonaly své, jsem snímek zhlédla, posoudila, a... no tak jooo, jsem nadšena, unešena, dojata, sázím za pět* a sypu si popel na svou bídnou hlavu ;-)(6.8.2013)

  • bassator
    ****

    Vizuální pecka, dech-beroucí atmosféra, dokonalá animace, úžasná hudba, miloučké postavičky a třeba i ideální délka filmu udělala z neznámé věci pro mne nezapomenutelný zážitek. Jen trochu škoda toho příběhu (hlavně závěru), který si myslím, že se dal udělat lépe... - 18. 5. 2012 - 85%(18.5.2012)

  • - Film získal dvě ceny diváků. Jednu na Annecy International Animated Film Festival. Druhou na MFF v Edinburghu (Skotsko, Velká Británie). (Terva)

  • - Jméno kočky Pangur Ban použil již v 8. století irský mnich pro kočku ve své básni. Hrdinka Aisling se pak jmenuje podle žánru irské poezie ze 17. století. V irštině znamená její jméno „noční sen“. (mr.filo)

  • - Práce na filmu začaly v roce 1999 potom, co režisér Tomm Moore se svými kamarády zhlédl filmy The Thief and the Cobbler (1993) od Richarda WilliamseLegendu o Mulan (1998) od Disneyho. Zvrárnění těchto dvou filmů inspirovalo Moora k vytvoření stylu založeného na irském umění. (dinamit_1)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace