poster

V kruhu koruny: Jindřich IV. (1. díl) (TV film)

  • Velká Británie

    Henry IV, Part 1

Drama / Historický

Velká Británie / USA, 2012, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gemini
    *****

    Richard Eyre is god. A Loki samozřejmě též:) Ne, Tomu Hiddlestonovi, kterého jsem prvně viděl v pařížské Allenovce jako Francise Scotta Fitzgeralda a byl z něj u vytržení (stejně jako z jeho drahé Zeldy, ale to už je jiný příběh), bychom neměli dělat to, že ho budeme navždy ztotožňovat s popcornovým záporákem. Rozhodně ne po tom, co předvádí jednak tady, a pak samozřejmě ve druhé části. Této adaptaci nechybí skutečně vůbec nic. Má výtečné herce, citlivou režii, působivou výpravu, zkrátka a dobře lahůdka. Jen je to skutečně dlouhé, když to spojíte s druhou polovinou. Ale jelikož to dělat nemusíte, tak proč se bránit a nenapálit velmi spokojených 90%?(3.6.2014)

  • bogu
    ****

    O chloupek chudší pokračování vynikající televizní adaptace Richarda II, které trochu doplácí na přílišnou jednolitost tónu vyprávění (zatímco žánrová bujnost a pestrost je jednou z největších předností předlohy) a na masivní krácení textu, kvůli kterému působí řada scén poněkud tezovitě. Oba nedostatky trochu omezují prostor zdatným hercům, kteří jinak dělají čest svým zvučným jménům. Interpretačně zdrženlivá režie Richarda Eyra se vyhýbá neohrabanostem symbolické obrazomluvy Ruperta Goolda, která občas rušila v Richardovi II, ovšem leckdy se mi zastesklo po Gooldově formální čistotě a symetriím, které vycházely vstříc stylizaci předlohy. Eyre si vzal prozaický tón dvou dílů Jindřicha IV snad až příliš k srdci, a tak i velké a slavné role (Falstaff, Hotspur, Jindřich IV) se v jeho adaptaci trochu ztrácejí v každodenních odstínech šedé a hnědé. Zevšednění a náladové stmelení nesourodých dějových linií má své výhody a svým způsobem je to inteligentní řešení textu, který se někdy snaží hrát na příliš mnoho strun, ale já osobně bych uvítal méně realismu a více Shakespeara. Odsunu-li všechny tyhle výhrady stranou, nezbude mi než v duchu své předchozí euforické reakce na Richarda II opět aplaudovat špičkovému filmovému zpracování, kvalitní výpravě a vysokému standardu hereckých výkonů (Jeremy Irons nepřekvapí, Simon Russell Beale si vychutnává nejvděčnější roli v celém kánonu). Promarněnou šancí je výměna herců v rolích, které se objevily už v minulém díle: málokdy mají herci možnost rozvinout své postavy (Bolingbroke, Northumberland) napříč několika hrami a i když mám velkou radost, že můžu vidět například Ironse v roli zkomírajícího uzurpátora, Rory Kinnear jako jeho ne o tolik mladší verze byl v Richardovi II bravurní a já bych býval hrozně zvědavý na to, kam by se svou rolí šel dál, kdyby mu Eyre dal příležitost (o Northumberlandovi Davida Morrisseyho to platí možná ještě víc). I tak, Eyre nabízí důstojné pokračování Shakespearovy historické ságy a navnazuje na peripetie dalšího dílu. // LEPŠÍ VERZE: Studiová verze z roku 1979 sice není ani zdaleka tak výpravná a akční, ale nabízí více původního textu, senzační výkony v hlavních rolích a především nepřekonatelného Falstaffa Anthony Quayla, s jehož pompézní virtuozitou se o poznání živočišnější a zvířečtější Beale může měřit jen tu a tam. Poetické černobílé vyprávění o Falstaffovi Orsona Wellese nabízí poněkud zapomenutý snímek Chimes at Midnight.(20.7.2012)

  • Ant
    ****

    O něco slabší než předcházející Richard II. a to zejména proto, že je celý film koncipován jako první díl a chybí mu tak silnější začátek a prostředek. Nicméně bitva na konci tohle vynahrazuje, protože je natočená opravdu skvěle a na televizní produkci to byl výkon. Výborná hudba posouvá hodně scén o několik příček nahoru. Nejlepší na celém filmu je Tom Hiddleston, který je jako Hal fantastický. Moc mě bavilo jeho hašteření s Fallstafem. Perfektně vystihl každou emoci. Tohle je podle mě zatím jeho nejlepší výkon a nemůžu se dočkat, co předvede jako Henry V.(10.7.2012)

  • kikuka
    *****

    Nebudem riešiť, čo urobil a neurobil Shakespeare, ale adaptáciu pre TV, a tá je hutná, vecná, pevne držaná, dobre zahraná. A napriek varovaniu mojej sestry som nudu nepociťovala. Ale tento "historický" Shakespeare potešil viaceré moje úchylky. :) Napríklad tú, že ocením, keď sa k Shakespearovi pristupuje síce s rešpektom, ale bez patetického posvätného strachu: jeho text je jednoducho jedna z verzií senáru, ktorú možno lehce upraviť, "prestrihať" a už duplom nie je nutné ho interpretovať sošným štýlom, ktorý sa už niekoľko dekád nenosí.(5.6.2014)

  • nirvanafan
    *****

    Henry IV. zdařile kombinuje vtip i dojemnost. Je to vpodstatě klasický příběh floutka, který se dokáže vzchopit, jakmile dojde na lámání oceli. Snímek má dvě přidané hodnoty. Jednou z nich je Tom Hiddleston, který si další ze svých rolí nevýslovně užívá. Nejlepší část pro mě byla scéna, ve které Hal hraje svého otce. Vzhledem k tomu, že jsem s Jeremy Ironsem strávila mnoho hodin u Borgias, znám jeho dikci, pohyby, gesta, byl pro mě jeden z nejvtipnějších momentů sledovat, jak ho Tom dokonale vystihl. V téhle a dalších scénách je navíc pěkně ukázáno, jak stačí jediný výraz a vhodný výběr hudby k naprosté změně nálady. Na čistých a plnokrevných pět to vytáhla závěrečná bitva, která je řádně středověce špinavá a krvavá. Díky dobrému střihu vůbec nevadí, že komparz nebyl kdovíjak obří a stejně jsem se ve výsledku nejvíc soustředila na souboj Hala a Percyho.(9.8.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace