poster

V kruhu koruny: Jindřich IV. (1. díl) (TV film)

  • Velká Británie

    Henry IV, Part 1

Drama / Historický

Velká Británie / USA, 2012, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gemini
    *****

    Richard Eyre is god. A Loki samozřejmě též:) Ne, Tomu Hiddlestonovi, kterého jsem prvně viděl v pařížské Allenovce jako Francise Scotta Fitzgeralda a byl z něj u vytržení (stejně jako z jeho drahé Zeldy, ale to už je jiný příběh), bychom neměli dělat to, že ho budeme navždy ztotožňovat s popcornovým záporákem. Rozhodně ne po tom, co předvádí jednak tady, a pak samozřejmě ve druhé části. Této adaptaci nechybí skutečně vůbec nic. Má výtečné herce, citlivou režii, působivou výpravu, zkrátka a dobře lahůdka. Jen je to skutečně dlouhé, když to spojíte s druhou polovinou. Ale jelikož to dělat nemusíte, tak proč se bránit a nenapálit velmi spokojených 90%?(3.6.2014)

  • Ant
    ****

    O něco slabší než předcházející Richard II. a to zejména proto, že je celý film koncipován jako první díl a chybí mu tak silnější začátek a prostředek. Nicméně bitva na konci tohle vynahrazuje, protože je natočená opravdu skvěle a na televizní produkci to byl výkon. Výborná hudba posouvá hodně scén o několik příček nahoru. Nejlepší na celém filmu je Tom Hiddleston, který je jako Hal fantastický. Moc mě bavilo jeho hašteření s Fallstafem. Perfektně vystihl každou emoci. Tohle je podle mě zatím jeho nejlepší výkon a nemůžu se dočkat, co předvede jako Henry V.(10.7.2012)

  • bogu
    ****

    O chloupek chudší pokračování vynikající televizní adaptace Richarda II, které trochu doplácí na přílišnou jednolitost tónu vyprávění (zatímco žánrová bujnost a pestrost je jednou z největších předností předlohy) a na masivní krácení textu, kvůli kterému působí řada scén poněkud tezovitě. Oba nedostatky trochu omezují prostor zdatným hercům, kteří jinak dělají čest svým zvučným jménům. Interpretačně zdrženlivá režie Richarda Eyra se vyhýbá neohrabanostem symbolické obrazomluvy Ruperta Goolda, která občas rušila v Richardovi II, ovšem leckdy se mi zastesklo po Gooldově formální čistotě a symetriím, které vycházely vstříc stylizaci předlohy. Eyre si vzal prozaický tón dvou dílů Jindřicha IV snad až příliš k srdci, a tak i velké a slavné role (Falstaff, Hotspur, Jindřich IV) se v jeho adaptaci trochu ztrácejí v každodenních odstínech šedé a hnědé. Zevšednění a náladové stmelení nesourodých dějových linií má své výhody a svým způsobem je to inteligentní řešení textu, který se někdy snaží hrát na příliš mnoho strun, ale já osobně bych uvítal méně realismu a více Shakespeara. Odsunu-li všechny tyhle výhrady stranou, nezbude mi než v duchu své předchozí euforické reakce na Richarda II opět aplaudovat špičkovému filmovému zpracování, kvalitní výpravě a vysokému standardu hereckých výkonů (Jeremy Irons nepřekvapí, Simon Russell Beale si vychutnává nejvděčnější roli v celém kánonu). Promarněnou šancí je výměna herců v rolích, které se objevily už v minulém díle: málokdy mají herci možnost rozvinout své postavy (Bolingbroke, Northumberland) napříč několika hrami a i když mám velkou radost, že můžu vidět například Ironse v roli zkomírajícího uzurpátora, Rory Kinnear jako jeho ne o tolik mladší verze byl v Richardovi II bravurní a já bych býval hrozně zvědavý na to, kam by se svou rolí šel dál, kdyby mu Eyre dal příležitost (o Northumberlandovi Davida Morrisseyho to platí možná ještě víc). I tak, Eyre nabízí důstojné pokračování Shakespearovy historické ságy a navnazuje na peripetie dalšího dílu. // LEPŠÍ VERZE: Studiová verze z roku 1979 sice není ani zdaleka tak výpravná a akční, ale nabízí více původního textu, senzační výkony v hlavních rolích a především nepřekonatelného Falstaffa Anthony Quayla, s jehož pompézní virtuozitou se o poznání živočišnější a zvířečtější Beale může měřit jen tu a tam. Poetické černobílé vyprávění o Falstaffovi Orsona Wellese nabízí poněkud zapomenutý snímek Chimes at Midnight.(20.7.2012)

  • Jinny
    ****

    Richard II. bylo skoro antické drama o sesazení a smrti krále, který má spoustu lidských chyb včetně arogance moci a špatný odhad charakterů. Hodně se mluvilo, hodně se zrazovalo. První část Jindřicha IV. se diametrálně liší - obsahuje komediální prvky a soustřeďuje se na tři okruhy postav (princ Hal a přátelé, král a jeho rada a rebelové) místo hlavní titulní postavy, přičemž všechny hlavní postavy se na konci setkají v krvavé bitvě u Shrewsbury. Máme tu mladého sympatického hrdinu (Hala), intriky, lásku a krev - inu, Shakespere byl hitmaker renesančního divadla.(6.12.2013)

  • dr.fish
    *****

    Po zklamání Richardem II. musím tentokrát udělit absolutorium. Vynikající první půlka vyplněná povalováním po hospodách a tzv. "dozráváním v muže", pak druhá polovina, kdy se Jindřich mužem stal a vstoupil na pole bitevní. Jeremy Irons lehce upozaděn, nicméně velmi charismatický. Výprava na televizní produkci velkolepá, bitva má atmosféru, bavilo mne to. Takhle si představuju moderní interpretaci klasika. 85%(12.12.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace