poster

Zkratkou v Oregonu (festivalový název)

  • USA

    Meek's Cutoff

  • USA

    Meek's Oregon 1845 Cutoff

Western / Drama

USA, 2010, 104 min

Režie:

Kelly Reichardt

Scénář:

Jonathan Raymond

Hudba:

Jeff Grace

Producenti:

Anish Savjani, Neil Kopp

Střih:

Kelly Reichardt

Scénografie:

David Doernberg

Kostýmy:

Victoria Farrell
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Traffic
    *****

    Dokonalý ženský anti-western. ______ A abych ještě upřesnil, v čem se Meekova zkratka liší od takové Opravdové kuráže a proč ji ve výsledku považuju za lepší film: zatímco Mattie se podřizuje syžet a přítomnost její zabejčile akční postavy znejisťuje některé westernové stereotypy, Kelly Reichardt jde dál a ženským pohledem nechává prostoupit samotnou povahu vyprávění i styl. Jasně, máme tu co dočinění s omezenou narací, jenže ta nefunguje pouze ve vztahu skupinky osadníků vůči neznámému okolí, ale také v rámci jednotlivých členů výpravy. Klíčové situace, které by ve standardní žánrovce jinak byly automaticky zařazeny do popředí, jsou tady buď zcela ignorovány a my se o nich dozvídáme pouze zprostředkovaně (úvodní spory mužů s Meekem, stíhání indiána) nebo je sledujeme z povzdálí a nemáme možnost dobře postavám rozumět ani jim vidět do tváře (muži se dohadují, kudy dál; opět lov indiána, resp. návrat zpět). Napětí v Meekově zkratce tak nevzniká jen z nejistoty vyvěrající z okolní, potenciálně nepřátelské krajiny, ale také z nemožnosti zcela proniknout do vztahů uvnitř skupinky. Jednodušeji řečeno, jsme odkázáni na perspektivu Michelle Williams, ale je toho docilováno velmi obratně a nenápadně - její postava velice pozvolna vystupuje dopředu a svými činy a aktivitou zároveň nás diváky přibližuje centru dění. Srovnávat to se suverénním entreé Hailee Steinfeld je jako stavět vedle sebe uragán a jemný pouštní vánek. A konec? Vlastně jsem rád, že se tu trochu zpochybňuje i ten feminismus. Reichardtová škádlí diváka a nechává určitá vodítka, ale jednoznačný závěr by filmu spíše uškodil.(4.12.2011)

  • poz3n
    ***

    Meek's Cutoff v sobě podle mého skrývá obrovský filozofický potenciál. Jednoduchá linie příběhu, krásná kamera, (ne)jasný cíl. Jenže scénář jakoby se držel toho, co je nejméně zajímavé. Rozepře a problémy skupiny sice přicházejí, ale proplouvají bez jakéhokoliv hlubšího kontextu a výsledkem mi je vlastně až překvapivě povrchní zážitek. Kdyby se scénáře ujal třeba takový Malick a trochu by se inspiroval v Nebeských dnech, mohl by z toho být dechberoucí spirituální nářez. Neříkám, že je Meek's Cutoff špatný film. To vůbec. Ale promarnil možná víc, než by se mohlo zdát. 6/10(20.6.2014)

  • Fr
    **

    ,,KTEROU CESTU VOLÍ VAŠE RODINA?“....... /// ,,Nepůjdeme dále na jih?“ ,,Půjdeme na sever.“ ,,Jih je nejlepší možnost.“ ,,Před námi nic dobrýho nevidím, takže říkám: na sever.“ ... Putování po kraji, kde vidět indiána znamená smrt, v doprovodu průvodce Stephena Meeka není žádnej vodvaz. Osadníci zřejmě někde udělali chybu a celej film je mi podsouváno, kde (ne, se střílením do vzduchu to tentokrát nemá nic společnýho...). PEKLO JE PLNÝ INDIÁNŮ. Vody málo, ale nejhorší je ten smrad z indiánskejch bot. PEKLO JE PLNÝ HOR. Příběh? Taková špatná vzpomínka na cestu po Oregonu. (Víc vzrušení kolikrát prožiju cestou ,,sockou“ – čti MHD). A tak jdou do neznáma, přemejšlej nahlas jestli věřit indiánovi a jsou stále blíž a blíž. Čeho? Hlavně nepropadat depresi... /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nevím, jak zacházet s indiánem. 2.) Ztratil jsem se na divokým západě. 3.) Western má bejt klidnej. A ne jako tohle. A to už vůbec nemluvím o tomhle! 4.) Thx za titule ,,bubbic“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne(20.9.2011)

  • JitkaCardova
    *****

    Vůbec nemyslím, že režisérka je minimalistická, spíše minuciózní, a to je velký rozdíl. A poklidná, trpělivá, precizní, jako by vyprávěla ty hlavní věci života skrze vedlejší, opomíjené děje, a to vedlejší skrze opomíjené obrazy, pohledy. ** Pokaždé jde o krok více do strany, což je o to více fascinující, že pohrdá širokoúhlým záběrem. ** Nemusí toho být mnoho, na co se člověk podívá, aby zachytil celek v souvislostech. Záleží, jak dobře a jak dlouho se dívá. ** A výsledky vyprávění jsou vtahující a magické. Nechávají vyvstávat. ** První pomalé prolnutí krajin jsem si přehrávala uchváceně několikrát. Nebeští jezdci, divoký hon, změna směru, soutvářnost linií, halucinace bloudění, ztraceni? Jediným střihem, hned na začátku, toho tolik nabídnout.(28.11.2011)

  • Ant
    ***

    Ani mi tak nevadí, že filmu v podstatě chybí nějaký hutnější děj. Nejzajímavější na celém snímku je přece jen ukázka myšlení "civilizovaných" lidí z poloviny 19. století. Každopádně by neuškodilo, kdyby bylo mezi postavami více vyhrocených scén než jen pouhé tušené napětí. Pozitivní dojem z celého filmu pak docela zabije nepřekvapivý konec-nekonec, který je v podobných filmech už snad pravidlem.(9.8.2011)