Reklama

Reklama

Jan Hus - mše za tři mrtvé muže

všechny plakáty
Trailer

Obsahy(1)

Film Jan Hus je výsostně politický v tom smyslu, že se zabývá lidmi, kterým běh věcí veřejných nebyl lhostejný. Příběh Jana Husa ale není prezentován jako jeho biografie, ale spíše jako bolestivá otázka, která prostupuje ze středověku do naší současnosti. Jako otázka, která nás vybízí k aktivitě tím, že protestuje, útočí a trpí; jako otázka, která se dnes otvírá jako kudla v kapse.

Časově je film zakotven do druhé půle dvacátého století. Geograficky se vztahuje k dějinám „východního bloku“. Hus k nám dnes přichází, aby byl znovu pochopen; přichází a otevírá osudy tří mužů - Angličana Grahama Bamforda, Němce Oskara Brüsewitze a Poláka Ryszarda Siwiece. Ti tři mají s postavou Jana Husa společné za prvé to, že jejich život byl završen nejvyšší obětí, za druhé to, že chtěli napravit režim, jenž prokazatelně páchal bezpráví nebo ho alespoň umožňoval, a za třetí to, že jejich činy byly otázkou jejich svědomí, věcí souboje, boje moderní individuality s institucemi, které ji mají zastupovat a nikoli devastovat. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (14)

Radko 

všechny recenze uživatele

Experiment, ktorý nezarezonoval. Mechanické zopakovanie preverených (a trochu aj prevarených) postupov filmovej avantgardy. Čiernobiela sa strieda s náhle vpadnúcou farbou. Ticho preruší raz dokumentárny monológ, inokedy extatický dialóg. Rozostrený obraz. Zoomujúce pohľady na detaily zmaru a beznádeje. Nejasný dej, fragmentárne prepájanie udalostí. Viacjazyčnosť upozorňuje na globálny problém sebaobetovania. Celok pôsobí apologétskou snahou inakosti pre inakosť. Nie všetko je márne. Zopár obrazov pamäť uchová (naháči, márnica), zvyšok sa spiekol v podivudnej zrnitej machuli. Niečo v štýle pozliepaného mydla žiačika Olivu zo seriálu "My všetci školopovinní". O dvoch z obetujúcich sa som doteraz vôbec nepočul, čo je dôsledok toho, na čo film upozorňuje. Totiž na následnú bagatelizáciu obetavcov, zúfalo presadzujúcich presadenie rôznych ideálov a požiadaviek. Médiá ich následne vykreslia ako bláznov či pedofilov a nevyrovnané osobnosti. Toto, spolu s pár citátmi Jána Husa a info o iných obetiach za princípy, patrí ku kladom filmu. Na rozdiel od užívateľa sta si však myslím, že Pancířovej Sestre to nesiaha ani po päty. ()

sharky odpad!

všechny recenze uživatele

0% Odpad dávám velmi zřídka, ale tohle jsem dokoukal jenom proto, ze jsem byl na druhe strane salu odkud bylo daleko ke dverim a zvedal bych prilis mnoho lidi. Tvurci vypadli opili uz na premiere na LFS, pri nataceni byli navic jeste prevdepodobne zhuleni. Epilepticky kameraman pohazoval ve vzduchu kamerou a ta nahodou natocila jakesi choticke obrazky. O nejkem pribehu se neda hovorit, o kazdem ze tri muzu se dozvime tak pet vet. Zbytek je slet nesmylsnych zaberu. Odpad vsech odpadu. Možná jsem to jen nepochopil, ale jak je vidět, nejsem sám, takže asi bude něco špatně na straně tvůrců. Jeden z nejhorsich filmu, co jsem kdy videl a ze jich bylo hodne. ()

Reklama

sta 

všechny recenze uživatele

o fous dal, nez lonska sestra... zamerne to jde proti estetickym normam dneska, tema a myslenky jsou v podstate perfektni, ta forma je mozna preci jen trochu moc.. ale je to fajn undergroundovej filmecek, kterych tady porad je tak strasne malo, ze muzeme byt radi za kazdej.. teda aspon ja za ne rad jsem.. btw: kdyz Hus kaze husam, ktery na nej ostentativne kaslou a pak ho honi, trochu az mrazi ()

Daninja odpad!

všechny recenze uživatele

WOW! Tak mi tak připadá, že režiséři zkoušejí diváka, co ještě snese...nerad dávám nízké hodnocení, bude to i tím, že si většinou filmy vybírám sám a tak předem eliminuji většinu sraček co se kolem točí, ale tento film bych použil k definici hodnocení "odpad!", protože to přesně vystihuje tento film. Film nemá světlejšího místečka, které by se mu dalo dát k dobru, celé dílo působí naprosto chaoticky, neuspořádaně a zmateně. Působí to na mě dojmem, že tvůrci (při točení filmu nepochybně ožralí, dost možná i zhulení) chtěli natočit film, který bude děsně nezávislý a děsně na úrovni a děsně pro náročného diváka, ale nepovedlo se z toho vůbec nic. Tento film lze doporučit snad jen jedincům s masochistickými sklony co se filmů týče, však ona to je taková tyranie diváků, pomyslné natahování diváků na skřipec. Vypadá to, že tvůrci se v tomto středověkém mučení přímo vyžívají. Naprostý souhlas se starkym. Film, který měl být ihned po natočení spálen, popel vhozen do Rýna a na který mělo být co nejrychleji zapomenuto. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Dovolím si předpokládat, že sdíleným cílem tzv. experimentálních či avantgardních filmů je nejen provokovat maloměšťáka jinak udržovaného v nekritické otupělosti a samolibosti kulturním mainstreamem, ale též vložit trochu invence a originality do doposud existujících kinematografických estetických vzorců na úrovni formy (č)i obsahu. Z této (doufám správné) hypotézy potom vyplývá, že dobrý experimentální film - tedy takový experimentální film, který dosáhl výše zmíněných cílů - je mimo jiné nutně divácky náročný. - Experimentální film "Jan Hus: Mše za tři mrtvé muže", který na úrovni mizanscény čerpá zejména z poetiky minimalistických avantgardních divadel, bohužel není pouze divácky náročný, ale přímo divácky nesnesitelný. Je složen výhradně z krátkých, trhaných, rozklepaných, neustále zoomujících, většinou černobílých a silně zrnitých záběrů. - Co tím chtěl básník říci? - Jestliže se maximální divácká náročnost - nepřicházající ani s potřebnou originalitou - stává sama o sobě cílem, ukazuje to pouze na autorskou bezradnost. Obávám se, že Jan Hus je ten případ: Vybičovaná otravnost umělecké formy (za určitých podmínek snad akceptovatelná) má zřejmě za účel pouze zastřít obsahovou bídu. Scénář se toporně snaží propojit nesouvisející scénky a postavy, dialogy tonou v trapných a laciných dialozích libujících si ve slovech jako sračka a řiťopich, poselství filmu je křečovité. Stejně křečovité jako bylo kdysi poselství Vávrova Jana Husa. Komické však je, že polopatický (tedy naopak silně divácky nenáročný) a patetický Vávrův opus představoval Husa v souladu s aktuální oficiální doktrínou Zdeňka Nejedlého coby středověkého komunistu, jehož odkaz konečně došel naplnění v polovině dvacátého století, Bambuškův Jan Hus je naopak patronem antikomunismu a západního intervencionalismu (pokud se chceme vyhnout slovu imperialismus), jak je ve filmu opakovaně (byť možná nepřímo) zdůrazňováno. ()

Galerie (11)

Reklama

Reklama