Reklama

Reklama

Zbav nás od zlého

  • Dánsko Fri os fra det onde (více)
Trailer

Moderní skandinávský morytát o relativitě dobra. Snímek dánského režiséra Oleho Bornedala bývá často přirovnáván k filmu Strašáci Sama Peckinpaha, kde také sledujeme civilizovaného a městským luxusem změkčilého muže bojovat o přežití své rodiny proti lynči barbarských venkovanů. Jenže zatímco v proslulém snímku amerického klasika byla východiskem krize maskulinity hlavního hrdiny potažmo démonizace venkova, dánský film je vystavěný jako moderní parafráze na morytáty. Stejně jako staré historky o mordech a zločinech i zdejší kruté vyprávění předkládá divákům otázky stran morálky, viny a trestu či dobra a zla. Bezútěšný svět dánského maloměsta stojí rozkročen mezi klidnou idylkou pro rodiny z vyšší střední třídy a pivem i tělesnými tekutinami nasáklou každodenní realitou bílé lůzy. Během městské veselice eskalují tamní vztahy, když je gastarbeiter, jenž přišel v bývalé Jugoslávii o celou rodinu, nařčen, že zabil ženu nacionalisticky smýšlejícího předáka místní komunity. Lynčovanému muži poskytne ve svém domě útočiště úspěšný advokát. Dříve poklidné sídlo za městem se stane místem vypjaté konfrontace krvežíznivého davu a muže, jenž automaticky ctí zásady justice a právní společnosti. Stylově vytříbený snímek pojednávající o xenofobii, bezpráví a bestialitě dřímajících v základech lidských společenství se stal mezinárodní senzací především mezi filmovými fanoušky a byl uveden na řadě festivalů včetně Toronta, Pusanu a Sitges. Režisér Ole Bornedal na sebe upozornil již debutem Noční hlídač (1994), který o tři roky později ve vlastní režii předělal pro americký trh pod názvem Hlídač mrtvých v hlavní roli s Ewanem McGregorem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (145)

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Kdyby někdo tento film původně zamýšlel jako oficiální remake kultovního exploitaition horroru/dramatu Straw Dogs (1971), byl bych již dopředu velmi pobouřen. Takto však tento odvážný historický kult dostal moderní podobu, která vzala všechny dějové linky a vztahy, a z původního Straw Dogs udělala film velmi podobný, ale přitom naprosto neodhadnutelný, nevypočitatelný a zejména dostala v tomto filmu jakousi "poctu", nikoliv vykrádačku. Ano toto je pocta jednomu z největších filmových kultů subžánru exploitaition, která má úúúžasný look, tzn, to, jak vypadá, jak je zabrána kamerou, jaké má barvy (film působí nevýrazně barevně, jako by zastarale... černobíle). Na co bylo kladeno důraz ve Straw Dogs, zde je potlačeno, naopak jiné jevy jdou více do popředí. Tím myslím zejména proměnu manžela "ve zvíře jako jsou ti venku", jak na něj křičí manželka. Jeho výraz v očích byl něco skutečně děsivého. Máme zde úžasně podavé a zahrané postavy, každá má svoji osobnost, každá svoji vlastní povahu. Nejsou to jen nutné postavičky na obrazovce. Ta věta, co řekně ten starý děda, když najde svoji manželku u dálnice mrtvou, nahání hrůzu ... divák znalý těchto filmů očekává to nejhorší a to taky dostane ... Znásilnění je až "umělecky" natočené, vyloženě vzdává holt všem tzv. "rape and revenge" exploiterům 30 let nazpět, ale přitom není vůbec hlavním nosníkem filmu. To, o co tu jde je vlastně jeden velký paradox. Buranské - ano, buranské, vesnické "rednesks" od sklepa až na půdu!! Perfektně vyobrazené a zahrané. Toto je film, u kterého vám možná ukápne slza, budete od poloviny napjatí a ve finále vám budou nervy praskat napětím v těle, melodie filmu, tak smutná a dojemná, vám bude ještě hodinu znít v hlavě. Absolutní pecka v oblasti subžánru thrilleru/hororu "exploitaition", která nestaví jen na samoúčelném násilí, ale silně a efektně vykreslených postavách a nakonec i na tom příběhu, jehož hlavní obsah se vyjeví až úplně nakonec ... ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Jaká úleva po dlouhé době, když se divák kouká na originální pojetí, skvělou kameru a hlavně nemusí poslouchat až stupidně dovysvětlující věty, kdy hrdinové komentují vše co právě dělají. Škoda že očekáváné obléhání domu nevygradovalo v nic extra pořádného. I tak nás ale čekají nějaká šokující odhalení a filmový zážitek, který mě ještě více utvrdil v přesvědčení že na půdě psychologie, motivace postav a originality je Hollywood již dávno mrtvým místem. ()

Reklama

heyda 

všechny recenze uživatele

Za jistých okolností to mohlo být famózní nervy drásající drama. Jenže! Absolutně jsem nepochopil, o co režisérovi přesně šlo. Začátek filmu totiž vypadal jako nějaká komedie a ta ženská, která jakoby vypráví celý ten příběh, byla fakt divná a nesympatická. Úplně mi narušila celkový dojem. Samotný příběh byl ohromně zajímavý s úžasným zvratem, ale myslím si, že se to utopilo právě v těch komediálních serepetičkách na začátku a na konci. Tohle není škoda, tohle je obří škoda. :-((( 65% ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Pozor, mám zbraň!..,nastreľovačku klincov...!" Veľmi zaujímavo podaný film, ktorý sa s postavami pohráva celý čas. Atmosféra hustne každou minútou, ale že to vyústi až do takého masakru som nečakal. Dedo, ktorý prišiel o manželku a tým pádom i o rozum mi pripomínal podobne vyšinutého magora z filmu Podfuck. Severský prístup k thrilleru si môžete všimnúť i na takej maličkosti akou je dobíjanie sa do vstupných dverí. V americkom thrilleri stačí jeden úder, tu sa kulturista sa sekerou poriadne nadrie. Celé to dobíjanie a ochrana "nevinného" strašne pripomína film Strašáci, aj keď je trochu o inom. Solídne severské remeslo, ktoré nesklame. 80%. ()

Pishin 

všechny recenze uživatele

Konec opravdu v mnohém připomíná Straw Dogs, ale i tak jde o velice zajimavou podivanou, která by neměla fanouškům severské kinematografie rozhodne uniknout. Ole Bornedal natočil další zajímavý thriller s poměrně slušnou zápletkou, líbivým vizuálem a jak již zmiňoval Rob Roy příjemnou ne-ruční kamerou. Ps: pokud někdo viděl dánský kraťas Dennis(2007) a nemůže zapomenout na obřího kulturistu Kim Kolda, tak v tomto filmu hraje jednu z vedlejších rolí :-) 80% ()

Galerie (33)

Zajímavosti (4)

  • Film čerpá inšpiráciu zo skutočných udalostí, najmä skúseností skutočného dánskeho exorcistu v reálnom živote. (Arsenal83)
  • Film bol natáčaný v Kodani a blízkych oblastiach. (Arsenal83)
  • V scéne, kedy Leif (Kim Kold) nesie bezvládne telo do kamiónu, sú obe dvere najprv otvorené a v ďalšom zábere je vidieť, že otvorená je iba ich pravá časť. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama