Režie:
Miroslav HubáčekScénář:
Oldřich DaněkKamera:
Rudolf Stahl ml.Hudba:
Jan F. FischerHrají:
Dana Medřická, Karel Höger, Otakar Brousek st., Světla Amortová, František Holar, Valentina Thielová, Vladimír Menšík, Václav Lohniský, Nelly Gaierová (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Milostný příběh o ženě, která našla svou krásu, ale odmítla žít ve stínu podvodu. Dana Medřická a Karel Höger se před kamerou setkali v několika filmech, poprvé jako manželé Alšovi v Krškově životopisném filmu Mikoláš Aleš (1951). Dramatik a scenárista Oldřich Daněk jim ušil na tělo role v melodramatickém filmu režiséra Miroslava Hubáčka Ošklivá slečna. Dana Medřická zde ztvárnila zatrpklou staropanenskou revizní účetní Hanu Kalvodovou, která přichází prověřit účetnictví oblastního nakladatelství. Žena, která skrývá svou vnitřní nejistotu a svá životní zklamání pod nepřitažlivým zjevem, se nečekaně promění pod vlivem vznikajícího vztahu s vedoucím redaktorem Jiřím Šteflem (Karel Höger). Začínající milostné pouto však dostane trhlinu, když se ukáže, že Štefl je zapleten do zpronevěry. Právě interpretace hlavní herecké dvojice povýšila melodramatický příběh na nevšední drama lásky, intrik a zklamání. Dobová kritika označila výkon Dany Medřické za „herecký koncert, který snese nejvyšší měřítka“. (Česká televize)
(více)Recenze (54)
Komorní drama upjaté slečny, pro kterou vysvitlo slunce - i když jen na pár dní ... TAK prchavých ... přesto významných ... nezapomenutelných - na šedé pouti k věčnosti, lemované každodenními povinnostmi. Drama, která má pochopení, neboť privátní cesty do pekla - nebo alespoň do očistce - bývají mnohdy dlážděny dobrými úmysly ... těmi nejlepšími. Tudíž ani nesoudí ... od toho jsou tu jiní. 4,5* ()
Oldřich Daněk bývá často vyzdvihován v souvislosti se svými komorními historickými dramaty, plnými ironických dialogů, ale stejně vynikajícím způsobem dokázal nabídnout i psychologické příběhy ze současnosti. Je škoda, že se na tuto ranou část Daňkovy tvorby poněkud zapomíná. Střet dvou odlišných charakterů v Ošklivé slečně funguje během počáteční „romantické komedie“ stejně výborně jako v druhé polovině ve znamení vážného dramatu s kriminální zápletkou, byť náhlý žánrový přechod mě, přiznám se, na chvilku rozptýlil. Dana Medřická se své role zhostila s obrovskou vervou, spočátku baví v poloze až úsměvně fanatické soudružce posedlé prací a fakty, s proměnou nenásilně ukazuje svůj půvab a s dalším zvratem i obrovskou škálu pestrých emocí. Nejen závěrečná výměna pohledu mezi Medřickou a Högerem, nasnímaná v pološedé álejí opadaných stromů, je zde nesmírně působivá. Přesto mě předchozí film se stejnou dvojicí a rovněž podle Daňkova scénáře Zde jsou lvi (1958) zaujal o něco víc. 80% ()
Ale co. Zvyšuju na 5. Už jsem to viděla x krát a nenudila jsem se ani jednou. Sice se v dobových kritikách opakuje tvrzení, že Daněk nenapsal postavu Štefla příliš plnohodnotnou, ale ta souhra mezi Högerem a Medřickou je tu naprosto úžasná, později v ještě větší míře společně září v TV snímku Romeo a Julie na konci listopadu. Menší protor, ale taky zamenitě zužitkovaný, dostávají společně ve filmech Zde jsou lvi, Mikoláš Aleš, Profesoři za školou a Půlpenny (jako protihráči). Dana Medřická dokázala perfektně ztvárnit přerod z "ošklivky" na krásku mimochodem i v inscenaci Obchodník s deštěm, kterou režíroval Rudolf Hrušínský. Analýza vč. odlišností scénáře a filmu k přečtení zde: http://25fps.cz/2014/oskliva-slecna/ ()
Psychologicky laděný snímek o zpronevěře peněz je zasazen do špinavých padesátých let a noirovská atmosféra je navozena perfektně. Do téměř detektivního rozpoložení se vkrádá i milostný vztah kontrolorky a redaktora ve skvělém podání Dany Medřické a Karla Högera, jejichž citlivé herectví je kořením celé podívané. Závěr zůstává otevřený a divák si tak může pohrávat s vlastním úsudkem. ()
Jediným (a dostatečným) důvodem ke zhlédnutí jsou Medřická s Högerem. 1) 39letá jako vždy úžasná Dana Medřická (my love forever) a 50letý noblesní Karel Höger vtiskli této plytké ideologické agitce punc svých neopakovatelných hereckých výkonů. Nelze tak poslat tento rádoby psychologický snímek do odpadu, kde by jinak patrně skončil. 2) Za zmínku stojí rozkopaný Liberec a půvabné putování od horní stanice lanovky do tehdejšího "nového ještědského domu", kterému zbývaly už jen necelé čtyři roky existence. ()
Galerie (12)
Photo © Československý státní film
Zajímavosti (1)
- Filmovanie prebiehalo v Liberci a na Ještěde. (dyfur)
Reklama